Orsino: De säger ju att man helst skall plantera magnolior på våren och man kan väl kalla det senvår fortfarande

Själv är jag inte så noga med att göra rätt och fel - jag testar. Nu är ju en Magnolia lite dyrare så det kanske är trist att den inte tar sig, men det gör den nog. Fråga på handelsträdgården för de är ju experter på "ditt" område.
Fluffiga: Jag hoppas på att det skall fungera bra med plattkanten runt om, jag är så trist på tråkigt långt gräs mellan stenar och jag är för lat för att trimma ofta

När jag köper perenner så har jag sällan någon plan - det är när jag besöker handelsträdgården jag brukar ta ett varv bland perenner och ibland (ofta

) har jag svårt att motstå.

Köper man någon/några i taget så blir det ju inte så dyrt. Sedan har jag ju allt för mycket perenner i trädgården som behöver delas och röjas, så egentligen borde jag inte köpa några, men lite nya sorter är ju alltid kul.
Nu behöver jag hjälp! Jag är ute efter ett halvstort träd som skall växa i anslutning till mitt lundparti (som idag består av 2 blodlönnar men den ena skall tyvärr sågas ned). Jag vill att trädet skall ha en gles krona som silar solljus så att det inte blir helt skuggigt under.
Förslag någon? Har funderat på gullregn. Bok, hur är det trädet? Mamma och pappa hade en blodbok som var superfin, men jag vil ju ha något annat än röda blad ihop med min blodlönn. Sedan är det ju bra om inte rotsystemet är ytligt (såsom på lönnar) utan att det går att plantera lundväxter inunder.