• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • VIXIE

Silverax "Brunette" kan vara fin,den har mörka blad cremefärgade blommor som blommar lite senare på sommaren och doftar underbart(den gröna varianten doftar inte gott) Månskensnepeta(bara namnet är ljuvligt) är den enda nepeta som vill stå skuggigt

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Tjock kulan
    VIXIE skrev 2010-03-11 15:34:17 följande:
    Silverax "Brunette" kan vara fin,den har mörka blad cremefärgade blommor som blommar lite senare på sommaren och doftar underbart(den gröna varianten doftar inte gott) Månskensnepeta(bara namnet är ljuvligt) är den enda nepeta som vill stå skuggigt
    Tack så mycket, har fingrat på det silveraxet i säkert tre år nu men inte haft rätt miljö för det, doftar ju underbart. Månskensnepeta måste jag kolla upp, tack för tipset .
    Mimmi 71 skrev 2010-03-11 13:29:10 följande:
    Är det skugga hela dagen eller del av dag? Förstår att det är djup skugga när det är huset som skuggar. Vita blommor och växter med gröna blad med vita ränder är ju snyggt och lyser upp både skugga och kvällar. Vitbrokig funkia, spetsmössa, kanske en vit riddarsporre (med reservation för trivsel i djup skugga) som ger höjd. Klätterhortensia är ju fin och passar bra både i skugga och ger "det vita" iform av blommor.Jag återkommer med mera.
    Ja jag har tänkt lite i dom banorna jag med, vitbrokiga blad, kanske någon ormbunke. Tror det e skugga hela dagen.
  • Tingeling85

Får man hoppa in här tro?
    Har hur mycket som helst att göra i vår trädgård i vår/sommar!
    Men är inte så där jättegrön om fingrarna, så tur att man har internet, och mamma!

Juleja, åh va bra med en zonkarta! Har funderat länge på den...!

• Tjock kulan
    Tingeling85 skrev 2010-03-13 08:43:27 följande:
    Får man hoppa in här tro? Har hur mycket som helst att göra i vår trädgård i vår/sommar! Men är inte så där jättegrön om fingrarna, så tur att man har internet, och mamma! Juleja, åh va bra med en zonkarta! Har funderat länge på den...!
    Alla är så välkommna både gamla o nya :)
  • Mimmi 71

Säger detsamma - välkommen alla nya och gamla

I fredags fick jag årets program för den lokala trädgårdsföreningen. I veckan är det en föreläsning med Kenneth Nillson (medverkar i Allt om Trädgård) där han berättar om fuschsior. Vet inte riktigt om det helt är "mitt" ämne, men det kanske kan vara trevligt som start på årets trädgårdssäsong iallafall. Sedan fanns det två minicirklar - en om trädgårdsplanering och en med hypertyfagjutning, spännande båda två tycker jag. Några trädgårdsbesök och två resor också. Skall försöka vara med på mer än jag var i fjol då jag endast var med på två trädgårdsbesök.

Nu börjar det dra i "trädgårdstarmen"

Sitter och planerar och ritar på vårt nya garage och har bestämt att det skall bli några trevliga förnster för vinterförvaring oavsett vad sambon säger han kunde när jag föreslog det tidigare inte alls se någon mening med detta.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-13 15:51:21 följande:
    Säger detsamma - välkommen alla nya och gamla I fredags fick jag årets program för den lokala trädgårdsföreningen. I veckan är det en föreläsning med Kenneth Nillson (medverkar i Allt om Trädgård) där han berättar om fuschsior. Vet inte riktigt om det helt är "mitt" ämne, men det kanske kan vara trevligt som start på årets trädgårdssäsong iallafall. Sedan fanns det två minicirklar - en om trädgårdsplanering och en med hypertyfagjutning, spännande båda två tycker jag. Några trädgårdsbesök och två resor också. Skall försöka vara med på mer än jag var i fjol då jag endast var med på två trädgårdsbesök.Nu börjar det dra i "trädgårdstarmen" Sitter och planerar och ritar på vårt nya garage och har bestämt att det skall bli några trevliga förnster för vinterförvaring oavsett vad sambon säger han kunde när jag föreslog det tidigare inte alls se någon mening med detta.
    Åh vad trevligt e så avis på att ni har trädgårdsförening det finns inte i min lilla by :(. Klart du ska ha fönster, kan inte förstå att din man inte kan se vittsen med det :D. Tänk på alla vackra olivträd, pelargonior, änglatrumpeter, citrusträd & afrikanska liljor som kan förvaras där...{#lang_emotions_tongue_out}
  • Tjock kulan

Håll i er tjejer här kommer FUL bilder {#lang_emotions_cool}
    Det här är gången mellan vårt o grannens hus som jag vill få till att bli lite frodig o grön nu i sommar.
    Har tänkt mig ett planteringsbord på ca 2 m långt o 70 cm brett, lite hyllplan med vackra krukor ovanför. Lite vackra klätterväxter upp på väggen och någon form av rabatt som löper längst med husgrunden. Men nu till problemet hur får jag till det {#lang_emotions_undecided}.
    Kom gärna med förslag om ni orkar. Cyklarna ska bort så de behöver ni inte tänka på men elskåp o soptunna kan jag inte flytta hur som helst.

Här är det skugga mest hela dagen, tänker mig gröna vita blommor och kanske mer leka med form o struktur på bladen än massa färger {#lang_emotions_undecided}
    T
    De två plattraderna längst med huset kan tas bort för att göra en smal plantering längst med huset.

• Juleja

Jag har gjort mitt första försök att övervintra pelargonerna. Idag tog jag upp dem, beskar och planterade om. Jag är ju rätt okunnig, går mest på känsla.

Sedan jag satte ner dem i källaren, i november tror jag, så har de inte fått vatten. När jag tog upp dem idag så fanns det nya blad och en blomma med flera knoppar på G. !?! Inte illa. 

Hoppas de klarar sig och blir fina i år också. De var helt fantastiska förra våren/sommaren/hösten. 

• Mimmi 71
    Juleja skrev 2010-03-13 20:11:27 följande:
    Jag har gjort mitt första försök att övervintra pelargonerna. Idag tog jag upp dem, beskar och planterade om. Jag är ju rätt okunnig, går mest på känsla. Sedan jag satte ner dem i källaren, i november tror jag, så har de inte fått vatten. När jag tog upp dem idag så fanns det nya blad och en blomma med flera knoppar på G. !?! Inte illa. Hoppas de klarar sig och blir fina i år också. De var helt fantastiska förra våren/sommaren/hösten. 
    Härligt!
    Tjock kulan skrev 2010-03-13 20:07:23 följande:
    Håll i er tjejer här kommer FUL bilder Det här är gången mellan vårt o grannens hus som jag vill få till att bli lite frodig o grön nu i sommar. Har tänkt mig ett planteringsbord på ca 2 m långt o 70 cm brett, lite hyllplan med vackra krukor ovanför. Lite vackra klätterväxter upp på väggen och någon form av rabatt som löper längst med husgrunden. Men nu till problemet hur får jag till det . Kom gärna med förslag om ni orkar. Cyklarna ska bort så de behöver ni inte tänka på men elskåp o soptunna kan jag inte flytta hur som helst.Här är det skugga mest hela dagen, tänker mig gröna vita blommor och kanske mer leka med form o struktur på bladen än massa färger TDe två plattraderna längst med huset kan tas bort för att göra en smal plantering längst med huset.
    Jag tycker nog inte du skall ta upp alla plattor utmed husväggen utan skapa mer osymmetri för att det inte skall likna en lång gång. Kltterväxter är nog att föredra när det är så trångt, med krypande väster nere vi "fötterna". Kanske en lite soffa med lite krukväxter, fuchsia trivs i skuggan (om de klara så här djup skugga vet jag inte). Kanske du skulle kunna ha en liten minipump i en kruka så att du får ett härligt porl från vatten. Soptunnan skulle du ju kunna "trolla bort" mha en liten spalje/skärm. Kanske du skulle kunna ha en liten "portal" likt en rosbåge med klätterväxter som skapar en nyfikenhet för att gå in där. Försök att skapa något längst bort i gången som gör att man vill fortsätta vidare.

Jag skall se om jag kan leta från några bra inpsirationsbilder.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom