• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06

Jooo, de har det ju igen! www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40125786

Sen vill jag ha en typ dagbädd ute och då kan jag tänka mig detta: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10148157

Åh, nu måste vi ju åka till ikea och då kan jag åka till Zätas samtidigt för det ligger precis bredvid, trallalalala!

Skall köpa denna också: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80146763
    Den vi hade gick sönder och när vi lämnade tillbaka den så var den slut Jag vill ha flera av den!

• Mimmi 71

Jag var till Smögen i påsk och när jag kom hem igårkväll så var nästan hela vår framsiderabatt frilagd från snö och en hel mängd lökväxter tittade upp (bara små blad än så länge). Planterade en del lökar i höstat och har redan glömt bort vad det var, spännande skall det bli Skall försöka hinna med en trädgårdsvandring ikväll när jag kommer hem från jobbet. Nu känns det som vår

• mage06
    Mimmi 71 skrev 2010-04-06 11:13:09 följande:
    Jag var till Smögen i påsk och när jag kom hem igårkväll så var nästan hela vår framsiderabatt frilagd från snö och en hel mängd lökväxter tittade upp (bara små blad än så länge). Planterade en del lökar i höstat och har redan glömt bort vad det var, spännande skall det bli Skall försöka hinna med en trädgårdsvandring ikväll när jag kommer hem från jobbet. Nu känns det som vår
    Vad härligt med Smögen! Påsken är västkusten för mig eftersom jag spenderat många "påskar" där Saknar det! Trädgårdsvandring låter fantastiskt! Här är det mer en...flukt över rabatten Det har kommit upp en hel del tulpanblad här. Mamma har köpt fina tulpanlökar till mig som jag klämde ner i "stenröset"...har grävt upp en massa plantor så det ser lite kalhyggeaktigt ut...

Tack för kommentaren i bloggen Jättespännande kan det bli så småningom...
  • Mimmi 71
    mage06 skrev 2010-04-06 11:55:24 följande:
    Vad härligt med Smögen! Påsken är västkusten för mig eftersom jag spenderat många "påskar" där Saknar det! Trädgårdsvandring låter fantastiskt! Här är det mer en...flukt över rabatten Det har kommit upp en hel del tulpanblad här. Mamma har köpt fina tulpanlökar till mig som jag klämde ner i "stenröset"...har grävt upp en massa plantor så det ser lite kalhyggeaktigt ut...Tack för kommentaren i bloggen Jättespännande kan det bli så småningom...
    Påsk har jag inte tillbringat i Smögen tidigare men väl många somrar har tillbringats på västhuset (=Bohuslän ). Nu när man flyttat upp till Sörmland så har somrar med saltvatten varit lätträknade.

Någon mer avancerad trädgårdsvandring blir det väl inte ikväll men väl en rundtur i trädgården för att kika vad som hänt under snön. Planera lite och drömma sig bort till varmare dagar Våren är den allra bästa tiden och jag försöker att ta en rundtur i trädgården flera dagar i veckan för att man upptäcker alltid något nytt. Det händer så mycket i naturen så här års så det gäller att hänga med.

Visst är det spännande med nysatta vårlökar. Jag har ju en stor rabatt på framsidan som man passerar varje dag på sin väg till och från huset. I höstas satte jag en del lökar och jag planerar att sätta fler så att det kan bli ett hav av vårlökar här an behöver dessa guldkorn i väntan på sommaren, eller hur?
  • Tjock kulan

Mage: Dina planer ser jättefina ut, hur sätter man upp segelduken, den måste ju förankras i något....Ett sådant pilestaket svänger du ihop lätt själv, du sticker ner några trästörar eller mer rejäla träpinnar i marken och sedan flätar du uppblöta pilegrenar runt om dessa pinnar. Finns bra böcker på biblo om du vill kika. Passa på att fråga snälla grannar/komunen när de är ute nu på vårvintern och klipper pileträden om du får ta grenarna. De brukar bara bli glada över att slippa åka till tippen med det och du får gratis material till ditt staket :).

Mimmi 71 skrev 2010-04-06 12:32:51 följande:
    Påsk har jag inte tillbringat i Smögen tidigare men väl många somrar har tillbringats på västhuset (=Bohuslän ). Nu när man flyttat upp till Sörmland så har somrar med saltvatten varit lätträknade.Någon mer avancerad trädgårdsvandring blir det väl inte ikväll men väl en rundtur i trädgården för att kika vad som hänt under snön. Planera lite och drömma sig bort till varmare dagar Våren är den allra bästa tiden och jag försöker att ta en rundtur i trädgården flera dagar i veckan för att man upptäcker alltid något nytt. Det händer så mycket i naturen så här års så det gäller att hänga med.Visst är det spännande med nysatta vårlökar. Jag har ju en stor rabatt på framsidan som man passerar varje dag på sin väg till och från huset. I höstas satte jag en del lökar och jag planerar att sätta fler så att det kan bli ett hav av vårlökar här an behöver dessa guldkorn i väntan på sommaren, eller hur?
    Vad satte du för lökar?, mina tulpanblad har kikat upp en 10 cm och jag hoppas att planeringen med blå scilla, rosa tulpan och svartlila tulpan i kombo går vägen och blommar samtidigt vilken lycka i så fall :).
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-04-06 19:07:50 följande:
    Mage: Dina planer ser jättefina ut, hur sätter man upp segelduken, den måste ju förankras i något....Ett sådant pilestaket svänger du ihop lätt själv, du sticker ner några trästörar eller mer rejäla träpinnar i marken och sedan flätar du uppblöta pilegrenar runt om dessa pinnar. Finns bra böcker på biblo om du vill kika. Passa på att fråga snälla grannar/komunen när de är ute nu på vårvintern och klipper pileträden om du får ta grenarna. De brukar bara bli glada över att slippa åka till tippen med det och du får gratis material till ditt staket :). Vad satte du för lökar?, mina tulpanblad har kikat upp en 10 cm och jag hoppas att planeringen med blå scilla, rosa tulpan och svartlila tulpan i kombo går vägen och blommar samtidigt vilken lycka i så fall :).
    Jag kommer inte ihåg En del tulpaner, men med tanke på hur bladen ser ut så verkar det även vara pingstliljor och allium. Roligt med överaskningar!
  • Mimmi 71

Skrev ett långt inlägg som försvann när min dator hängde sig Jobbdatorn är bara så jobbig/strulig och enligt IT-avdelningen så får man ingen ny förrän efter 4 år Undrar hur man gör om den pajar helt, då kan jag inte arbeta på 0,5 år

Orkar inte skriva om men i korta drag

Daggdroppen skrev 2010-04-08 15:06:56 följande:
    Hihi, titta i bloggen vad jag har hittat ute.... www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.co...
    Att lite grönt kan göra en så glad!

AoT kom i brevlådan igår och gav mig inspiration. Idag blir det lite trädgårdsarbete för första gången i år.
  • Jenny K

Va härligt att läsa om er entusiasm inför våren! Jag känner likadant! Här ligger dock snön djup än, men har en lite tulpanrabatt vid huset som tinat fram Såg så roligt ut när tulpanerna stack fram genom snön innan den tinat helt!

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom