• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Sludden
    sarajosefine skrev 2011-10-29 21:46:40 följande:
    Hej!

Vi har en son, snart fyra månader, som föddes med läpp- käk och gomspalt. Jag har en fråga som gäller barnförsäkring. Vi har fått beskedet från Länsförsäkringar att vi inte kommer få någon ersättning för något som kan ha med spalten att göra. Var det så för er andra också? Vad har ni gjort åt det? Hur ska man tänka?  
    Vi tecknade en utökad gravidförsäkring efter vi sett på ultraljudet att Elvin hade lkg, vi fick ut ersättning. Det tog ett tag, och vi fick ringa och påminna om och om igen, men rätt som det var kom det en hel del pengar som sattes in på sonens konto :)
  • Sabbe

Vi hade en utökad gravidförsäkring hos folksam och när våran bebis var född visade de sig att hon hade gomspalt. Skickade in mvc och förlossningsjournalen. Folksam betalade ut en summa direkt. Men de flesta bolag kräver att man har den utökade försäkringen.

• JohannaOMikael

Hej hej!
    Den 26 okt föddes våra tvilling tjejer. Vi trodde allt var normalt tills den ena slutade att andas.
    Visade sig att vår ena lilla tjej föddes med Isolerad gomspalt och Pierre  robins syndrom.
    Vi var helt förkrossade först. Nu har allt landat lite...med betoning på lite. Vi har legat inne på neo i 4 veckor nu och blir säkert kvar här i ytterligare 4 veckor. Hon har en slang intuberad i näsan ner till svalget för att hålla undan tungan och underlätta andningen.

Finns det fler här inne som har barn med Pierre robins syndrom skulle jag vara väldigt tacksam att komma i kontakt med er. :)

Mamma till 3 prinsessor ♥ Heidi ♥ Mira & Jouline ♥
  • Sannana

Nu har jag varit på RUL och lillebror i magen verkar ha en hel läpp, gommen var svår (nästintill omöjlig?) att se, men eftersom min dotter har gomspalt som upptäcktes på RUL så vet jag att det går. Vi nöjde oss med beskedet vi fick och är så glada!

• Mamma Lotta

Hej allihopa! Nu var det JÄTTE längesedan jag hängde i tråden, min Tilda är nu 5 år och jag har fått 2 små grabbar till efter henne Samuel som är 2 ½ och Sackarias som är drygt 3 månader!

För er som minns mig eller som inte är bekanta med mig så bor jag i Bullaren i Norra Bohuslän, vi hör till Sahlgrenska. Tilda föddes 061121 med en dubbelsidig LKG vi visste inget innan och hon har hunnit göra 3 operationer och till våren är det dags för op 4 läpp o näsplastik!

Jag ska lägga in bilder på Tilda så ni får se hur hon ser ut idag, det finns bilder på henne i mitt galleri från när hon var liten!  

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Dody
    JohannaOMikael skrev 2011-11-23 18:57:01 följande:
    Hej hej!
    Den 26 okt föddes våra tvilling tjejer. Vi trodde allt var normalt tills den ena slutade att andas.
    Visade sig att vår ena lilla tjej föddes med Isolerad gomspalt och Pierre  robins syndrom.
    Vi var helt förkrossade först. Nu har allt landat lite...med betoning på lite. Vi har legat inne på neo i 4 veckor nu och blir säkert kvar här i ytterligare 4 veckor. Hon har en slang intuberad i näsan ner till svalget för att hålla undan tungan och underlätta andningen.

Finns det fler här inne som har barn med Pierre robins syndrom skulle jag vara väldigt tacksam att komma i kontakt med er. :)
    Grattis till tvillingarna, jag har själv två födda i augusti. Vet inte om jag ett dig i ngt av forumen på facebook? KÄnner igen det här med pierre Robin. Har en dotter med isolerad gomsaplt som föddes 06, hon är iaf helt bra nu. Har hängt här länge men till och från och har stött på en tjej som var äldre med Pierre Robin, men minns inte hennes nick..inboxa mig om du vill, jag är intehär inne så ofta utan mest på fejjan.
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Sabbe

Hej!
    Tänkte i alla fall uppdatera lite här. På torsdag bär de av till Umeå för preoperativ-bedömning. Sedan måndag den 16/1 sker operationen av lillans isolerade gomspalt då även rör i öronen ska sättas in. Trots att vi nästan är framme vid opdatumet känns de mer avlägset än för ett halvår sedan ;)
    Uppdaterar när vi är på hemmaplan igen :)

• Mary Jo
    Sabbe skrev 2012-01-07 21:39:02 följande:
    Hej!
    Tänkte i alla fall uppdatera lite här. På torsdag bär de av till Umeå för preoperativ-bedömning. Sedan måndag den 16/1 sker operationen av lillans isolerade gomspalt då även rör i öronen ska sättas in. Trots att vi nästan är framme vid opdatumet känns de mer avlägset än för ett halvår sedan ;)
    Uppdaterar när vi är på hemmaplan igen :)
    Stort lycka till! 
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15