• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Noteca

Hej alla! Har inte skrivit här förut, bara kikat och hittade nu denna senaste lkg-tråd! Jag och min sambo har en dotter, Majken född 110418 med lkg. Mest spalt i gommen, där är det total avsaknad av allt vad gom heter. Käken har ett hack och läppen hade 1,5 hack. Hon är op för läppen och mjuka gommen på Uppsala Akademiska. Jättenöjda med resultaten!

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra spaltföräldrar bosatta i västmanland! Jag själv tillhör Surahammar. Jätebra att det finns trådar i ämnet iallafall!  

• Noteca

Angående försäkringar kan jag säga att det är petigt!! Vi tecknade en utökad gravidförsökring när vi blev gravida, DOCK teckande vi den efter 1a ul och utlåtandet på 1a ul var misstänkt spalt och det var tydligen samma sak som konstaterad spalt och vi fick inte ett öre från Trygg Hansa just för att vi "visste" när vi tecknat. Har ni andra fått ersättning fast ni tecknat i efterhand??

• ELJAC
    Noteca skrev 2012-01-12 17:00:38 följande:
    Angående försäkringar kan jag säga att det är petigt!! Vi tecknade en utökad gravidförsökring när vi blev gravida, DOCK teckande vi den efter 1a ul och utlåtandet på 1a ul var misstänkt spalt och det var tydligen samma sak som konstaterad spalt och vi fick inte ett öre från Trygg Hansa just för att vi "visste" när vi tecknat. Har ni andra fått ersättning fast ni tecknat i efterhand??
    Hej!

Jag har inboxat dig. Vi bor också i Västmanland. Precis som du fick vi inte ut ett öre från Trygg Hansa.
  • Tessou

Hej! Jag undrar när det brukar komma kallelse till återbesök, vid vilka åldrar? Sonen fyller 3 år om 1 månad, tillhör Uppsala (har opererat mjuka & hårda gommen, så han är ''klar'').....

ELIAS 090326
  • Tessou
    caspersmamma 08 skrev 2012-02-26 12:35:49 följande:
    vid 3år åldern
    Då kom vi ihåg rätt då.... Vad är de som kollas då??
    ELIAS 090326
  • JohannaOMikael

Hej alla!
    Jag behöver tips och råd.
    Har tvillingar på 4 månader och den ena har isolerad gomspalt + Pierre Robins. Har börjat med lite gröt. Men allt åker upp i näsan på stackarn. Hur gjorde ni?
    Vi har ingen gomplatta och kommer inte att få det heller.

• jbo

Hej,
    Min Elias nu 6 månader har isolerad gomspalt, han sitter i babysitter lite lagom tillbakalutad och äter (tror att jag såg längre bak i tråden att någon gjorde så) då kommer det mycket mindre ur näsan.

• The Maria
    JohannaOMikael skrev 2012-02-28 20:29:55 följande:
    Hej alla!
    Jag behöver tips och råd.
    Har tvillingar på 4 månader och den ena har isolerad gomspalt + Pierre Robins. Har börjat med lite gröt. Men allt åker upp i näsan på stackarn. Hur gjorde ni?
    Vi har ingen gomplatta och kommer inte att få det heller.
    Hej!

Jag började med gröt när Ivan var lite större (sju månader). Han fick då upp massor i näsan men lärde sig efter hand att stänga till lite grann. Han opererade mjuka gommen vid nio månaders ålder och det kom upp mat i näsan efter det också men det blev mycket bättre. 
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15