• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-14 07:38:59 följande:
    Härligt! Jag tycker nog inte du skall ta upp alla plattor utmed husväggen utan skapa mer osymmetri för att det inte skall likna en lång gång. Kltterväxter är nog att föredra när det är så trångt, med krypande väster nere vi "fötterna". Kanske en lite soffa med lite krukväxter, fuchsia trivs i skuggan (om de klara så här djup skugga vet jag inte). Kanske du skulle kunna ha en liten minipump i en kruka så att du får ett härligt porl från vatten. Soptunnan skulle du ju kunna "trolla bort" mha en liten spalje/skärm. Kanske du skulle kunna ha en liten "portal" likt en rosbåge med klätterväxter som skapar en nyfikenhet för att gå in där. Försök att skapa något längst bort i gången som gör att man vill fortsätta vidare.Jag skall se om jag kan leta från några bra inpsirationsbilder.
    Du e en pärla Mimmi, tack {#lang_emotions_kiss}. Funderade ett tag på att göra som en pergola längst med hela gången så det skapar en k'änsla av "ombonad tunnel" men sen blev jag rädd för att det skulle bli för mörkt. Tycker du att jag ska satsa på klätterväxter med jämna mellanrum i stället längst med hus väggen o bara ha någon undervegetation i botten o skippa rabatterna?. Vad kan jag ha utöver klätter hortensia? pipranka funkar det tror du? {#lang_emotions_undecided}. Kanske jag kan göra något på förrådsväggen längst bort som gör att man vill kika ner där o bli nyfiken. tack för tipsen ska surfa runt o inspireras lite.
    Juleja skrev 2010-03-13 20:11:27 följande:
    Jag har gjort mitt första försök att övervintra pelargonerna. Idag tog jag upp dem, beskar och planterade om. Jag är ju rätt okunnig, går mest på känsla. Sedan jag satte ner dem i källaren, i november tror jag, så har de inte fått vatten. När jag tog upp dem idag så fanns det nya blad och en blomma med flera knoppar på G. !?! Inte illa. Hoppas de klarar sig och blir fina i år också. De var helt fantastiska förra våren/sommaren/hösten. 
    Oj vad skoj vad är det för några vanliga zonal eller någon gamal sort?
  • Tjock kulan

Hej tjejer
    Klurar fortfarande på gången....Vad tror ni om en fin gamal stol i slutet av gången framför förådet eller kanske ett zinkkar med lite porlande vatten för att väcka nyfikenhet?

• Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-03-15 06:04:48 följande:
    Hej tjejerKlurar fortfarande på gången....Vad tror ni om en fin gamal stol i slutet av gången framför förådet eller kanske ett zinkkar med lite porlande vatten för att väcka nyfikenhet?
    En vitmålad karmstol rakt fram kanske vore något som man kan se ut till genom en portal med klätterros? (Når solen denna portal om den står längst ned i höjd med slutet på husväggen?). Eller varför inte sätta en stor spegel på förrådsväggen om du vill ha en liten mer trolsk känsla, kanske med en lite porlande zinkkar framför.

Ja, jag tycker nog att du enbart skall ha klätterväxter med lite krypande växter kring fötterna för att det inte skall bli för "trångt".
  • Tingeling85

Har nu länge längtat efter att ta in lite kvistar från körsbärsträden så man får lite blommor och vårkänsla, tror ni att det är för tidigt?

• Mimmi 71
    Tingeling85 skrev 2010-03-15 13:52:24 följande:
    Har nu länge längtat efter att ta in lite kvistar från körsbärsträden så man får lite blommor och vårkänsla, tror ni att det är för tidigt?
    Jag har sett många bloggare som har gjort det, men har själv aldrig testat. Det kostar ju inte så mycket att misslyckas, så plocka in några kvistar
  • versan
    veera skrev 2010-03-05 18:13:17 följande:
    Längtan efter körsbärsblom... Jag ska få uppleva körsbärsblommningen i Japan om några veckor. Sen börjar väl våren få fart här hemma då vi återvänder hem. Just nu har vi massor av snö. Eurobulb har massor av härliga lökar och kvaliten är bra MEN ett liten varning för deras leveransvilkor. De anser att transporten är på kundens ansvar. Posten levererade aldrig mitt paket(en sambeställning) utan lådan returnerades till Holland. Som kund hade jag ingen chans att spåra paketet eftersom jag inte hade någon information om försändelsen. Efter flera arga mejl(från min sida) fick jag pengarna tillbaka, nästan 300 €. Om nån beställer av dem så begär att ni ska få koden som står på försändelsen så har ni nån chans att spåra paketet om leveransen drar ut på tiden. Jag tycker det är lite konstigt att de inte vill ta ansvar för försändelsen eftersom det är endast deras företag som har bevis på att paketet är postat.
    packa ner mig jag vill också dit.

Åhh! Nu först har jag hittat hit.
    Vi började på våran trädgård i fjol
    Sådde gräs i maj & på midsommaraftonen hade vi en vanlig gräsmatta.
    njaa... Okej vi använde supergräsfrön så gräset har en ovanlig karaktär.
    ser ut som gräset i Thailand enligt våra grannexperter.
    Dom vill ha samma som vi efter att ha sett vår gräsmatta (tjock & fin med glansiga ljusa grästrån)
    I visst ljus ser gräsmattan nästan konstgjord ut.
  • versan
    Tjock kulan skrev 2010-03-13 20:07:23 följande:
    Håll i er tjejer här kommer FUL bilder Det här är gången mellan vårt o grannens hus som jag vill få till att bli lite frodig o grön nu i sommar. Har tänkt mig ett planteringsbord på ca 2 m långt o 70 cm brett, lite hyllplan med vackra krukor ovanför. Lite vackra klätterväxter upp på väggen och någon form av rabatt som löper längst med husgrunden. Men nu till problemet hur får jag till det . Kom gärna med förslag om ni orkar. Cyklarna ska bort så de behöver ni inte tänka på men elskåp o soptunna kan jag inte flytta hur som helst.Här är det skugga mest hela dagen, tänker mig gröna vita blommor och kanske mer leka med form o struktur på bladen än massa färger TDe två plattraderna längst med huset kan tas bort för att göra en smal plantering längst med huset.
    Skickar en varning bara.
    Lämna utrymme till själva huset så du ej planterar & vattnar intill grunden.
    annars bäddar du för vattenskador på huset.
    Vi har tagit bort all plantering som fanns runt grunden för det var sjukt vattenskadat av dom förra ägarna dom hade till och med planterat ett träd intill grunden. {#lang_emotions_surprised}
    Och har ni källare är detta extra viktigt att tänka på.

Ska du plantera så lämna MINST en platt-rad utan plantor.
    du kanske kan sätta vita stenar närmast huset & sedan en rad med blommor & sån som kan slingra sig uppåt väggarna
  • versan

Klätterhortensia längs hela väggen skulle vara superfint på väggen & den tål att klippas in varje år.
    Du behöver bara en planta på några år så breder den ut sig & du kan själv välja hur den vill att den ska slingra sig. 
    klipper du den varje, eller vart annat år så blir den tät & fin & den blommar ljuvligt.
    & längst ner skulle du kunna ha en klätterros som slingrar sig upp för stupröret.
    Jag hade satsat på en med färg eftersom den är långt bort & du vill dra blicken dit.
    En flamentanz kanske.
    & sedan en spegel från golv till tak så att säga som du sätter
    på väggen bakom blommorna då känns ytan större.
    & sedan en vit stol framför & några stora lyktor på golvet.
    Jag hade nog hängt 2 lyktor framför spegeln också som man får tända i skymmningen underbart läckert.
    garanterar att det blir en ögonfröjd att spana på.

LYCKA TILL TJOCKA KULAN.    

• versan

Utsikt från vårt lilla köksfönster när man står och diskar på kvällen.
    UTSIKT från vårt lilla köksfönster när man står & Diskar.

• Tingeling85
    versan skrev 2010-03-16 08:43:03 följande:
    Klätterhortensia längs hela väggen skulle vara superfint på väggen & den tål att klippas in varje år. Du behöver bara en planta på några år så breder den ut sig & du kan själv välja hur den vill att den ska slingra sig.  klipper du den varje, eller vart annat år så blir den tät & fin & den blommar ljuvligt. & längst ner skulle du kunna ha en klätterros som slingrar sig upp för stupröret. Jag hade satsat på en med färg eftersom den är långt bort & du vill dra blicken dit. En flamentanz kanske. & sedan en spegel från golv till tak så att säga som du sätter på väggen bakom blommorna då känns ytan större. & sedan en vit stol framför & några stora lyktor på golvet. Jag hade nog hängt 2 lyktor framför spegeln också som man får tända i skymmningen underbart läckert. garanterar att det blir en ögonfröjd att spana på. LYCKA TILL TJOCKA KULAN.      
    Det där lät jättebra! Håller med
    Bra tips om klätterhortensian med! Har letat klätterväxter sen förra sommaren.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom