• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Mary Jo

Väntar ju nr 2 med bf 28/3-12 och i veckan var vi på ultraljud. Dom var så himla trevliga och duktiga och vi fick kolla efter spalt och vi såg en hel läpp
    Känns otroligt skönt..  

• HZCEk
    sarajosefine skrev 2011-10-29 21:46:40 följande:
    Hej!

Vi har en son, snart fyra månader, som föddes med läpp- käk och gomspalt. Jag har en fråga som gäller barnförsäkring. Vi har fått beskedet från Länsförsäkringar att vi inte kommer få någon ersättning för något som kan ha med spalten att göra. Var det så för er andra också? Vad har ni gjort åt det? Hur ska man tänka?  
    Föräldrar till spaltisar får skriva hur de har gjort men jag har för mig att jag hört att man kan försäkra barnet genom tex sitt fackförbund. Men en intressant fråga så vill gärna höra från er föräldrar
  • HZCEk
    Mary Jo skrev 2011-10-29 21:58:09 följande:
    Väntar ju nr 2 med bf 28/3-12 och i veckan var vi på ultraljud. Dom var så himla trevliga och duktiga och vi fick kolla efter spalt och vi såg en hel läpp
    Känns otroligt skönt..  
    Vad skönt att den var hel!
  • Mary Jo
    HZCEk skrev 2011-10-29 22:00:04 följande:
    Vad skönt att den var hel!
    Ja,verkligen!  
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2011-10-29 21:58:09 följande:
    Känns otroligt skönt..  
    Åh, vad skönt! 

Själv födde jag mitt andra spaltbarn, en liten flicka, den 18:e okt. Inte alls lika stor spalt som Ivan så vi är lättade. Ska till Uppsala för rejäl genomgång imorgon. 
  • JJL
    The Maria skrev 2011-10-30 12:37:08 följande:
    Åh, vad skönt! 

Själv födde jag mitt andra spaltbarn, en liten flicka, den 18:e okt. Inte alls lika stor spalt som Ivan så vi är lättade. Ska till Uppsala för rejäl genomgång imorgon. 
    Stort grattis till illa tjejen!!!:) 
  • JJL

Det var extremt längesen jag var här inne nu. 

Leo har hunnit bli 2,5 år och vi märker inte ens av hans spalt längre.
    Visst ser vi spalten i käken men allt annat är ett minne blott. Hans tal är perfekt och ärret på läppen är minimalt.

Så bra som det gått för Leo/oss hade jag aldrig ens kunnat drömma om.

Jag hoppas att Leo kommer att uppleva resten av hans "spaltresa" så här "lätt" som vi har upplevt det hittils. 

• Amwi

Försäkringsfrågan:
    Vi fick samma svar från Länsförsäkringar.
    örsäkringen gäller för allt annat utom det som rör spalt-biten. Tror det är likadant hos de flesta bolag om man tecknar försäkringen då de är födda.
    OM, vi däremot hade tecknat en "riktig" gravidförsäkring och inte dessa "gratis-varianter" under graviditeten ... tror jag det hade varit en annan femma. Eller?

JJL: Söt liten kille - och det syns ju inte ens något på honom?! Hoppas det kommer gå minst lika bra för vår lille grabb.    

• ELJAC
    The Maria skrev 2011-10-30 12:37:08 följande:
    Åh, vad skönt! 

Grattis till tjejen! Hoppas allt är bra med hela familjen!
  • HZCEk
    Amwi skrev 2011-10-30 19:52:09 följande:

Försäkringsfrågan:
    Vi fick samma svar från Länsförsäkringar.
    örsäkringen gäller för allt annat utom det som rör spalt-biten. Tror det är likadant hos de flesta bolag om man tecknar försäkringen då de är födda.
    OM, vi däremot hade tecknat en "riktig" gravidförsäkring och inte dessa "gratis-varianter" under graviditeten ... tror jag det hade varit en annan femma. Eller?

JJL: Söt liten kille - och det syns ju inte ens något på honom?! Hoppas det kommer gå minst lika bra för vår lille grabb.    

Verkar som att en ordentlig gravidförsäkring ska täcka: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/trygg-hansa/pressrelease/view/slopade-haelsokrav-foer-gravidfoersaekring-242708
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15