• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tingeling85

Oj nu har jag hamnat lite efter!
    Fick hem villaägaren igår och blev så peppad på trädgårdsfixet igen!
    Hann ge upp där ett tag, för denna snö ville verkligen inte försvinna! Men nu börjar man faktiskt märka att det vill ge med sig..!
    Har fyndat pallkragar som skulle på tippen, så nu försöker jag fundera ut var på gården man ska placera dom, och Vad det ska vara i dom!
    Vad finns det för lättodlade grönsaker?
    Vi ska nog även ha sommarhöns i år! Ett annat roligt projekt att planera!

• Mimmi 71
    Tingeling85 skrev 2010-04-09 13:45:29 följande:
    Oj nu har jag hamnat lite efter!Fick hem villaägaren igår och blev så peppad på trädgårdsfixet igen!Hann ge upp där ett tag, för denna snö ville verkligen inte försvinna! Men nu börjar man faktiskt märka att det vill ge med sig..!Har fyndat pallkragar som skulle på tippen, så nu försöker jag fundera ut var på gården man ska placera dom, och Vad det ska vara i dom! Vad finns det för lättodlade grönsaker?Vi ska nog även ha sommarhöns i år! Ett annat roligt projekt att planera!
    Vad härligt med höns! Önskade jag bodde lite mer lantnära och kunda ha åtminstone sommarhöns.

Lätta grönskaker är bl a rödbetor, rädisor, plocksallad, ruccola, bönor, sockerärtor och morot. För morot och rödbetor brukar jag använda mig utav såband så slipper man gallra Squash är inte så dumt heller, men den tar rejält med plats och kräver nog en egen pallkrage. Jag brukar köpa en planta istället för att så (det behövs bara en för den ger rejält med frukt så man får dela med sig till grannar och vänner iallafall

Kokta rödbetor med lite smör och salt är nog det smaskigaste jag vet till sommarens grill, eller också kan man ugnsteka och smula över fetaost efteråt
  • Tjock kulan

Hejsan
    Någon som vet om man kan plantera ut primulor som man köpt i mataffären ut i trädgården?. Köpte två söta rosa som blommat över men som e fina i plantan ännu, tror ni det funkar att plantera dom i planteringen så de blommar nästa vår?

• Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-04-12 09:05:36 följande:
    HejsanNågon som vet om man kan plantera ut primulor som man köpt i mataffären ut i trädgården?. Köpte två söta rosa som blommat över men som e fina i plantan ännu, tror ni det funkar att plantera dom i planteringen så de blommar nästa vår?
    Jag tror nog att det skall fungera - lite avhärnding innan bara.

Lite trädgård hittar ni "inne hos mig".

Igår hade jag en härlig dag ute, rensade den första rabatten och bara njöt. Så härligt!
  • Tingeling85
    Mimmi 71 skrev 2010-04-09 15:14:19 följande:
    Vad härligt med höns! Önskade jag bodde lite mer lantnära och kunda ha åtminstone sommarhöns. Lätta grönskaker är bl a rödbetor, rädisor, plocksallad, ruccola, bönor, sockerärtor och morot. För morot och rödbetor brukar jag använda mig utav såband så slipper man gallra Squash är inte så dumt heller, men den tar rejält med plats och kräver nog en egen pallkrage. Jag brukar köpa en planta istället för att så (det behövs bara en för den ger rejält med frukt så man får dela med sig till grannar och vänner iallafall Kokta rödbetor med lite smör och salt är nog det smaskigaste jag vet till sommarens grill, eller också kan man ugnsteka och smula över fetaost efteråt
    Hmm de var bra tips!

Just nu går man själv bara och kastar snö på de ställen som tinat till bar mark så man får fram gräsmattan!
  • Jenny K

I går hittade jag tussilago i diket, så nu är det vår här hos oss oxå Idag har jag sått luktärt i mjölkförpackningar som barnen målat så fina.

• Mimmi 71

Igår var det dags för första träffen i trädgårdscirkeln. Tyvärr hade jag ett annat inbokat möte så jag kunde inte vara med mer än sista timmen. Men det var så inspirerande att diskutera trädgårdsplanering med 30 andra entusiaster. Nu har jag skissat upp en plan över min trädgård och skall påbörja ytterligare planering och kommande projekt. Oj, vad skoj!!!!

En annan fördel med kursen var ju att många hade plockat med sig trädgårdslitteratur. Mängder med böcker fanns att bläddra i. Jag skulle vilja köpa lite nya fräscha böcker och nu kan man verkligen bläddra i en del för att se om de är värde att inhandla. Några guldkorn hittade jag.

Ute snöar det idag  och det blir nog inga större ansträngningar ute i trädgården om vädret fortsätter så här.

• Juleja

Åh jag vill också ha höns, men vi köpte hus i stan, så det blir inget med det. Men det är en dröm!

Jag vill ut och så lite blommor nu, men det är fortfarande minusgrader på nätterna. Då går det väl inte, ni som vet?

Är faktiskt riktigt trött på det kalla vädret nu. Jag vill inte ha sommar, men ett par plus även nattetid hade varit fint. Och så sisådär 10 grader och sol dagtid. Det är väder för mig det!!

SKa ta en tur tilll blomsterlandet och köpa plantjord och krukor så jag kan sätta om tomatplantorna.

• Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-04-16 10:08:20 följande:
    Åh jag vill också ha höns, men vi köpte hus i stan, så det blir inget med det. Men det är en dröm! Jag vill ut och så lite blommor nu, men det är fortfarande minusgrader på nätterna. Då går det väl inte, ni som vet? Är faktiskt riktigt trött på det kalla vädret nu. Jag vill inte ha sommar, men ett par plus även nattetid hade varit fint. Och så sisådär 10 grader och sol dagtid. Det är väder för mig det!!SKa ta en tur tilll blomsterlandet och köpa plantjord och krukor så jag kan sätta om tomatplantorna.
    Om man vill tjuvstarta med sådd så kan man ju täcka odlingen med vit odlingsväv som skyddar från några få minusgrader nattetid. Det är ju först när de små plantorna kikar upp i jorden som de är känsliga. Men är jorden för kall så gror inte vissa växter, men jag har nog bara läst att det är vissa grönsaker, såsom bönor man inte skall så för tidigt.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom