• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • pingel

Hej! Jag vill också vara med lite på ett hörn här. Det här är vår tredje vår med trädgård, och första året som den börjar likna något vi vill ha Efter att huvudsakligen ha tagit bort grejor i två år (gamla, fula stora barrträd till förbannelse) har vi nu kommit in i ett lite mer konstruktivt skede där vi istället bygger upp med nya växter.

Vi har fått till ett ganska stort grönsaksland, en rejäl klätter/gungställning samt en liten stenlagd rund uteplats, och fyllt på med trevliga perenner i rabatterna där det tidigare mest var gamla trista buskrosor och sjuka mängder ogräs på de övriga 97 procenten naken jord undertill

Närmaste projektet nu är att plantera en trettio meter lång avenbokshäck längs tomtens baksida. Vi ska så småningom ha den minst 1,5 meter hög eftersom utsikten åt det hållet är måttligt snygg. Såg här ovan att du Hannnnah ville ha tips men är inte så bevandrad på området, misstänker dock att avenbok blir för pinnigt på vintern för er. Vi funderade först på vintergrön liguster just av den anledningen men tänkte sedan att det spelar mindre roll eftersom varken vi eller grannarna är ute i trädgården då. På ett dagis är det väl alltid folk ute oavsett säsong. Har hört lite olika om hur fort liguster växer, kanske någon annan har koll på det?

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-05-06 10:45:01 följande:
    En nyfunnen webshop! odlargladjen.se/webshop/ Här fanns det gott om godsaker och jag landade på 30 växter i min önskelista. En hel del rariteter och sällsynta växter hade de i sortimentet. Bland annat en hett efterlängtad eldkrasse som jag letat efter i många år. Mamma hade en i sin trädgård och jag var klantig som inte kräve upp skott när pappa sålde huset. Det bästa är att den ligger på vägen till jobbet (utan att jag funnit på denna) så frakt slipper man om man beställer.
    Nice! Ska spana in det senare Tack!
    Hannnas skrev 2010-05-06 12:28:39 följande:
    Oj, men HUR har jag kunnat missa den här tråden Hoppar på med ilfart om det är ok??? Älskar trädgård och har HUR mkt som helst att göra i vår, som är 2700kvm och man måste börja om på precis ALLT, på gott och ont... 
    Hihi, välkommen
    Hannnas skrev 2010-05-06 13:37:47 följande:
    Aroniahäck??
    pingel skrev 2010-05-06 14:13:45 följande:
    Hej! Jag vill också vara med lite på ett hörn här. Det här är vår tredje vår med trädgård, och första året som den börjar likna något vi vill ha Efter att huvudsakligen ha tagit bort grejor i två år (gamla, fula stora barrträd till förbannelse) har vi nu kommit in i ett lite mer konstruktivt skede där vi istället bygger upp med nya växter. Vi har fått till ett ganska stort grönsaksland, en rejäl klätter/gungställning samt en liten stenlagd rund uteplats, och fyllt på med trevliga perenner i rabatterna där det tidigare mest var gamla trista buskrosor och sjuka mängder ogräs på de övriga 97 procenten naken jord undertill Närmaste projektet nu är att plantera en trettio meter lång avenbokshäck längs tomtens baksida. Vi ska så småningom ha den minst 1,5 meter hög eftersom utsikten åt det hållet är måttligt snygg. Såg här ovan att du Hannnnah ville ha tips men är inte så bevandrad på området, misstänker dock att avenbok blir för pinnigt på vintern för er. Vi funderade först på vintergrön liguster just av den anledningen men tänkte sedan att det spelar mindre roll eftersom varken vi eller grannarna är ute i trädgården då. På ett dagis är det väl alltid folk ute oavsett säsong. Har hört lite olika om hur fort liguster växer, kanske någon annan har koll på det?
    Välkommen! Vi har också vår tredje sommar framför oss

Nu måste ni hjälpa mig! Snälla ni, kika in i bloggen och hjäp mig där:
    www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com/

Jag funderar på en stödmur kring en rabatt. Bilder på huset och terrassen finns där.
    Jag har verkligen kört fast!!!
  • Hannnas

Pingel... avenbok går bort av den anledningen du nämnde... ska googla liguster omg... 

Fluffiga... ... aroniahäck går bort av samma anledning som avenboken, den är för gles vintertid... men jag älskar bären!!! 
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Brunnsbo

Hejsan.

Hoppar in och ut och läser och njuter av era bloggar!
    En fråga: ni som har växthus. har ni glas eller plast fönster? vad rekommenderar ni? Någon som har byggt själv?
    Har kommit på att jag vill göra om vårt "äckel-förråd" som är fallfärdigt och allmänt äckligt - vägrar nästan att gå in där. Vill göra om det till ett växthus/orangeri! 
    Har ni sett växthuset i senaste Lantliv? Sånt vill jag ha...
    Har tyvärr en nej-säjare till man (någon som känner igen sig?). Antar att han ser allt jobb framför sig . Det kostar minst 50 000 vill han ha det till. Men isåfall ska jag leta fönster på Blocket och "vi" gör bygget själva. Tycker det låter mycket. Vi får göra om det mesta kanske kan några väggar bevaras och putsas upp.
  • 6barnsmamman
    Hannnas skrev 2010-05-06 18:47:07 följande:
    Pingel... avenbok går bort av den anledningen du nämnde... ska googla liguster omg...  Fluffiga... ... aroniahäck går bort av samma anledning som avenboken, den är för gles vintertid... men jag älskar bären!!! 
    Hoppar in här.... ville bara säga att både liguster o måbär kräver ju att man klipper den om det ska va snyggt säkert två gånger på en sommar. Om det nu var en lång sträcka kanske det blir jobbigt, bättre med nåt friväxande?
  • Hannnas
    6barnsmamman skrev 2010-05-07 07:23:01 följande:
    Hoppar in här.... ville bara säga att både liguster o måbär kräver ju att man klipper den om det ska va snyggt säkert två gånger på en sommar. Om det nu var en lång sträcka kanske det blir jobbigt, bättre med nåt friväxande?
    bra tanke... iof är väl måbären relativt lättklippta men ändå mycket jobb... vet inte alls vad som kan vara friväxande, tät även vintertid och relativt snabbväxande?
    Vill helst ha en friväxande eg då jag inte vill ha sådär typiskt formad häck... 
  • Tjock kulan

Hejsan
    Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :).

HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.

• Hannnas
    Tjock kulan skrev 2010-05-07 09:17:25 följande:
    Hejsan Är helt euforisk efter föredraget med Christel Kvant i går. Så mycket inspiration och vackra bilder, så nu snurrar många tankar i huvudet om hur jag kan få till det i min pytte täppa till trädgård :). HannaH: Jag säger bara liguster det är sååå vackert, men ser sedan att du vill ha friväxande och då e ju inte liguster fint. Vi har en liten bit häck med bukettspirea som vi har klippt men den kan man ju ha friväxande det är ju det vanligaste.
    vad var det för spännande föredrag?
    Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
  • Jenny K
    Mimmi 71 skrev 2010-05-06 13:26:07 följande:
    Hos oss är det 25 glas som skall bytas alla har inte krossats av snön utan några var lite spruckna vid flytt (ärvde mammas växthus).
    Usch va tråkigt! Svärmors växthus är nästan alla glas sprukna på oxå så de har bestämmt sig för att göra helt nytt. Därför fick vi deras få hela glas
    Hannnas skrev 2010-05-07 09:23:58 följande:
    vad var det för spännande föredrag? Spirea gillar jag! men det är för lågväxande, vill upp i iaf 2m höjd...
    Hade tänkt föreslå brudspirea med den kanske inte blir 2 m. Hade en sån häck i stan och jag tyckte den var bra hög. Man såg inte över den, och absolut inte barnen! Annars är hagtorn en tät och snabbväxande häck, men den behöver ju klippas förstås.
    Brunnsbo skrev 2010-05-06 22:20:17 följande:
    Hejsan. Hoppar in och ut och läser och njuter av era bloggar! En fråga: ni som har växthus. har ni glas eller plast fönster? vad rekommenderar ni? Någon som har byggt själv? Har kommit på att jag vill göra om vårt "äckel-förråd" som är fallfärdigt och allmänt äckligt - vägrar nästan att gå in där. Vill göra om det till ett växthus/orangeri!  Har ni sett växthuset i senaste Lantliv? Sånt vill jag ha... Har tyvärr en nej-säjare till man (någon som känner igen sig?). Antar att han ser allt jobb framför sig . Det kostar minst 50 000 vill han ha det till. Men isåfall ska jag leta fönster på Blocket och "vi" gör bygget själva. Tycker det låter mycket. Vi får göra om det mesta kanske kan några väggar bevaras och putsas upp.
    Vi har glas i vårt, vet dock inte vad som är bäst.
    50000? Det låter väl lite mkt om ni tänkte göra så mkt själv? Eller, vet egentligen inget om det här heller...
  • Hannnas
    Jenny K skrev 2010-05-07 09:34:52 följande:
    Vi har glas i vårt, vet dock inte vad som är bäst. 50000? Det låter väl lite mkt om ni tänkte göra så mkt själv? Eller, vet egentligen inget om det här heller...
    Hagtorn var ingen dum idé! den ska undersökas närmre, tack vet du hur den ser ut vintertid?
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom