• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Memoria

Hej på er!

Nu kommer jag tillbaka också. Har inte haft tid att följa den vanliga vita tråden, men kände att det var dags att leta upp trädgårdstråden.
    Ni var flitiga som redan satte igång att skriva i mars.

Har läst bakåt lite och det verkar som om många har roliga projekt på gång.

Tråkigt att du inte verkar må bra fluffiga. Hoppas att det är något du snart kan bli bättre ifrån.

Tjock kulan, roligt att följa diskutionerna om din gång. Låter jättefint med klätterväxter, stol och fönsterspeglar. Skall bli roligt att se förvandlingen i sommar.

mimmi: Alltid lika duktig och inspirerande när du ger förslag. Trädgårdsporr, it is!

Mina trädgårdsplaner för i år är inte stora. Har ju bara en liten minitomt och har lyckats fylla den rätt väl. Altanen med den stora spaljen är snart klar förutom stenplattorna som skall läggas runt. Har lite tomater och blommor som härdas som skall planteras om. Lite småpyssel helt enkelt!

• Mimmi 71
    Memoria skrev 2010-04-30 08:48:04 följande:
    Hej på er!Nu kommer jag tillbaka också. Har inte haft tid att följa den vanliga vita tråden, men kände att det var dags att leta upp trädgårdstråden.Ni var flitiga som redan satte igång att skriva i mars. Har läst bakåt lite och det verkar som om många har roliga projekt på gång. Tråkigt att du inte verkar må bra fluffiga. Hoppas att det är något du snart kan bli bättre ifrån. Tjock kulan, roligt att följa diskutionerna om din gång. Låter jättefint med klätterväxter, stol och fönsterspeglar. Skall bli roligt att se förvandlingen i sommar.mimmi: Alltid lika duktig och inspirerande när du ger förslag. Trädgårdsporr, it is!Mina trädgårdsplaner för i år är inte stora. Har ju bara en liten minitomt och har lyckats fylla den rätt väl. Altanen med den stora spaljen är snart klar förutom stenplattorna som skall läggas runt. Har lite tomater och blommor som härdas som skall planteras om. Lite småpyssel helt enkelt!

Att stanna upp och njuta i trädgården är inte så dumt det heller. Själv önskar jag att slippa mitt stora projekt med omplantering, men det är tyvärr inget som kan vänta. Att smårensa, flytta enstaka plantor och njuta är inte så dumt. Härliga sommarkvällar brukar sambon och jag ligga på gräset intill dammen och njuta av porlet och all växtlighet. 
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-04-30 07:48:16 följande:
    Min favorit bland klätterrosor är ju New Dawn men jag tror inte den är remonterande. Beroende på vilken nyans av gult det är så kan det vara snyggt med rosa till, kanske i tillsammans med min favoritkombination vilkaprifol (tror jag har skrivit detta förut )
    Tack, ja huset är ju det som finns på bild i tråden så det har en ljus vaniljgulton så en lite starkare rosa men inte ceris ros hade nog blivit fin fint ska fråga lite på plantskolan, tror du det hade funkat bra att samplantera med en jacmani klematis? fyndade en på Netto för 29 kr men har inte fått den i jorden ännu. eller blir kontrasten för stor, kan ju klura ut ett annat ställe {#lang_emotions_undecided}.
    Memoria skrev 2010-04-30 08:48:04 följande:
    Hej på er!Nu kommer jag tillbaka också. Har inte haft tid att följa den vanliga vita tråden, men kände att det var dags att leta upp trädgårdstråden.Ni var flitiga som redan satte igång att skriva i mars. Har läst bakåt lite och det verkar som om många har roliga projekt på gång. Tråkigt att du inte verkar må bra fluffiga. Hoppas att det är något du snart kan bli bättre ifrån. Tjock kulan, roligt att följa diskutionerna om din gång. Låter jättefint med klätterväxter, stol och fönsterspeglar. Skall bli roligt att se förvandlingen i sommar.mimmi: Alltid lika duktig och inspirerande när du ger förslag. Trädgårdsporr, it is!Mina trädgårdsplaner för i år är inte stora. Har ju bara en liten minitomt och har lyckats fylla den rätt väl. Altanen med den stora spaljen är snart klar förutom stenplattorna som skall läggas runt. Har lite tomater och blommor som härdas som skall planteras om. Lite småpyssel helt enkelt!
    Hejsan söta du åh vad kul att du hittat hit, har saknat dig i trådarna, hoppas allt e bra med er o familjen :).
  • Tjock kulan

Kikar i för att tipsa om att nya avsnitt av Trädgårds fredag börjar sändas igen på kanal två i svt ikväll kl 21.30. Kastar mig i soffan och hoppas på att bli matad av inspiration i både trädgård och kök :)

• Memoria
    Mimmi 71 skrev 2010-04-30 10:08:52 följande:
    Att stanna upp och njuta i trädgården är inte så dumt det heller. Själv önskar jag att slippa mitt stora projekt med omplantering, men det är tyvärr inget som kan vänta. Att smårensa, flytta enstaka plantor och njuta är inte så dumt. Härliga sommarkvällar brukar sambon och jag ligga på gräset intill dammen och njuta av porlet och all växtlighet. 
    Hoppas att det blir riktigt många fina sommarkvällar så att ni kan ligga och njuta i gräset efter dagens arbete. Sedan tycker jag nog att det är roligare att plantera om helt än att rensa ogräs. Kul att se när det blir stor skillnad.
    Tjock kulan skrev 2010-04-30 10:24:48 följande:
    Hejsan söta du åh vad kul att du hittat hit, har saknat dig i trådarna, hoppas allt e bra med er o familjen :).
    Tack, snälla! Jag känner mig så välkommen och blev alldeles varm när jag läser dina rader. Med oss är det jättebra. Det där med två barn har väl gjort sitt helt enkel. Jisses va lite tid man fick över. Hoppas allt är bra med dina flickor!
  • Daggdroppen

Äh, skrev just ett långt inlägg och så klantade jag mig!

Kul att se dig Memoria i varje fall!

Har varit ute med barnen och tagit ett varv runt rabatterna. Allt har ju inte kommit upp än och jag blir lite orolig att kölden tagit hårt på dem... MEN jag vet att det kanske är väl tidigt ännu med vårt klimat... Lavendeln har nog inte klarat sig. Körde en rövare och chansade men det var då jag trodde det skulle bli en normal kall vinter. Nu blev det ju svinkallt så det är inte konstigt att den inte klarat sig. Hade planterat den i sandjord. Dessutom minns jag inte var och vad jag har planterat. Får nog kika på foton från i somras Det var ju första sommaren för många växter då

Har också passat på att vårgödsla lite. Gör ni det? Med vad? Har för mig att flox också skulle må bra av någon slags algsextrakt men är inte säker. Har ni bra tips? Alltså för flox eller växter som lätt får mjöldagg.

• Tjock kulan

Fluffiga: jag brukar kasta på lite kogödsel och lite benmjöl.

• Tingeling85

Åh, bra ni påminner mig om kogödsel! Det måste inhandlas idag.

I veckan har jag en gammal brunn som jag ska fylla igen, så mina pallkragar får sin plats där, och ett staket som snödrivan har förstört i vinter måste lagas.

Sen har vi en syrenhäck som inte riktigt växer så fint i mitten pga att en björk stått där och stulit all näring, tror ni att det är en bra idé att sätta klätterväxter där som får växa upp på en spalje av naturpinnar så det iaf ser lite tätt ut?
    Såg i en trädgårdstidning om sånt och tänkte att det kan väl funka i häcken med?

• Tjock kulan

Hejsan
    Inne efter en heldag i trädgåden, helt fantastiskt skön att få vara ute och arbeta i jorden igen. Har sått rödbetor, gurkor, piplök, sallad och morötter och satt potatis idag. Ska bli spännande att följa o se om det tar sig. Undrar om man ska vatna potatisen nu medans de gror i jorden eller ska man bara låta de vara ifred tills blasten kommere upp?. Har totalt hjärnsläpp och glömt :).

Tingeling85 skrev 2010-05-02 08:46:52 följande:
    Åh, bra ni påminner mig om kogödsel! Det måste inhandlas idag. I veckan har jag en gammal brunn som jag ska fylla igen, så mina pallkragar får sin plats där, och ett staket som snödrivan har förstört i vinter måste lagas.Sen har vi en syrenhäck som inte riktigt växer så fint i mitten pga att en björk stått där och stulit all näring, tror ni att det är en bra idé att sätta klätterväxter där som får växa upp på en spalje av naturpinnar så det iaf ser lite tätt ut?Såg i en trädgårdstidning om sånt och tänkte att det kan väl funka i häcken med?
    Går det inte att gödsla på och sätta en ny syren där igen? Annars så kan det bli fint med en hortensia  tillsammans med syrenerna så länge läget är det rätta för hortensian.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom