• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • JagOchHan

Godmorgon.

Jag vet inte om någon minns mig men jag har seglat runt lite i vita hems trådarna ett tag. Nu har det varit dödstyst länge, nu seglar jag med i eran trädgårdstråd, fick ju super bra tips så fort jag öppnade tråden

Vi ska under påsk helgen påbörja våran framsida, där gångsten ska plockas bort och istället ska det läggas en grusgång, cement under gruset var ju toppen. Tack versan.

/Linda

whittochcharmigt.blogspot.com

• Juleja

Idag ska jag förså 2 sorters tomater och några olika kryddörter inne. Lite sent tror jag, men vi har varit sjuka jag vet inte hur länge... Hopplöst ju.
    Nu verkar livet återvända lite till vår familj, skönt det.
    Tror ni tomaterna tar sig? Jag har aldrig provat förut. Vi har inget växthus så jag funderar på att sätta dem i kruka/ampel sen, så jag kan flytta på dem när det behövs.

Jag har fått upp snödroppar och lite lökväxter nu när snön börjar försvinna. Spännande. I övrigt finns det mycket att önska i vår dräneringssargade trädgård. Suck. Gräsmatta har vi knappast någon än, bara några gröna fläckar här och där som knappt går att urskilja i all jord. Hoppas den tar sig fort nu. Och att allt vatten trokar upp så man kan börja gå lite försiktigt. Jag är så less på att inte ha gräsmatta och trädgård vänlig nog att kunna släppa ut Albin på denna sommar heller. Det bara spritter ju i benen på en 2 åring. Men det får väl bli som förra sommaren. Alla stadens lekparker, here we come. Men jag vill ju helst sitta på egen täppa och njuta av en kopp te och höra barnen leka i sandlådan. Men drömmen lever vidare. TIll nästa sommar ska vi ha gräsmatta!!! Och sandlåda. Och då har vi ju en liten knart till som börjar närma sig året!

• Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-03-28 09:03:17 följande:
    Idag ska jag förså 2 sorters tomater och några olika kryddörter inne. Lite sent tror jag, men vi har varit sjuka jag vet inte hur länge... Hopplöst ju. Nu verkar livet återvända lite till vår familj, skönt det. Tror ni tomaterna tar sig? Jag har aldrig provat förut. Vi har inget växthus så jag funderar på att sätta dem i kruka/ampel sen, så jag kan flytta på dem när det behövs. Jag har fått upp snödroppar och lite lökväxter nu när snön börjar försvinna. Spännande. I övrigt finns det mycket att önska i vår dräneringssargade trädgård. Suck. Gräsmatta har vi knappast någon än, bara några gröna fläckar här och där som knappt går att urskilja i all jord. Hoppas den tar sig fort nu. Och att allt vatten trokar upp så man kan börja gå lite försiktigt. Jag är så less på att inte ha gräsmatta och trädgård vänlig nog att kunna släppa ut Albin på denna sommar heller. Det bara spritter ju i benen på en 2 åring. Men det får väl bli som förra sommaren. Alla stadens lekparker, here we come. Men jag vill ju helst sitta på egen täppa och njuta av en kopp te och höra barnen leka i sandlådan. Men drömmen lever vidare. TIll nästa sommar ska vi ha gräsmatta!!! Och sandlåda. Och då har vi ju en liten knart till som börjar närma sig året!
    Det finns ju flera sorter tomater som tål att stå ut - kommer inte riktigt på namnet på den allra vanligaste utomhustomaten. den har lite tjockt skal men ger rikligt med tomater och de smakar gott. Min sambos faster har dessa tomater mot en södervägg och hon får nästan mer tomater än vad jag får

Dräneringstomt känner jag igen fast vi fick iordning på våran förra sommaren, i år startat dock ett garagebygge så då blir det "samma visa igen" Måste nog skärma av resterande trädgården med ett nät så man kan ha lillemannen lekande ute. Har själv en 2,5-åring med mycket spring i benen
  • Juleja
    Mimmi 71 skrev 2010-03-28 10:43:51 följande:
    Det finns ju flera sorter tomater som tål att stå ut - kommer inte riktigt på namnet på den allra vanligaste utomhustomaten. den har lite tjockt skal men ger rikligt med tomater och de smakar gott. Min sambos faster har dessa tomater mot en södervägg och hon får nästan mer tomater än vad jag får Dräneringstomt känner jag igen fast vi fick iordning på våran förra sommaren, i år startat dock ett garagebygge så då blir det "samma visa igen" Måste nog skärma av resterande trädgården med ett nät så man kan ha lillemannen lekande ute. Har själv en 2,5-åring med mycket spring i benen
    Åh såna tomater vore guld hos mig.
    Jag köpte :
    http://www.weibulls.com/IboxServlet?id=IXS202R&OPT=&EGRP=WSE01&EID=8605

http://www.nelson.se/shop/custom/prod.aspx?productid=307798

Men upptäckte nu att den första skördas aug-sep. Men om jag vill ha tomater i juni då? Tusan.

Ja vi måste ha staket lite överallt. Och grind. Dessutom har vi 2 etage på tomten. Lillkillen trillade ner från ett av dem förra sommaren. Ve och fasa! Det är väl som max 1,5 m. Så mycket staket kommer det bli sen.
  • Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-03-28 11:42:52 följande:
    Åh såna tomater vore guld hos mig. Jag köpte :www.weibulls.com/IboxServlet?id=IXS202R&OPT=&...www.nelson.se/shop/custom/prod.aspx?productid...Men upptäckte nu att den första skördas aug-sep. Men om jag vill ha tomater i juni då? Tusan.Ja vi måste ha staket lite överallt. Och grind. Dessutom har vi 2 etage på tomten. Lillkillen trillade ner från ett av dem förra sommaren. Ve och fasa! Det är väl som max 1,5 m. Så mycket staket kommer det bli sen.
    Det var dansk export som jag menade (första länken).

Att få tomater i juni är nog svårt även om man har växthus. Mina brukar mogna fram mitten på juli om jag startar relativt tidigt i växthuset.
  • Juleja
    Mimmi 71 skrev 2010-03-28 13:53:39 följande:
    Det var dansk export som jag menade (första länken).Att få tomater i juni är nog svårt även om man har växthus. Mina brukar mogna fram mitten på juli om jag startar relativt tidigt i växthuset.
    Jamen så bra!!

Ja då får det bli köpetomater då
  • mage06

Hej på er! Antar att ni är i trädgården istället för här Hur "mår" er trädgård? Min miniträdgård verkar inte ha det så bra... Växter jag haft i måååånga år verkar mer eller mindre döda Jag har de senaste åren inte varit så aktiv och inte delat och förnyat plantor så det kanske var dags men ändå... Har ett underbart vit och grönrandigt gräs som jag verkligen älskar och jag kan inte se mer än något enstaka strå.. Tur att "trädgården" är liten. Funkiorna kan jag inte heller se... Nu måste jag ut och köpa lite nytt

Jag har tagit bort en stor del av plantorna och skall lägga grus och ha fler plantor i krukor i stället. Eftersom vi vill kunna använda den lilla yta vi har att vara på Nu är jag på jakt efter ett snyggt vind/insynsskydd. Jag vill INTE ha bauhaustypen om ni vet vad jag menar... Helst vill jag ha ett i flätad pil eller nåt. Tips på snygga vindskydd någon?

• Daggdroppen
    mage06 skrev 2010-04-04 18:28:32 följande:
    Hej på er! Antar att ni är i trädgården istället för här Hur "mår" er trädgård? Min miniträdgård verkar inte ha det så bra... Växter jag haft i måååånga år verkar mer eller mindre döda Jag har de senaste åren inte varit så aktiv och inte delat och förnyat plantor så det kanske var dags men ändå... Har ett underbart vit och grönrandigt gräs som jag verkligen älskar och jag kan inte se mer än något enstaka strå.. Tur att "trädgården" är liten. Funkiorna kan jag inte heller se... Nu måste jag ut och köpa lite nytt Jag har tagit bort en stor del av plantorna och skall lägga grus och ha fler plantor i krukor i stället. Eftersom vi vill kunna använda den lilla yta vi har att vara på Nu är jag på jakt efter ett snyggt vind/insynsskydd. Jag vill INTE ha bauhaustypen om ni vet vad jag menar... Helst vill jag ha ett i flätad pil eller nåt. Tips på snygga vindskydd någon?
    Men herregud tjej!!! Lugna ner dig!!! Det har ju inte hunnit börja växa än Här ser man inte ens gräsmattan ännu   Satt just i bastun och tittade ut över trädgården (vi har en litet fönster och bor ju en bot från vägen som dessutom är en mycket liten trafikerad väg och kunde glatt konstatera att ett liiitet övre hörn på en av odlingslådorna var framme
  • happy73

Här hemma har vi inte kommit till huset ännu så det blir mest letande efter fina trädgårdsmöbler.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom