• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Annas Ekon

Juleja:

Du kan sätta ner dina lökar nu, men de kommer dröja innan de blommar, har du otur blommar de inte förrän nästa år, de behöver kylan i jorden...Så spara dom du till höst projekten .

Gräsmattor är det likadant med, de tar sig bäst om man planterar dem på hösten...så den har nog klarat sig ska du se

Jag ska se om jag inte kan ta bilder på snödropparna ikväll eller imorgon bitti. Just nu ser det nästan bisart ut för det är en sån rimfrost på träden och jag har nästan en meter snö kvar...

Tjock kulan: Inte så himla mycket söder om dig... Du bor väl i Helsingborgstrakten om jag inte minns fel? Jag bor i mitten av Skåne. Var i Malmö i söndags, där var det helt snöfritt och Vintergäck i parkerna!!!

• Juleja

Jag bor i norra småland vid kusten. Nu när solen har börjat visa sig töar det ju rätt fort. Våra metervallar har första sjunka ihop tom! Hurra!!

Vad är det för zon här?

• Annas Ekon

Juleja:

Du borde väl ligga i zon 2?

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-08 13:05:15 följande:
    Inne "hos mig" kan ni läsa om härlig vårsol Har tillbringat ett par timmar ute i södervägg med lite fika och trädgårdstidningar. Helt underbart!!!!!!!
    Myyyyys, finns inget härligare än att få njuta av den första efterlängtade vårsolen i en hörna i trädgården.
    Annas Ekon skrev 2010-03-09 07:10:41 följande:
    Juleja:Du kan sätta ner dina lökar nu, men de kommer dröja innan de blommar, har du otur blommar de inte förrän nästa år, de behöver kylan i jorden...Så spara dom du till höst projekten . Gräsmattor är det likadant med, de tar sig bäst om man planterar dem på hösten...så den har nog klarat sig ska du se   Jag ska se om jag inte kan ta bilder på snödropparna ikväll eller imorgon bitti. Just nu ser det nästan bisart ut för det är en sån rimfrost på träden och jag har nästan en meter snö kvar...Tjock kulan: Inte så himla mycket söder om dig... Du bor väl i Helsingborgstrakten om jag inte minns fel? Jag bor i mitten av Skåne. Var i Malmö i söndags, där var det helt snöfritt och Vintergäck i parkerna!!!
    Åh då vet jag att det inte  är allt för långt borta, spanar i rabatterna i tid o otid men inga vårblommor än *otålig so vanligt* ;).

Själv har jag börjat klura lite smått på trädgården o dess projekt, lite lavendel ska inhandlas till rabatten som är så torr att inget klarar sig där, o då borde väl lavendel vara lämplig där, eller vad tror ni, ska de inte stå lite torrt o sandblandat? Funderar även på att göra en skuggrabatt längst med huset, en del av trädgården som bara känns som en tråkig transportsträcka på väg mot baksidan av trädgården just nu. Funderar på Hostor, murgröna o kanske en klätterhortensia och ev ett planteringsbord o hyllor? Har ni några andra förslag på vackra skuggtåliga växter?
  • mage06

Hej!

Här måste jag också vara med och leka...om jag nu lyckas kvalificera mig ett medlemsskap med bara några futtiga kvadrat "trädgård". Jag vill kalla det trädgård, roligare då

Jag skall faktiskt ta bort de flesta blommorna i år och markera revir *fniss* mot grannarna med någon slags blomsterbåge... Hoppas på tips här sen.

Behöver ni söta trädgårdsredskap modell små så finns det en bild i bloggen nu. Från Indiska. Söööta!

www.noamajahemma.blogspot.com

Fluffiga: Misströsta inte! När solen väl börjar gassa, som den gör här så går det fort! Snön smälter undan flera centimeter om dagen i dagsmejan. Snart så!

• Tjock kulan
    mage06 skrev 2010-03-11 10:30:00 följande:
    Hej!Här måste jag också vara med och leka...om jag nu lyckas kvalificera mig ett medlemsskap med bara några futtiga kvadrat "trädgård". Jag vill kalla det trädgård, roligare då Jag skall faktiskt ta bort de flesta blommorna i år och markera revir *fniss* mot grannarna med någon slags blomsterbåge... Hoppas på tips här sen.Behöver ni söta trädgårdsredskap modell små så finns det en bild i bloggen nu. Från Indiska. Söööta!www.noamajahemma.blogspot.comFluffiga: Misströsta inte! När solen väl börjar gassa, som den gör här så går det fort! Snön smälter undan flera centimeter om dagen i dagsmejan. Snart så!
    Klart du får leka med oss ;), vi bor ju i radhus o vår trädgård är miiiinimal till min stora frustration, men som min trädgårdsguru Kvant har lärt mig så kan man även göra underverk med små trädgårdsytor *peppar mig själv :D* Själv har jag blivit förtjust i dessa små trädgårdspraliner till Alice, så söta finns i ljusblått oxå
    http://barnvanligt.nu/product.asp?product=7879
  • Mimmi 71
    Citat fungerar inte verkar det som

Dessa var ju heller inte så dumma http://barnvanligt.nu/product.asp?product=7818

Det skall nog få bli något sådant till lilleman så han kan hjälpa mamma

Beträffande skuggväxter så finns det ju väldigt mycket fint - jag älskar känslan som man får av att titta på alla bilder av härliga lundar (tycker inte om uttrycket woodlan - jag talar svenska ) Försöker ju skapa den atmosfären under mina blodlönnar. Vad har du för jord? Torrt/fuktigt? Hur mycket skugga? Hur stort?
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 11:51:13 följande:
    Ska försöka ta någon bild o lägga in, men jag misstänker att jorden är tung lerjord eller sandblandad med tanke på att rabatten kommer att anläggas invid husgrunden. där finns ingen rabatt nu utan tanken är att ta bort 2-3 plattrader intill huset o anlägga en smal rabatt längst med hela husssidan.
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-03-11 12:54:30 följande:
    Ska försöka ta någon bild o lägga in, men jag misstänker att jorden är tung lerjord eller sandblandad med tanke på att rabatten kommer att anläggas invid husgrunden. där finns ingen rabatt nu utan tanken är att ta bort 2-3 plattrader intill huset o anlägga en smal rabatt längst med hela husssidan.
    Är det skugga hela dagen eller del av dag? Förstår att det är djup skugga när det är huset som skuggar.

Vita blommor och växter med gröna blad med vita ränder är ju snyggt och lyser upp både skugga och kvällar. Vitbrokig funkia, spetsmössa, kanske en vit riddarsporre (med reservation för trivsel i djup skugga) som ger höjd. Klätterhortensia är ju fin och passar bra både i skugga och ger "det vita" iform av blommor.

Jag återkommer med mera.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom