• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Juleja

Ok, då kan ja gnog snart försöka! Jippii!

Min krusbärsbuske har fått gröna blad nu, upptäckte jag igår. Och äppleträdet bredvid har ordentliga knoppar nu! Under trädet är gräsmattan täckt av ett hav av några små blå blommor.

Det finns hopp! :D

• Ari Gold
    Juleja skrev 2010-04-16 10:08:20 följande:
    Åh jag vill också ha höns, men vi köpte hus i stan, så det blir inget med det. Men det är en dröm! Jag vill ut och så lite blommor nu, men det är fortfarande minusgrader på nätterna. Då går det väl inte, ni som vet? Är faktiskt riktigt trött på det kalla vädret nu. Jag vill inte ha sommar, men ett par plus även nattetid hade varit fint. Och så sisådär 10 grader och sol dagtid. Det är väder för mig det!!SKa ta en tur tilll blomsterlandet och köpa plantjord och krukor så jag kan sätta om tomatplantorna.
    Går bra att ha höns i stan, om man har något lämpligt uthus och tillräcklig tomtyta. Jag har haft höns i hyreshus, ihop med grannarna.

Nu bor vi i en villaförort. Inte direkt på landet men inte i stan heller kan man väl säga.
  • Juleja
    Ari Gold skrev 2010-04-17 18:05:33 följande:
    Går bra att ha höns i stan, om man har något lämpligt uthus och tillräcklig tomtyta. Jag har haft höns i hyreshus, ihop med grannarna.Nu bor vi i en villaförort. Inte direkt på landet men inte i stan heller kan man väl säga.
    Jo men så som vi bor nu går det inte. 
  • Mimmi 71
    mage06 skrev 2010-04-21 23:05:53 följande:
    Hej! Är ingen vidare "tråddeltagare" just nu... men det är kanske ok Jag hoppas ni alla har det bra!Jag visar något som får mitt hjärta att slå extraslag i bloggen Välkomna in!www.noamajahemma.blogspot.com
    Helt underbar inspiration! Inte behöver man be om ursäkt för dålig aktivitet Den här årstiden är ofta stressig och innehåller många aktiviteter och i år är inget undantag med våra projekt såsom sommarstugebygge och garagebygge. Själv ligger jag lite före i planeringen och smider planer för trädgården som påverkas av vårt garagebygge. Trädgårdsanläggningen kommer dock inte ske förrän nästa sommar
  • Mimmi 71
    Ari Gold skrev 2010-04-22 08:28:16 följande:
    Vi ska åka och hämta mitt växthus i hegen Yippey!
    Lycka! Vad blir det för växthus? Storlek? Vad skall du odla?

Själv måste jag få iordning på mitt inrasade växthustak, räknade igenom och kom fram till att det behövs 25 glasskivor för att det skall bli helt igen.
  • Ari Gold

Det är ett träväxthus som ställs på mur. Vi behöver ett växthus som smälter in hyffsat bra i den gamla gårdsmiljön (som har kulturminnesvärde) så de enklaste i aluminium funkar inte. Det finns ju aluminiumväxthus med lackad ram och lite mer traditionellt formspråk också men de är på tok för dyra för oss.

Eftersom vi har barn och bollar så kommer det att bli isolerplast i rutorna. Designen kommer bli ungefär på bilden nedan fast lite mindre (15 kvadrat)

http://www.glasbacken.se/hus/imgs/java/17.jpg

• Mimmi 71

Åh, så fint! Vilken dröm!

I brevlådan idag låg nya Allt om Trädgård med härlig trädgårdsinspiration. Ledig eftermiddag med mys tillsammans med lilleman och en härlig tidning - kan det bli bättre?

• Daggdroppen

Åh så skoj med ett växthus! Och fin modell dessutom!

Jag säger som mage - jag är nog ingen bra tråddeltagare jag just nu.
    Jag har fortfarande ont och det begränsar massor av det jag vill göra i trädgården. Nu har jag hållit på med lite små projekt och det blir genast mycket värre.

Var iaf igår på en snabbkurs i björkrisbindning. Blev riktigt sugen på att testa fler saker. Gjorde ett dörrhjärta och en "kon med horn" att ha i trädgården eller vid trappan som dekoration. Eller kanske som klätterstöd. Har också planterat ut små violer på olika ställen. Det är mycket tidigare än vad jag brukar, då det ännu är kallt på nätterna. Men nu ville jag ha vårfint! Det blev så tomt efter att jag tagit bort det numera fula höst- och vinterpyntet.

Jag har iaf städat ur rabatterna lite och vissa perenner börjar sticka fram. Kul

Vilka växter är extra känsliga för frost? Ifjol frös mina astillbe så i år är de täckta. Och hur är det med tuijor (barrväxter). När kan man ta bort solskyddet från dem? Är det då tjälen gått och de kan suga vatten ordentligt?

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom