• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Fluffiga :Dig e det ordning o reda med som vanligt, tack för det goda initiativet, hoppas på fortsatt trevligt trädgårdsbabbel även denna sässong :)
    Favoritar direkt
    kram kram från en trött tjock kula

• Annas Ekon

Heeej! Duktiga Fluffiga som gjorde en ny tråd!!! Jag har snödroppar i min trädgård...på en jättelite brun fläck i rabatten står dom, helt omgivna av snö....

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-03-05 16:32:26 följande:
    Men det är ljusgrönt och härligt. Jag satte lite vårlökar i höstas, men inte alls lika mycket som jag vill Får fylla på med lökar år efter år, eller också göre en kraftansamling och beställa ifrån eurobulb Det är dock jobbigt att gräva och plantera mycket på en gång. Det blir lite som om de "slängs ned" till slut. Spana in denna hemsida och tråna kanske det inte finns så mycket vårblommande så här års (har inte varit inne och spanat det senaste) men det finns iallafall en hel del att tråna efter och det är risk för att plånboken blir tom www.eurobulb.nl/
    Jag ska spara sidan och titta på den, tack för tipset!
    veera skrev 2010-03-05 18:13:17 följande:
    Längtan efter körsbärsblom... Jag ska få uppleva körsbärsblommningen i Japan om några veckor. Sen börjar väl våren få fart här hemma då vi återvänder hem. Just nu har vi massor av snö. Eurobulb har massor av härliga lökar och kvaliten är bra MEN ett liten varning för deras leveransvilkor. De anser att transporten är på kundens ansvar. Posten levererade aldrig mitt paket(en sambeställning) utan lådan returnerades till Holland. Som kund hade jag ingen chans att spåra paketet eftersom jag inte hade någon information om försändelsen. Efter flera arga mejl(från min sida) fick jag pengarna tillbaka, nästan 300 €. Om nån beställer av dem så begär att ni ska få koden som står på försändelsen så har ni nån chans att spåra paketet om leveransen drar ut på tiden. Jag tycker det är lite konstigt att de inte vill ta ansvar för försändelsen eftersom det är endast deras företag som har bevis på att paketet är postat.
    Oj, tack för varningen!
    Tjock kulan skrev 2010-03-05 19:32:03 följande:
    Fluffiga :Dig e det ordning o reda med som vanligt, tack för det goda initiativet, hoppas på fortsatt trevligt trädgårdsbabbel även denna sässong :) Favoritar direkt kram kram från en trött tjock kula
    Tack snälla du Ja vi får hoppas det blir trädgårdsporr i år med
    Sagalin skrev 2010-03-05 20:36:26 följande:
    Jag kommer nog att kika in här mellan varven. I år måste vi göra ett ryck med trädgården och plantera lite buskträd och planera den lite bättre.
    Kul att du också hittar hit
    Annas Ekon skrev 2010-03-07 10:12:07 följande:
    Heeej! Duktiga Fluffiga som gjorde en ny tråd!!! Jag har snödroppar i min trädgård...på en jättelite brun fläck i rabatten står dom, helt omgivna av snö....
    Tack snälla du åhhhh, lyckos dig som har snödroppar. Kanske du vill kasta in en bild så vi andra också får njuta
  • Mimmi 71

Nu har jag spanat in en hel del trädgårdstidningar i eftermiddag och fått mig en rejäl dos inspiration. I förmiddags att jag vid köksbordet, framför Vasaloppet och ritade garage som är vår7sommar/höstens stora projekt. Detta medför ju faktiskt att en hel del av trädgården behöver planeras då en befintlig garageplats skall läggas igen och ny tas upp Detta kan jag ju sysselsätta mig med mellan bygglovet är inlämnat (det är jag som fixar dessa ritningar) och det faktiska arbetet sätter igång. Kul med nyanläggning!!!

Sedan skall jag iväg till glasmästaren inom kort och betälla nya glas till växthuset som rasat in. Inser att glasmästarn får en hel del att göra i vår, för varenda växthus jag spanat in står utan glastak Bäst att vara ute i tid innan folkstormen dit börjar.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-07 17:42:44 följande:
    Nu har jag spanat in en hel del trädgårdstidningar i eftermiddag och fått mig en rejäl dos inspiration. I förmiddags att jag vid köksbordet, framför Vasaloppet och ritade garage som är vår7sommar/höstens stora projekt. Detta medför ju faktiskt att en hel del av trädgården behöver planeras då en befintlig garageplats skall läggas igen och ny tas upp Detta kan jag ju sysselsätta mig med mellan bygglovet är inlämnat (det är jag som fixar dessa ritningar) och det faktiska arbetet sätter igång. Kul med nyanläggning!!!Sedan skall jag iväg till glasmästaren inom kort och betälla nya glas till växthuset som rasat in. Inser att glasmästarn får en hel del att göra i vår, för varenda växthus jag spanat in står utan glastak Bäst att vara ute i tid innan folkstormen dit börjar.
    Låter som ett rejält projekt, spännande.

Annas Ekon skrev 2010-03-07 10:12:07 följande:
    Åh vad avis jag blir, då bor du nog lite längre söder ut än mig, jag har kikat i våra rabatter sedan snön tinat undan men inget som kikat upp än så länge :( *otålig*

Har precis sett att Christel Kvant kommer o håller föredrag på vårt biblo i vår. åååååh vad jag blir glad, måste nog säga att hon är en av de största inspirationerna i trädgårdstänk för mig, älskar hennes böcker. Så detta föredrag får inte missas :)
  • Daggdroppen

Alltså skojar ni? Snö som tinat...??? Har ni bara fläckar på gräsmattan? Nä nu går jag i idé Ja jag vet inte ritkigt vad jag tänkte med då jag skrev till Annas Ekon. Klart det har tinat något om ni har snödroppar....

Herregud, vi har så massvis med snö så det kommer väl att ta till midsommar innan allt är bort. Åtminstone har vi nog garanterat snö halva maj om det inte blir en varm vår

• Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-03-07 19:42:16 följande:
    Åh vad avis jag blir, då bor du nog lite längre söder ut än mig, jag har kikat i våra rabatter sedan snön tinat undan men inget som kikat upp än så länge :( *otålig*Har precis sett att Christel Kvant kommer o håller föredrag på vårt biblo i vår. åååååh vad jag blir glad, måste nog säga att hon är en av de största inspirationerna i trädgårdstänk för mig, älskar hennes böcker. Så detta föredrag får inte missas :)
    Jag har blandade känslor för garagebygget, ett rejält projekt som kostar en hel del arbetsinsats (jag känner mig trött av att bara tänka på det) men det skall bli så otroligt skönt att få det gjort. Det var ett faktum med ett nytt garage redan när vi flyttade in för 7 år sedan, men det har kommit så mycket emellan.

Det blir ju inte förrän nästa vår/sommar som vi tar oss an markarbeten runtom - plattläggning, rabatter och ett nytt staket är tanken.

Christel Kvant - jag är inte ett dugg avis Skall hålla utkik häromkring, hon kanska har turné.  
  • Juleja

Det här behöver jag! Vad roligt med trädgårdstråden igen!

Vi flyttade ju till huset för snart ett år sen. I trädgården fanns massor av gamla lökväxter och tusentals syrener (nåja, men säkert 30 iaf). Huset byggdes 35 så det kan nog tänkas vara en del skatter.
    Men vi började dränera förra våren. Så till mitt stora förtret har jag ju inte en aning om hur mycket som försvann. Jag hade ju inte sett allt blomma osv. Alla lökar jag hittade har jag iaf sparat och förvarat i matkällaren.
    Ingen aning om vad det är och alla ligger hullerombuller. Ska jag sätta ner dem nu i vår tror ni? Eller vänta till hösten. Jag är helt trädgårdsokunnig! Men jag vill gärna :)

Jag drömmer nu om att så olika blommor på några ställen i den fjuniga gräsmattan som gömmer sig under snön (hoppas jag, så den inte dött. Den hade ju knappast tagit sig innan snön kom). Det finns ju blomfrön där det står på påsen att man kan direktså dem. Jag tänkte satsa på det. Jag har ingen bra plats att förkultivera saker på. Ska nog ändå prova med lite tomater sen.

• Mimmi 71

Inne "hos mig" kan ni läsa om härlig vårsol Har tillbringat ett par timmar ute i södervägg med lite fika och trädgårdstidningar. Helt underbart!!!!!!!

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom