• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • versan
    Tingeling85 skrev 2010-03-16 12:01:05 följande:
    Det där lät jättebra! Håller med Bra tips om klätterhortensian med! Har letat klätterväxter sen förra sommaren.
    Har du växter i trädgården du kan dela så gå ihop med grannarna & fråga om dom vill dela på sina så byter ni.
    Hehe... billigt & bra.

Sen när säsongen börjar så brukar jag kolla på Tradera.
    mycket fina skott man kan köpa för billig penning.

Utförsäljningen till hösten är guld.
    Sist köpte jag 6buxbomsklot för 200kr
    Gissa om dom är fina.

hehe får se om dom överlever vinterns snötryck bara.
    Så här såg dom ut ifjol.

Gången ner till garaget i ÖSREGNklickbar bild så ser du Buxbomskloten på vänster sida.
  • versan
    versan skrev 2010-03-16 14:35:33 följande:
    Har du växter i trädgården du kan dela så gå ihop med grannarna & fråga om dom vill dela på sina så byter ni. Hehe... billigt & bra. Sen när säsongen börjar så brukar jag kolla på Tradera.mycket fina skott man kan köpa för billig penning. Utförsäljningen till hösten är guld.Sist köpte jag 6buxbomsklot för 200kr Gissa om dom är fina. hehe får se om dom överlever vinterns snötryck bara. Så här såg dom ut ifjol. klickbar bild så ser du Buxbomskloten på vänster sida.
    Bilden är dålig för jag knäppte en dag då det fullkomligen ÖSTE NED.
  • Tjock kulan
    Tingeling85 skrev 2010-03-15 13:52:24 följande:
    Har nu länge längtat efter att ta in lite kvistar från körsbärsträden så man får lite blommor och vårkänsla, tror ni att det är för tidigt?
    Det är inte för tidigt, ta du in en kvist o ställ den svalt några dagar i huset innan du plockar fram den inne i huset som är varm, kvisten kan annars bli chockad o välja att inte blomma. Duscha gärna kvisten i lite varmt vatten eller lägg den i ett badkar/vask med varmt vatten så den luras att tro att det e vår. Lycka till :)
  • Daggdroppen

Åh hörni. Jag blir riktigt inspirerad av er. Riktigt fin bild versan visade trots regn. Hur höga blir buxbom?

Solen skiner in och jag längtar efter våren, men jag har det jobbigt just nu. Vet inte ens om jag kan gräva i mina rabatter i sommar. Det blir liksom kaos i min hjärna. På ett sätt blir jag fylld av glädje men samtidigt så blir jag både arg, ledsen och bitter.

Jag försöker tänka positivt och jag försöker tänka att jag kommer att kunna göra allt jag planerat.

Men men, en dag i sänder. Fortsätt er diskussion så glädjer ni mig bäst. Hoppar på då jag orkar!

• versan
    Daggdroppen skrev 2010-03-16 15:49:49 följande:
    Åh hörni. Jag blir riktigt inspirerad av er. Riktigt fin bild versan visade trots regn. Hur höga blir buxbom?Solen skiner in och jag längtar efter våren, men jag har det jobbigt just nu. Vet inte ens om jag kan gräva i mina rabatter i sommar. Det blir liksom kaos i min hjärna. På ett sätt blir jag fylld av glädje men samtidigt så blir jag både arg, ledsen och bitter.Jag försöker tänka positivt och jag försöker tänka att jag kommer att kunna göra allt jag planerat. Men men, en dag i sänder. Fortsätt er diskussion så glädjer ni mig bäst. Hoppar på då jag orkar!
    Herregud lilla fluffiga...
    Inboxa mig om du vill bara prata...
    Lovar att hos mig har man ALLTID någon att prata med eller om man vill ha tips och ideer.

Tack du är så gullig.
    hehe... man får ju prestationsångest för du gör så vackra bilder så dom hör hemma i Inredningsmagasin.
    Buxbomen kan bli jättehöga.
    över 1.50 hög & hur bred som helst.
    Jag vill att mina ska växa ordentligt men tätt så jag klipper mina 2 ggr per säsong.
    jag låter dom växa sakta så dom blir tääääta.
    Buxbom kan man ha som häck om man vill & dom har rejält vedartade grenar.
    Man kan formklippa dom till vad som helst.

SKICKAR MASSOR med kramar till dig fluffiga.
    Ta allt i den takten du orkar.

Här kommer lite länkar om trädgårdar att njuta av.
    http://gardenbyanna.wordpress.com/
    http://www.gardenbyanna.se/projects.php

Den här sidan älskar jag att botanisera på
    finns mycket vackert för oss.
    hehe... lämna kvar lite grejer till mig.
    http://www.gardenhome.se/planteringsbord-planteringsmobler
  • versan

Sätter man buxbomsplantor så sätt dom glest eftersom dom lätt kan bli upp till 3meter breda.
    Om man inte är snabb med sekatören.
    Jag satte mina med ca 1meters mellanrum.
    finns risk att jag måste flytta dom när dom blir större men då får jag ta den smällen då.

• versan

Sitter & går igenom mina inspirationsbilder som jag tagit runt om på trädgårdar där jag varit tänkte ni kunde få lite att inspireras med.
    Detta är ett vattenspel med en snurrande kula på toppen.
    Skulle vilja ha en sån i min/vår trädgård. myyyys.
    Vattenskulptur med snurrande kula på vill jag ha i trädgården denna finns att beskåda på Rydlings Handelsträdgård i Skellefteå. klickbar bild.

• Tjock kulan

En karmstol hade varit fint men tror att den kommer ta upp för mycket plats, har glömt att säga att i slutet av gången på höger sida av förådet har vi en trappa som vi går ner på för att komma till garaget/parkeringen och till vänster i slutet av gången viker vi in för att komma in på baksidan av trädgården. Mao så är det mycket spring i denna gång fram o tillbaka med vagnar, fika brickor o dyl så jag vill undvika att behöva köra slalom med syskonvagnen :). Men en mindre stol kanske kan få plats o vad tror ni om att lura ögat med ett gammalt fönster med spegelglas i uppsatt på förådsväggen ovanför stolen, det borde väl locka till sig en blick?. Gillar ideén med portaler får klura på det men tror det får bli antingen en stil eller en portal tror det blir för mycket intryck annars, eller är jag mesig nu . Flamentanz är fantastisk o jag håller med dig Versan att för att locka ögat dit så får det vara en ros med stark färg o vilken kan då vara bättre än just ditt förslag den blommar ju överdådigt.
    Vad tror ni om en stol typ denna fast vit o lite nättare o för utomhusbruk nere vid förådet?

• Tjock kulan

Men vad hände nu ?????
    FL e helt GAAAAALET inget fungerar, varken att citera eller att lägga in bild på stolen :(, ja ja, tack Versan o Mimmi för era tankar ni e guld värda {#lang_emotions_kiss}

• versan
    Tjock kulan skrev 2010-03-16 21:28:58 följande:
    En karmstol hade varit fint men tror att den kommer ta upp för mycket plats, har glömt att säga att i slutet av gången på höger sida av förådet har vi en trappa som vi går ner på för att komma till garaget/parkeringen och till vänster i slutet av gången viker vi in för att komma in på baksidan av trädgården. Mao så är det mycket spring i denna gång fram o tillbaka med vagnar, fika brickor o dyl så jag vill undvika att behöva köra slalom med syskonvagnen :). Men en mindre stol kanske kan få plats o vad tror ni om att lura ögat med ett gammalt fönster med spegelglas i uppsatt på förådsväggen ovanför stolen, det borde väl locka till sig en blick?. Gillar ideén med portaler får klura på det men tror det får bli antingen en stil eller en portal tror det blir för mycket intryck annars, eller är jag mesig nu . Flamentanz är fantastisk o jag håller med dig Versan att för att locka ögat dit så får det vara en ros med stark färg o vilken kan då vara bättre än just ditt förslag den blommar ju överdådigt.Vad tror ni om en stol typ denna fast vit o lite nättare o för utomhusbruk nere vid förådet?
    Tycker det låter som en toppenide med fönster med glas i.
    Ju större på längden desto bättre.
    Nu ser jag ej bilden men min tanke på stol blir:
    En liten nätt stol som man kan ev fälla ihop lätt.
    Ev kan du sätta upp ett liten nerfällbar skiva på väggen som en är halvmåneformat under fönstret.
    Då kan man ställa ljuslyktorna där på så springer man ej omkull dom.
    & så kan man fälla ihop bordet när man vill.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom