• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Noiis

Vad trist att den var fake men tyvärr är jag inte förvånad. Just färgen svart är ett tecken på att den är en pirat kopia men det är inte lätt att veta när man är ny på de här med bugaboo. Jag har ju hängt här sedan slutet av 2007 och när jag skulle köpa min första bugaboo vagn på blocket så fanns det hela 5 gecko (varav en snodde jag) och inte en endaste cameleon här i sthlm. Några veckor senare när jag väl köpte en cam så fanns det bara 2 st ute!
    Då va de lite lättare och vi är många här inne som har följt den här utvecklingen från en ganska "sällsynt" vagn till att bli en vagn som masskopieras och säljs i massvis av fake modeller. Många av oss har suttit och "bekämpat" Byggaboo vagnar Baobao vagnar osv. som under perioder lades ut på blocket. än i dag sitter vi och nästan dagligen anmäler fakevagnar till blocket men en del hinns säljas innan blocket hinner ta bort dom eller vi hinner med att se att den ligger ute. 
    Så¨vi är en hel del människor här inne som har  bra koll på de här med kopievagnar och sånt. Och det är ju därför vi sitter här, för att vi tycker att det är kul och för att vi nån gång har eller haft en (eller hundra) bugaboo vagnar och vet vilken glädje det finns och ligger i dom vagnarna.
    Jag har själv ingen bugaboo vagn kvar till Noa men det är helt enkelt för att han är för stor och har fått gå över till *harklar* emmaljunga.
    Men bugaboo ligger varmt om hjärtat och det är för att under alla år har vi alltid vart ett härligt gäng här inne. även de gör bugaboo till världens bästa vagn just för att man får hjälp med dem saker som man kanske är missnöjd med
    så jag hoppas verkligen att de löser sig och att du kommer att få njuta av en riktig bugaboo vagn till bebisen! 

• thj
    Faceprimer: Tyvärr finns det fler och fler bugaboo-kopierade vagnar som vid första ögonkastet är så lika orginalet att det är svårt att se skillnaden ( om man inte har riktigt vana bugaboo-ögon ) ..

Jag skulle jätte gärna vilja veta från vilken butik din vagn är köpt ( är det någon butik i Sverige ? )
    Det förekommer faktiskt i svenska butiker och de om någon skulle väl veta bättre än att marknadsföra en kopia som äkta Skrikandes ....Det är så illa att med avsikt luras så här och det är faktiskt olagligt och straffbart att göra så!

Vad står det på ditt kvitto? Från vilken butik är det köpt?

Inboxa mig gärna så ska jag se om jag kan hjälpa dig på något vis. 
    Tycker verkligen synd om dig som i god tror köpt en äkta bugaboo och sen är fallet något helt annat!!
    Blir riktigt upprörd  
    Framgång är att få det man vill ha -Lycka är att vilja ha det man får!
  • s07

Redan för 1,5 år sedan när jag köpte vagn fanns inte så många cameleon ute och de blev sålda direkt. Nu svämmar marknaden över i Stockholm. 

Applåd till folk som informerar sig innan vagnköp. Jag orkade inte men hade tur och fick en fullt utrustad nästan sprillans ny originalbugga med kvitto och allt, men jag hade kunnat åka på en kopia. 

Generellt bör man väl bekanta sig med detaljfinish, färger modeller mm innan man ger sig ut på vagnjakt via Blocket. Snårigt värre om man är nybörjare!

• Noiis
    thj skrev 2011-10-10 09:14:51 följande:
    Faceprimer: Tyvärr finns det fler och fler bugaboo-kopierade vagnar som vid första ögonkastet är så lika orginalet att det är svårt att se skillnaden ( om man inte har riktigt vana bugaboo-ögon ) ..

Jag skulle jätte gärna vilja veta från vilken butik din vagn är köpt ( är det någon butik i Sverige ? )
    Det förekommer faktiskt i svenska butiker och de om någon skulle väl veta bättre än att marknadsföra en kopia som äkta Skrikandes ....Det är så illa att med avsikt luras så här och det är faktiskt olagligt och straffbart att göra så!

Vad står det på ditt kvitto? Från vilken butik är det köpt?

Inboxa mig gärna så ska jag se om jag kan hjälpa dig på något vis. 
    Tycker verkligen synd om dig som i god tror köpt en äkta bugaboo och sen är fallet något helt annat!!
    Blir riktigt upprörd  
    De här vill jag oxå ha svar på, för de kan ju va så att de sitter en mupp å skriver ut falska kvitton också!  
  • Annan84

Å neeej! Det är en fake alltså! Jag som startade misstankarna, synd att det ver en fake verkligen! Jag om ngn vet hur du känner! "Vår historia" är mkt lik din faktiskt! Vi köpte vår till ett bra pris i södra sverige under vår semester - lite av ett impulsköp. Vi fick den lite billigare än din men utan myggnät o papaply o ingen mugghållare. Chassit gled pyttelite på ena sidan. Därför reaggerade jag inte över det lägre priset. Dock var vagnen lite svår o fälla ihop och ja, det kändes som om mkt kunde gå sönder. Vi kände att vi hellre ville ha en helt ny vagn för att få garantierna om ngt går sönder. Så vi ångrade oss och sålde den vidare i sthlm. Det var därför vi köpte den av impuls från början eftersom vi visste att vi kunde få igen pengarna om vi ångrade oss, vilket vi då gjorde.... Efter ett par veckor blev vi kontaktade  av dem som köpt den av oss att vi sålt en fejk vagn och vi blev polisanmälda.

