• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Ari Gold
    Pigelinen skrev 2011-05-08 15:38:27 följande:
    hej...  vilken bra tråd!!!Vi köpte hus med tillhörande 3800kvadratmeter trädgård i höstas... De senaste 5-6åren har trädgården fått förfalla men i grunden finns jättefina odlingar som vi ska se om vi kan få ordning på.. men mycket jobb o vi har inga kunskaper men vi hoppas på att lära oss!
    Det är ungefär samma tomtstorlek som vi har. Väldigt lagom storlek tycker jag, skulle gärna hamer men då inte som trädgård utansom hagmark eller något annat man inte behöver sköta på samma sätt.
  • Pigelinen
    Ari Gold skrev 2011-05-08 16:25:44 följande:Det är ungefär samma tomtstorlek som vi har. Väldigt lagom storlek tycker jag, skulle gärna hamer men då inte som trädgård utansom hagmark eller något annat man inte behöver sköta på samma sätt.
    jag tycker att våran är jättestor Idagsläget är den indelad i tre delar kan man säga... vet inte så bra bilder men ändå lite..

Framsidan med två småplättar. Här ska vi låta det vara i dagsläget.

Baksidan som är överväxt med blommor, bär och ogräs... tre sektioner med odlingar som det inte finns någon ordning i. Jag har börjat med hallon/rabarber delen som syns på detta kort. Vi har nu dessutom dränerat huset så baksidan är nu jordbekläd närmast huset. Tanken är att vi ska bygga ett trädäck från altandörren och ut till högra gaveln på bilden sett. Men jag vill ha en stor som man kliver rätt ner från..På sikt vill jag ha bort odlingarna så att det finns fria ytor för barnen att leka på här o bara ha kvar ätliga delar... har tänkt att låta odlingarna vara ett tag till och se vad det är för växter som kommer upp och på sikt göra en blomsterrabatt längst ner i trädgården.  

Sista o största sektionen är nere vid "ladugården" här är det bara gräs... plant o gräs... vet inte hur vi ska få till denna yta så att det blir bra. Men vi får se... har ju en bra fotbollsplan än så länge
  • Pigelinen
    Ari Gold skrev 2011-05-08 17:31:15 följande:
    Perfekt yta för en hönsgård juh! Och kanske en damm med ankor?
    o NEJ... jag gillar verkligen inte fåglar... urch!!!! Sen ahr vi två barn o en labbe, en damm i den kombon blir inge bra
  • Hannnas

gsg... hej söt!!!

Den här tråden är grym :D

Här är det fullt ös i trädgården, men det tar enormt mkt tid med en 2 och en 4-åring.... så man är frustrerad konstant över allt man vill men inte hinner...

Altanbygge är vårt prio iår (astrist om ni frågar mig) men sen när den är uppe ska det upp päronspaljeer, pionrabatt mm mm :D gillas!!

Nu är det mest rensa häck (satte ju 55m ca, förra året, o den måste rensas ut, kika vilka som är döda, ersätta o rensa bort trist gräs mm...  

• Pigelinen
    Hannnas skrev 2011-05-09 19:53:49 följande:
    gsg... hej söt!!!

Den här tråden är grym :D

Här är det fullt ös i trädgården, men det tar enormt mkt tid med en 2 och en 4-åring.... så man är frustrerad konstant över allt man vill men inte hinner...

Altanbygge är vårt prio iår (astrist om ni frågar mig) men sen när den är uppe ska det upp päronspaljeer, pionrabatt mm mm :D gillas!!

Nu är det mest rensa häck (satte ju 55m ca, förra året, o den måste rensas ut, kika vilka som är döda, ersätta o rensa bort trist gräs mm...  
    Vist har vi "möts" i någon annan tråd???

Idag fick vi hem två traktorlass med matjord som vi ska sprida ut lite varstanns för att jämna till samt att bredda parkeringen så att man lättare får plats med bilen. Sen har vi idag startat att rita en uteplats, så svårt hur man ska göra, inbyggd trapp ner till trädgården el en utanpåliggande?.. mmm mycket är det just nu...
  • Hannnas

GSG... det var en av "pladdertrådarna" ... lycka till med all jord!!! o uteplats min make är ute o gräver för just detta i skrivande stund

• Mimmi 71

Ett lass med jord skall jag inom kort ta hem också. Har äntligen, äntligen påbörjat min omplantering av en (av två) rabatter. Målet är att denna rabatt skall vara klar i år och nästa rabatt (vid dammen) skall vara klar nästa sommar. Det är, när man väl kommer igång, så underbart härligt att gräva.

Jag har tänkt att låta mina rabatter vara något upphöjda och på ena sidan (ut mot grästet) blir det stora stenar som kant medan det blir torvblock åt den sida som vätter åt mitt woodland under blodlönnarna. Jag blandar matjord (som i mitt fall är väldigt sandig) med 1/3 torv och det blir underbar planteringsjord. Har detta i mitt woodland och min rabatt på framsidan. Ogräsrensning är ett nöje då jorden är lucker och det är lätt att få upp ogräset. Det går åt en del jord för rabatten är väl ca 8x5 m i trekant. Min tanke är att jag bara skall flytta och dela på alla växter och det kommer garanterat att fylla upp rabatterna. Men en och annan perenn kommer säkert att få följa med hem från plantskolan nu när det finns en rabatt med öppen jord

Så här ser hela området ut, rund gräsmatta i förgrunden och mitt woodland under blodlönnarna längst bort. En del av "djungeln" (=rabatten som behövs delas) ser ni till höger.

En närbild på rabatten. Till vänster syns lite torvblock som skall fortsätta in mot woodlandet. Längst upp i högra hörnet är min damm belägen och bakom den finns en stor kulle med sammanväxta perenner som är nästa års projekt. Mitt i denna lilla runda rabatten skulle jag vilja plantera ett minder prydnadsträd eller ta till vara på en hängcypress som inte står helt rätt i mitt woodland. Något med höjd vill jag iallfall ha som skymmer sikten och skapar lite rumskänsla. Denna rabatt blir slutet på den gång som börjar vid garageuppfarten och mynnar ut på baksidan me gräs, damm och terass. I framtiden har jag en plan på att fylla området mellan denna rabatt och woodland med planteringar, träd och undervegitation varvat med lite gångar av bark för att få ytterligare känsla av skog. Älskar det här med trädgårdsplanering och drömmar!

• Daggdroppen

Vad spännande  Mimmi med dina drömar och kul att få se bilder! Jag har också liknande upphöjda rabatter med stenar runtomkring. Problemet är ju att gräset kryper dit och man inte orkar riva/trimma varje vecka (som man borde). Kanske skulle jag också sätta en plattkant runtomkring?! Tack för tipset!

Jag har inga stora planer beträffande rabatter i år. Ska låta det växa till sig i år och se hur det blir. Förstorade ju en hel del ifjol. Kanske jag också ska sätta in bilder någon dag?... Jag har ju mest köpt på mig växter när de varit på rea/ eller på plantloppis (vilket jag för övrigt ska på idag) och det har ju resulterat i ganska många växter men inte kanske så många plantor av varje. Skulle vilja att de börjar ta sig och växa ihop med varandra nu så det blir lummigt och fint :)

• glasvas

Hej,

Är hyfsat nybliven ägare till ett hus med tillhörande 1500 kvm trädgårdsoas. Full med fruktträd, perennrabatter, potatisland, bärbuskar och odlingsbäddar. Jag njuter varje ögonblick jag får vara i trädgården och påta, inte så ofta som jag skulle önska tyvärr, med tre barn under 18 månader blir det korta stunder som man får vara "ifred". Dessutom vågar jag inte plocka och gräva så mycket när de ser, vill helst inte ha "hjälp" att rensa...

Det verkar finnas en hel del kunskap här i tråden och jag har ett par frågor. Vi har två stora körsbärsträd (ca 10 m och 5 m höga) Tyvärr berättade grannen att det är sällan körsbären får vara ifred för kajor och andra fåglar så jag letar efter tips att få väck dem. De är inte särskilt skygga, men funkar silverband i träden, funderade på att hänga tex cd-skivor, eller måla "ögon" i rött och gult för att skrämma dem. Skulle så gärna vilja behålla lite av bären.

Vi har även tagit ner en stor en (säkert 4-5 m hög) som stod mitt i trädgården och sög ljus. Vi funderar på att sätta en magnolia där istället, är det för sent att sätta en så här års? Vi bor i zon 4, men har nån typ av microklimatzon i vårt område så det räknas nog som en väldigt lokal zon 3.

• Mimmi 71
    Orsino: De säger ju att man helst skall plantera magnolior på våren och man kan väl kalla det senvår fortfarande Själv är jag inte så noga med att göra rätt och fel - jag testar. Nu är ju en Magnolia lite dyrare så det kanske är trist att den inte tar sig, men det gör den nog. Fråga på handelsträdgården för de är ju experter på "ditt" område.

Fluffiga: Jag hoppas på att det skall fungera bra med plattkanten runt om, jag är så trist på tråkigt långt gräs mellan stenar och jag är för lat för att trimma ofta När jag köper perenner så har jag sällan någon plan - det är när jag besöker handelsträdgården jag brukar ta ett varv bland perenner och ibland (ofta ) har jag svårt att motstå. Köper man någon/några i taget så blir det ju inte så dyrt. Sedan har jag ju allt för mycket perenner i trädgården som behöver delas och röjas, så egentligen borde jag inte köpa några, men lite nya sorter är ju alltid kul.

Nu behöver jag hjälp! Jag är ute efter ett halvstort träd som skall växa i anslutning till mitt lundparti (som idag består av 2 blodlönnar men den ena skall tyvärr sågas ned). Jag vill att trädet skall ha en gles krona som silar solljus så att det inte blir helt skuggigt under. Förslag någon? Har funderat på gullregn. Bok, hur är det trädet? Mamma och pappa hade en blodbok som var superfin, men jag vil ju ha något annat än röda blad ihop med min blodlönn. Sedan är det ju bra om inte rotsystemet är ytligt (såsom på lönnar) utan att det går att plantera lundväxter inunder.
  • glasvas

Tack för svar. Ja, jag ska försöka ta mig iväg till handelsträdgården snart, kommer så mycket annat emellan bara... Plus att jag egentligen belagt mig själv med besöksförbud på blomsterlandet Men ett besök på handelsträdgården i syfte att bara prata magnolia kan ju vara riskfritt, eller?

Mimmi, jag är väldigt förtjust i manchurisk valnöt, rätt snabbväxande som jag förstår, med skira gröna blad. Rotsystemet kan jag inte svara på. Vi har en ask i ett stenparti, den är fantastiskt vacker med silverstam och sirliga grenar. Det kanske kan vara något? Själv grunnar jag på hur jag ska få plats med en blodlönn som är ett av mina favoritträd, men jag vet inte var. Vill ju ha en magnolia också!

Någon som kan tipsa på giftfri myrborttagning? Tänkte prova kanel. Har hittat myror i alla odlingsbäddarna, och i flera av rabatterna. Och bland grönsaker och örter vill jag ju inte använda gift.

• Mimmi 71

Vattna bort myrorna, de trivs bara där det är torrt. Tack för tipsen om träd, jag skall kolla upp dem.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom