• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Sludden

Gruppen heter alla vi som har underbara spaltisar, sök på det så borde det funka!

• dogcatbird

Finns det någon insatt som kan säga något om mitt hål i gommen? Jag hittar ingen info utom om barn. Jag har ett hål precis vid tandvallen, som jag måste täcka med sugröret om jag dricker t ex festis. Annars får jag i mig luft! Hålet syns inte, men känns. Det kommer luft (och ibland snor, sorry) igenom.

Är det vanligt?? 

• Dody
    Dody skrev 2012-03-29 10:47:24 följande:
    Vi med barn till spaltisar finns på fejjan också
    Också klickbar länk ovan, så kaninte vara så svårt att hitta =)
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Tessou

Puffar fram tråden lite......

Läste på en sida att om man inte har någon med spalt i generna, så är chansen/risken 0,1%.... Vi har inte det och sonen föddes med gomspalt. Hur blir det med eventuella syskon....? Läste att upprepningsrisken är 4%.

Hur har det varit för er andra?? Kan man se på RUL om de har någon spalt, eller kan man be att få ett speciellt UL just för att kolla sånt?

Lite nyfiken bara....

ELIAS 090326
  • Ekot

Man kan se läppspalt på rul men tror bara ungefär 50% upptäcks då iaf. Jag bad de kolla extra noga på rul då jag är född med gomspalt. De var förstående och sa att de inte kunde se annat än en hel läpp. Min son föddes helt utan spalt

• Tessou
    Ekot skrev 2013-01-20 15:03:41 följande:
    Man kan se läppspalt på rul men tror bara ungefär 50% upptäcks då iaf. Jag bad de kolla extra noga på rul då jag är född med gomspalt. De var förstående och sa att de inte kunde se annat än en hel läpp. Min son föddes helt utan spalt
    Elias är född med gomspalt, mjuka delen.. Undrar om det går att se på ett vanligt UL...? Vad tror du?
    ELIAS 090326
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15