Till saken hör att polisen gör inget åt det här. Om det ska gå vidare så måste det vara systematiskt och bevisbart etc och att säljarna tjänar stora pengar på detta - då skulle det handla om bedrägeri. Men i vårt eller somi ditt fall får man gå till tingsrätt och driva målet privat vilket kostar mer än det smakar. Det är köplagen som gäller när man köper och säljer mellan privatpersoner. Och det ger inget stort skydd alls för köparna. Annat är det med konsumentköplagen då privatperson köper från en näringsidkare.

Vi hade själva inte upptäckt att vagnen var fejk det då vi hade vagnen i ca 2 v innan vi sålde den och vår bebis är inte född än. Vi hade ingen lust att bara sådär på en gång ge tillbaka pengarna för den eftersom vi också blivit lurade och ville såklart inte stå där utan både pengar och vagn, när vi inte ens använt den! Så vi kontaktade dem vi köpt den av och de hade precis som med din vagn använt den i över ett år och köpt reservdelar till som passat på! De hade köpt sin via bussgods från sthlm från allra första början så det var dem som blev lurade i botten. Till slut löste sig det hela genom att de vi köpte vagnen av köpte tillbaka den och skulle försöka gå till botten med det. så de vi sålde den till fick också tillbaka pengarna. Vi gjorde det i 3 led liksom.  De vi köpte av kännde väl ett ansvar eftersom de sålt den från början och faktiskt använt den osv. Och så fick de dåligt samvete eftersom det hela blev en sådan hemsk historia och vi blev polisanmälda och utsattes för många elaka nästintill hotfulla sms av dem vi i vår tur sålde till. Jag vet inte om ni hänger med, men det var helt galet...för en BARNVAGN liksom! Det är verkligen HEMSKT att folk tjänar pengar på att lura spädbarnsföräldrar på detta sätt!

Det rådet jag kan ge är att först be om att få häva köpet av henne ni köpte den av. 
    Om inte det går så kolla upp försäkringsbolaget. De kan ibland ge en ersättning om man kan visa att man har gjort en polisanmälan. Isåfall gör en polisanmälan, så även om det inte kanske kommer leda till ngt så kan det hjälpa er få pengar tillaka och det kan sätta press på dem ni köpte av att få häva köpet.

Inboxa mig om du vill ha mer hjälp. Jag är ganska rejält insatt i detta! Och den veckan som allt detta hände på var en mardröm för en blivande förälder!!! Man känner sig så arg och dum och ja...man har veeeerkligen lärt sig en läxa!! 

Nu är vi dock glada igen och väntar vår bebis om ca en månad och i vardagsrummet finns en alldeles ny och ÄKTA bugaboo!! :) 

• thj
    Noiis skrev 2011-10-10 10:27:21 följande:
    De här vill jag oxå ha svar på, för de kan ju va så att de sitter en mupp å skriver ut falska kvitton också!  

Svärföräldrarna har ju beställt vagnen i butik och fick välja färg om jag fattat rätt så tycker att det är väldigt intressant från vilken butik de köpt vagnen och det måste ju stå på kvittot annars är ju kvittot helt onödigt att få :(...Visst är det galet att någon med avsikt kan luras på det här sättet :(
    Framgång är att få det man vill ha -Lycka är att vilja ha det man får!
  • s07

HUUU vilken trist historia. Skönt att det löste sig iaf. TRåkigt det där med att det finns inget särskilt skydd för andrahandskonsumenter!

Personligen tycker jag att Bugaboo borde kunna sälja extra garanti för beg vagnar max 2-3 år gamla via återförsäljare, dvs man visar upp sin beg vagn och de avgör om äkta eller ej och om man kan köpa tilläggsgaranti. Så borde alla kunna tjäna på detta.  

• Noiis
    thj skrev 2011-10-10 11:40:01 följande:
    fast man vet ju inte, svärföräldrarna kan både vara en påhittade historia och de kan även vara så att svärföräldrarna köpte en på blocket helt ny i kartong med kvitto oxå. 
    För jag hoppas verkligen inte att de finns en riktig butik i sverige som verkligen har sålt kopior!!!!!! utan då hoppas jag snarare på förfalskade kvitton men då finns de ju oxå en barnbutik som nog gärna vill veta de oxå.

sen kan de ju vara så oxå om man ser de så här, jag har flera kvitton på bugaboo vagnar som jag själv har köpt. (jo patetiskt nog har jag ägt ett gäng )  att de kan ju lika gärna vara så att kvittot är äkta (men då måste de ju givetvis vara så att de inte står att basen är svart) men att vagnen är fake. 
    Hänger ni med?