• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06
    Mimmi 71 skrev 2010-04-22 08:22:29 följande:
    Helt underbar inspiration! Inte behöver man be om ursäkt för dålig aktivitet Den här årstiden är ofta stressig och innehåller många aktiviteter och i år är inget undantag med våra projekt såsom sommarstugebygge och garagebygge. Själv ligger jag lite före i planeringen och smider planer för trädgården som påverkas av vårt garagebygge. Trädgårdsanläggningen kommer dock inte ske förrän nästa sommar
    Jo, det är väl så, tack
    Ari Gold skrev 2010-04-22 08:28:16 följande:
    Vi ska åka och hämta mitt växthus i hegen Yippey!
    Oh, vad roligt! Är i princip uppvuxen i växthus, hihi, och det är så speciellt! Älskar den där varma doften! Fin modell, och fint på mur!
    Daggdroppen skrev 2010-04-22 18:24:54 följande:
    Åh så skoj med ett växthus! Och fin modell dessutom! Jag säger som mage - jag är nog ingen bra tråddeltagare jag just nu. Jag har fortfarande ont och det begränsar massor av det jag vill göra i trädgården. Nu har jag hållit på med lite små projekt och det blir genast mycket värre. Var iaf igår på en snabbkurs i björkrisbindning. Blev riktigt sugen på att testa fler saker. Gjorde ett dörrhjärta och en "kon med horn" att ha i trädgården eller vid trappan som dekoration. Eller kanske som klätterstöd. Har också planterat ut små violer på olika ställen. Det är mycket tidigare än vad jag brukar, då det ännu är kallt på nätterna. Men nu ville jag ha vårfint! Det blev så tomt efter att jag tagit bort det numera fula höst- och vinterpyntet. Jag har iaf städat ur rabatterna lite och vissa perenner börjar sticka fram. Kul Vilka växter är extra känsliga för frost? Ifjol frös mina astillbe så i år är de täckta. Och hur är det med tuijor (barrväxter). När kan man ta bort solskyddet från dem? Är det då tjälen gått och de kan suga vatten ordentligt?
    Trist att du fortsatt har ont Liiite mer värme bara vore underbart! Det kommer säkert underlätta för dig också, tror du inte?

Jag har bestämt mig (för det är ju jag som bestämme eller hur? ) för att vind/insynsskyddet skall vara av samma typ som staketet, dvs kvadratiska pinnar med en spets högst upp. Men jag vill att pinnarna skall gå igenom tvärslåarna (eller vad man skall kalla det) så att det ser likadant ut från båda sidor...fattar ni? Någon som vet hur man gör detta snyggt?
  • Daggdroppen
    mage06 skrev 2010-04-22 18:39:50 följande:
    Trist att du fortsatt har ont Liiite mer värme bara vore underbart! Det kommer säkert underlätta för dig också, tror du inte? Jag har bestämt mig (för det är ju jag som bestämme eller hur? ) för att vind/insynsskyddet skall vara av samma typ som staketet, dvs kvadratiska pinnar med en spets högst upp. Men jag vill att pinnarna skall gå igenom tvärslåarna (eller vad man skall kalla det) så att det ser likadant ut från båda sidor...fattar ni? Någon som vet hur man gör detta snyggt?
    Jag är för trög för att fatta/tänka Ska ni bygga själva? Låter fint hur som helst.

Mmmm... värme vore skönt. Men det hjälper nog inte för mig tror jag. Åh så frustrerande det känns! Men men. Jag tänker som så att jag är bättre än för en månad sedan iaf och kommer mig från rum till rum Och jag klarar ju av lite iaf
  • mage06
    Daggdroppen skrev 2010-04-22 19:15:39 följande:
    Jag är för trög för att fatta/tänka Ska ni bygga själva? Låter fint hur som helst. Mmmm... värme vore skönt. Men det hjälper nog inte för mig tror jag. Åh så frustrerande det känns! Men men. Jag tänker som så att jag är bättre än för en månad sedan iaf och kommer mig från rum till rum Och jag klarar ju av lite iaf
    Nej jag läste din blogg nu...tänkte på den reumatiska teorin, då brukar ju värme hjälpa... Ja, alltså menar du mig...jag vi skall bygga själva det är ju bara ett insynsskydd
  • Mimmi 71

Mage06: Kan ni inte spika på varannan läkt/bräda från utsidan och varannn från insidan. Detta ger dessutom ett bra vinskydd då det silar vinden bra, ett helt tätt plank är värdelöst för vinden då den då tränger sig ned bakom planket med ännu mer kraft.

Skall ni ha dessa läkt/brädor horisontellt eller vertikalt?

• mage06
    Mimmi 71 skrev 2010-04-23 07:41:49 följande:
    Mage06: Kan ni inte spika på varannan läkt/bräda från utsidan och varannn från insidan. Detta ger dessutom ett bra vinskydd då det silar vinden bra, ett helt tätt plank är värdelöst för vinden då den då tränger sig ned bakom planket med ännu mer kraft. Skall ni ha dessa läkt/brädor horisontellt eller vertikalt?
    Det är ju en bra idé om jag inte lyckas klura ut hur jag skall få dem igenom... vad heter det{#lang_emotions_undecided} Men det är inget plank, det är pinnar och de skall inte ligga dikt mot varann... Vertikalt. Måste visa en bild sen tror jag , hahaha
  • Tingeling85
    Ari Gold skrev 2010-04-22 13:53:59 följande:
    Det är ett träväxthus som ställs på mur. Vi behöver ett växthus som smälter in hyffsat bra i den gamla gårdsmiljön (som har kulturminnesvärde) så de enklaste i aluminium funkar inte. Det finns ju aluminiumväxthus med lackad ram och lite mer traditionellt formspråk också men de är på tok för dyra för oss. Eftersom vi har barn och bollar så kommer det att bli isolerplast i rutorna. Designen kommer bli ungefär på bilden nedan fast lite mindre (15 kvadrat) www.glasbacken.se/hus/imgs/java/17.jpg
    Jättefint!
    Om man ändå hade plats för allt man vill ha i trädgården!
  • Mimmi 71

Lunchpaus i trädgårdsarbetet

Så himla härligt det är att vara ute i trädgården, lillemannen älskar det.

Nästintill alla rabatter är nu vårröjda, skräp bortplockat och fjolårets skräp av perenner bortklippt. Inser dock att jag har ett jätteprojekt i sommar då det krävs omplantering och rejäl gallring i 2 megastora rabatter. Dammrabatten skulle jag gjort i fjol, men det blev aldrig av och nu är det ytterligare en rabatt som kräver röjning. det får bli att gräva upp alla perenner och jordförbättra (den ena rabatten skall nog läggas om, utökas och höjas upp mha stockar eller torvblock.

Det positiva är ju att lilleman älskar att vara ute och vill aldrig gå in, han plockar och donar när han är ute och låter mamma jobba i fred. Grävmuskler är på G i sommar

• Tingeling85

Har i helgen inhandlat lite perenner, jord och nya utekrukor!
    Så idag ska jag försöka få lite jord under naglarna
    Här har inte snön försvunnit från mina rabatter ännu så jag måste vänta lite till..
    Har jordgubbsplantor i en låda, kan man rensa bort allt dött därifrån tror ni? Eller dödar jag dom helt då?!

• Tjock kulan

Hejsan
    Det växer så det knakar här i skåne så härligt att upptäcka nya knoppar varje dag. har fått ut pallkragarna till mina grönsaker och grävt jorden undrar nu hur mycket jord man behöver fylla upp med i kragen eller ska man bara ha det som det är o fylla upp efterhand bara {#lang_emotions_undecided}. Funderar på att köpa hem några uppstammade bärplantor att ha bredvid pallkragarna med vet inte riktigt vad som finns, e det bara krusbär o vinbar som finns {#lang_emotions_undecided}.

Ari gold: Åh vilket fint växthus, härligt.

Mimmi: Vilken härlig träff kul med inspiration även på bokfronten.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom