• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Amwi

Hejsan.

Har kikat in här förut och läst ... men nu tänkte jag presentera mig lite.

Vi fick en son, Abbe, i februari i år som föddes med högersidig läpp, käk, och gomspalt.

Han opererade läppen i mitten av Juni nu i sommar i Umeå av Jenny Cajander och i samband med det satte de rör i öronen. Själva läpp-operationen gick bra och läkte fint. Kan tycka han är lite stel/hård just över ärret, men så kanske det är ett tag? Han hade sina manschetter i fyra dagar, sen fick han vara utan. Det gick alldeles utmärkt.

Vad gäller rören i öronen, så vet jag inte om de hjälpt så värst mycket. Sen den dagen har hans öron kladdat konstant. Vi har fått topsa hans små öron från klumpar och kladd minst 1-2 gånger om dagen. Då pratar vi inte bara lite gult på topsen... utan flera tops med kladdklumpar. Efter kontakt med koordinatorn om det verkligen skulle vara så här, tog vi kontakt med vårdcentralen. Odling togs på andra besöket där och han hade svamp och bakterier i ena örat varpå vi skulle droppa med ättiksyra i 14 dagar. Senare fick vi remiss till öron/näsa/hals i Umeå då kladdandet inte slutat och där har vi nu varit två gånger och fått hans öron sugna (säger man så?). I morgon förmiddag är det dags igen. P.g.a. allt kladd som varit har han fått hörselgångsinflammation i ena örat. Det såg lite bättre ut sist vi var där, så jag hoppas det börjar vända nu. Terracortrilen hoppas jag har gjort ett bra jobb nu. Blir det trots lokal behandling med Terracortril och sugning/rengöring inte bättre, måste han nog ta bort rören till slut. I sådana fall i samband med andra operationen som verkar bli i oktober.

Är det någon annan som har haft problem med "kladd" efter att ha fått rör i öronen? 

Som lite övrig info, aå använde vi Medela's Special Need's nappar tills han var runt 3½-4 mån gammal. Då provade jag napparna från Dwenger istället då jag tyckte Medela's gick sönder så fort. Säkert handhavandefel, men ändå. Lite extra bök att fippla med ventilen oxå. Men de här andra napparna tycker jag är kanon. Nu är han ju dessutom större och hjälper gärna till att krama på nappen och trycka i sig maten lite fortare. Hålen har jag gjort med en håltång, minsta pinnen. Tycker de blivit för små annars och latex'en drar ju ihop sig så det försvinner nästan. Får se om han kan lyckas med någon vanlig napp efter att han opererat mjuka gommen. Annars funkar ju de här med de flesta flaskor.

Han äter gröt och har börjat så smått med mat. Ingen har sagt något om att det var "bra" att vänta tills efter operation nummer två. Verkar vara olika frå sjukhus till sjukhus osv. Hur som helst, koordinatorn vi har här i Norrland och läkarna på NUS har varit toppen!

Finns det fler här med LKG-barn i Norrlandstrakten?
    Själva bor vi i Lycksele och det vore trevligt med nya bekantskaper att dela vardagen och frågor/tankar med rörande LKG.   

• Mary Jo
    Amwi skrev 2011-08-25 22:01:46 följande:
    Hejsan.

Har kikat in här förut och läst ... men nu tänkte jag presentera mig lite.

Vi fick en son, Abbe, i februari i år som föddes med högersidig läpp, käk, och gomspalt.

Han opererade läppen i mitten av Juni nu i sommar i Umeå av Jenny Cajander och i samband med det satte de rör i öronen. Själva läpp-operationen gick bra och läkte fint. Kan tycka han är lite stel/hård just över ärret, men så kanske det är ett tag? Han hade sina manschetter i fyra dagar, sen fick han vara utan. Det gick alldeles utmärkt.

Vad gäller rören i öronen, så vet jag inte om de hjälpt så värst mycket. Sen den dagen har hans öron kladdat konstant. Vi har fått topsa hans små öron från klumpar och kladd minst 1-2 gånger om dagen. Då pratar vi inte bara lite gult på topsen... utan flera tops med kladdklumpar. Efter kontakt med koordinatorn om det verkligen skulle vara så här, tog vi kontakt med vårdcentralen. Odling togs på andra besöket där och han hade svamp och bakterier i ena örat varpå vi skulle droppa med ättiksyra i 14 dagar. Senare fick vi remiss till öron/näsa/hals i Umeå då kladdandet inte slutat och där har vi nu varit två gånger och fått hans öron sugna (säger man så?). I morgon förmiddag är det dags igen. P.g.a. allt kladd som varit har han fått hörselgångsinflammation i ena örat. Det såg lite bättre ut sist vi var där, så jag hoppas det börjar vända nu. Terracortrilen hoppas jag har gjort ett bra jobb nu. Blir det trots lokal behandling med Terracortril och sugning/rengöring inte bättre, måste han nog ta bort rören till slut. I sådana fall i samband med andra operationen som verkar bli i oktober.

Är det någon annan som har haft problem med "kladd" efter att ha fått rör i öronen? 

Som lite övrig info, aå använde vi Medela's Special Need's nappar tills han var runt 3½-4 mån gammal. Då provade jag napparna från Dwenger istället då jag tyckte Medela's gick sönder så fort. Säkert handhavandefel, men ändå. Lite extra bök att fippla med ventilen oxå. Men de här andra napparna tycker jag är kanon. Nu är han ju dessutom större och hjälper gärna till att krama på nappen och trycka i sig maten lite fortare. Hålen har jag gjort med en håltång, minsta pinnen. Tycker de blivit för små annars och latex'en drar ju ihop sig så det försvinner nästan. Får se om han kan lyckas med någon vanlig napp efter att han opererat mjuka gommen. Annars funkar ju de här med de flesta flaskor.

Han äter gröt och har börjat så smått med mat. Ingen har sagt något om att det var "bra" att vänta tills efter operation nummer två. Verkar vara olika frå sjukhus till sjukhus osv. Hur som helst, koordinatorn vi har här i Norrland och läkarna på NUS har varit toppen!

Finns det fler här med LKG-barn i Norrlandstrakten?
    Själva bor vi i Lycksele och det vore trevligt med nya bekantskaper att dela vardagen och frågor/tankar med rörande LKG.   

Hej Hej!
    Sofia heter jag och har en dotter,Vilja,på 1 ½ år som är född med högersidig läpp och käkspalt. Hon är också opad av Jenny!
    Angående ärret så brukar det vara lite stelt och först efter ett halvår blev det bättre på Vilja.

Vi bor i Luleå!
  • Amwi
    Mary Jo skrev 2011-08-26 12:12:47 följande:
    Hej Hej!
    Sofia heter jag och har en dotter,Vilja,på 1 ½ år som är född med högersidig läpp och käkspalt. Hon är också opad av Jenny!
    Angående ärret så brukar det vara lite stelt och först efter ett halvår blev det bättre på Vilja.

Vi bor i Luleå!
    Ah! Då mjuknar nog hans ärr/läpp till sig med tiden oxå tror jag.
    Tack för det.

• Amwi

Förresten. Något jag funderat lite på ...

Ni som har barn med spalt i gommen, hur har det gått för er när det varit dags för mer "vanlig" mat, gröt och smakportioner t.ex.

Hur har de suttit?
    I vanlig barnstol, babyskydd eller babysitter ... eller något annat?    

Något som funkat bättre eller sämre? 

För vår egen del så funkar det fortfarande bäst att Abbe (6 mån) halvligger i sin babysitter då han matas. Sitter han mer upprätt, i barnstolen, kommer allt ut igen hela tiden. Samma för er?

Ni vars barn som har opererat gommen, har det blivit skillnade på ätandet då? Efteråt alltså?    

• Sludden
    Amwi skrev 2011-08-28 18:16:26 följande:

Ni som har barn med spalt i gommen, hur har det gått för er när det varit dags för mer "vanlig" mat, gröt och smakportioner t.ex.

Hur har de suttit?

För vår egen del så funkar det fortfarande bäst att Abbe (6 mån) halvligger i sin babysitter då han matas. Sitter han mer upprätt, i barnstolen, kommer allt ut igen hela tiden. Samma för er?

Ni vars barn som har opererat gommen, har det blivit skillnade på ätandet då? Efteråt alltså?    
    Sonen är snart 11 månader nu och vi började med smakportioner när han var ca 5 månader, efter att han gjort läpp/näs-operationen. Det kändes helt tröslöst i början då allt bara kom i näsan hela tiden och han blev vansinnig och ville inte fortsätta äta och jag ställde in mig på att stackarn skulle få leva på flytande för alltid....men plöstligt så bara funkade det, efter ca 2 månader, visst, det kan fortfarande hända men inte alls i samma utsträckning.  Han har suttit i barnstol hela tiden, ibland satt han i knäet, funkade likadant hur han är satt helt enkelt :) Dock har det blivit allt lättare att äta ju mer bitar det har varit i maten, men det är nog olika från barn till barn tror jag,
  • Elin7806
    Amwi skrev 2011-08-28 18:16:26 följande:

Hur har de suttit?

Hej Amwi, min lilla kille halvlåg också i babysittern i början, annars åkte maten ut direkt. Men jag tror inte det hade med spalten att göra. Han behövde nog bara "mogna" på sig med munrörelserna. Inte förrän Philip var typ 8 månader började han kunna sitta i sin barnstol och äta utan att maten rann kom ur munnen.

Vi började ge honom gröt och smakisar så snart han opererat läppen och näsan, vid 4-månader. I början kom det ur näsan rätt mycket men han lärde rätt så snart att kontrollera det. (Trodde då också att bakåtlutet i babysittern hjälpte) Sedan han blev 6 månader har vi kört burkmat (min mat ratade han...) Och när han blev 8 månader så är det ju större bitar i den maten. Det funkade, även om hans kräkreflex satte in ordentligt i början och ibland fortfarande gör det. Däremot kan jag fortfarande mosa de allra största bitarna.. Jag har nämligen som skräckscenario att det ska fastna matbitar i spalten som jag inte får ut. Det fastnar ju nu också, men det brukar komma ner efter ett tag. Ibland tror jag dessutom att han "hamstrar" kex däruppe med flit... ;)

Nu är Philip 10 månader och vi ska operera gommen när han fyllt 1. Och som jag längtar dit! Jag vill att han ska kunna suga ordentligt och slippa nysa ut gröten så det far åt alla håll om han är trött eller om jag råkar trycka upp den i spalten med skeden.

Men ge inte upp med matningen. Det kommer att gå bra tillslut!
  • Dody

Ngn frågade om logopeden och min dotter fick remiss dit då hon var fyra tror jag el tom kanske vid tre. Vi går dit och får lite övningar så hon kan träna de främre ljuden men hon är mest inresserad av att leka så man får hitta på lekar. Vi brukar sjunga på nonsensljud som pippi  med T-ljud etc....men visst går det framåt.

Nu är dottern snart fem år men ang smakisar så satt hon i sittern och det gick bra lite kom ut i näsan men det blev bättre o bättre. När hon väl op sig vid 2 år sen så funkade allt super.

Här har vi haft mkt öroninfl men inget kladd. Inflammationerna gav sig vid 4 års ålder och hon ha ringa problem med hörseln även om vi gjort massor av tester och fått remiss till riktigt hörselprov men hon är mest intresserad av att leka så hon vill inte lyssna men nog hör hon =)

HÄr har vi varit öppna med gomspalten , pratat och visat bilder mm för de som v ill veta. Nu har ju det gått på TV med om op så folk vet me ro mer. Malin från TV op  min dotter...

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Sabbe

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Alla vi som har underbara spaltisar)

• Elin7806
    Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej. Vår kille har total lkg och vi fick inga som helst restriktioner. Det var bara att köra på som vanligt.

• idamarja

amwi: vi har en pojke med dubbelsidig total lkg o vi bor i kiruna kommun  :)

våran son ska göra läpp-plastik i umeå nu i höst, antagligen oktober, första gången han opereras i umeå tidigare har han opererats i göteborg pga sitt hjärtfel. hjärtfelet är kvar men dom menar att dom vågar söva honom i umeå denna gång.

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15