• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-04-28 20:15:33 följande:
    Hejsan Det växer så det knakar här i skåne så härligt att upptäcka nya knoppar varje dag. har fått ut pallkragarna till mina grönsaker och grävt jorden undrar nu hur mycket jord man behöver fylla upp med i kragen eller ska man bara ha det som det är o fylla upp efterhand bara . Funderar på att köpa hem några uppstammade bärplantor att ha bredvid pallkragarna med vet inte riktigt vad som finns, e det bara krusbär o vinbar som finns .Ari gold: Åh vilket fint växthus, härligt.Mimmi: Vilken härlig träff kul med inspiration även på bokfronten.
    Har du jord inunder pallkragarna (inte grundat med markväv eller något så behövs ju inte så mycket jord för att det skall växa bra. Gör som du känner för istället (eller hur mycket jord du orkar bära ). Uppstammade bärbuskar förutom de du nämner har jag dålig koll på, det har aldrig varit aktuellt för mig även om det är hur fint som helst. Jag hade dock funderingar på att gräva upp och flytta mina bärbuskar då de egentligen står fel i trädgårdslandet enligt mitt tycke. Årets projekt är dock att plantera om dammrabatten, så vi får väl se vad som hinns med. Om jag känner mig rätt så blir det nog många mindre projekt utförda, för det brukar vara lättare att ta tag i dessa när ett megaprojekt står på tur

Ja, det var en toppenträff och på måndag är det 2:a gången i minicirkeln på 3 träffar. Sista gången skall vi nog ge oss av på en resa

I tisdags var jag på ytterligare en träff med trädgårdsföreningen (bästa väninnan håller på med nyanläggning av trädgård och drar med mig - inte mig emot ). Då var det en träff på lokal plantskola med 20% rabatt på allt Det blev lite godsaker - mariatistel, silversalvia, jättestäpplilja och 3 underbara pelargonsticklingar.
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2010-04-28 20:15:33 följande:
    Hejsan Det växer så det knakar här i skåne så härligt att upptäcka nya knoppar varje dag. har fått ut pallkragarna till mina grönsaker och grävt jorden undrar nu hur mycket jord man behöver fylla upp med i kragen eller ska man bara ha det som det är o fylla upp efterhand bara . Funderar på att köpa hem några uppstammade bärplantor att ha bredvid pallkragarna med vet inte riktigt vad som finns, e det bara krusbär o vinbar som finns . Ari gold: Åh vilket fint växthus, härligt. Mimmi: Vilken härlig träff kul med inspiration även på bokfronten.
    Jag har markduk under och fyllde på nästan upp till kanterna

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig. Upptäckte nyss att det liksom kokade i komposten och att det vimlade av vita maskar, kanske 1-2 cm långa. Vad är det? Daggmaskbebisar eller någon form av skadedjur???? Jag hoppas ju på det första för i så fall har vi en mycket välfungerande kompost. Om inte, så är det precis tvärtemot
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-04-29 10:24:31 följande:
    Jag har markduk under och fyllde på nästan upp till kanterna Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig. Upptäckte nyss att det liksom kokade i komposten och att det vimlade av vita maskar, kanske 1-2 cm långa. Vad är det? Daggmaskbebisar eller någon form av skadedjur???? Jag hoppas ju på det första för i så fall har vi en mycket välfungerande kompost. Om inte, så är det precis tvärtemot
    Ingen aning, men jag får en känsla av att de inte är så lyckat. Men någon fungerande och bra kompost har jag tyvärr aldrig haft. Du får forska vidare.
  • Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-04-29 11:34:20 följande:
    Ingen aning, men jag får en känsla av att de inte är så lyckat. Men någon fungerande och bra kompost har jag tyvärr aldrig haft. Du får forska vidare.
    Men var ska jag forska och vad ska jag egentligen söka på?
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-04-29 12:15:16 följande:
    Men var ska jag forska och vad ska jag egentligen söka på?
    Du kan ju be om hjälp på odla.se eller på alltomtradgard.se ? Där finns det gott om proffs.
  • Tingeling85

Fluffiga moln: Usch maskar/larver låter inte så bra! Hade du inte just fyllt pallkragarna? Låter iaf inte som ett gott tecken! Du får googla

Ja ska förhoppningsvis få fylla mina pallkragar nästa vecka. Just nu ligger jag i soffan med ischias, ska till en kiropraktor imorn.
    Men det är så jobbigt att bara ligga och titta ut i trädgården då man kunde ha gjort så mycket på den här tiden! Får roa mig med att rita ut trädgården på papper och planera hur de ska se ut i sommar!

• Mimmi 71
    Tingeling85 skrev 2010-04-29 16:03:01 följande:
     Får roa mig med att rita ut trädgården på papper och planera hur de ska se ut i sommar!
    Fast det är ju inte så dumt att planera. Det är jag bra på och det blir inte så mycket gjort därför
  • Daggdroppen

Nu har jag hittat lite mer. Det torde röra sig om larver, kanske fluglarver. Och då lär det inte vara farligt. De gör samma nytta som de vanliga maskarna. Bara att de är äckligare Men vill man inte ha de där så ska man tydligen fylla på med t.ex. sågspån eller aska.

Tingeling85 skrev 2010-04-29 16:03:01 följande:
    Fluffiga moln: Usch maskar/larver låter inte så bra! Hade du inte just fyllt pallkragarna?
    Det är alltså i komposten jag har larver. En tätt sluten året-om kompost.

Pallkragarna (eller egenhändigt spikade trälådor egentligen) fixade vi och fyllde med jord förra våren.
  • Tjock kulan

Tack för svaren Mimmi och Fluffiga. Har ingen markduk under kragarna de ligger bara rätt på landet så att säga så jag fyller nog bara på med torv o lite kogödsel

Fluffiga: urk, larver läbbigt hoppas att det är fluglarver nu bara, synd att gå miste om fantastiski jord till trädgården.

Mimmi: Vad kul med träffarna o rabatt i plantskolan är aldrig fel :).

Någom som kan tipsa om bra klätter rosor som gör sig fint till vaniljgult förråd :). Vill ha upp något i en spalje men vet inte vilken ros jag ska satsa på vill gärna att den remonterar så man får mycket glädje av den och den måste tåla att stå soligt....tips????

Tingeling:Aj då :( inte kul hoppas besöket hjälper.

• Mimmi 71

Min favorit bland klätterrosor är ju New Dawn men jag tror inte den är remonterande. Beroende på vilken nyans av gult det är så kan det vara snyggt med rosa till, kanske i tillsammans med min favoritkombination vilkaprifol (tror jag har skrivit detta förut )

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom