• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Noiis

och det är så tråkigt att höra talas om dessa historier! alla jag pratar med som ska köpa ny vagn, de finns ingen som skulle våga köpa en utan att fråga mig innan vilket jag personligen tycker känns skönt för inget barn borde ligga i dem vagnar som är kopior. och det har INGET med att göra att de är ett annat märke eller att jag anser att bugaboo är de enda som duger utan det handlar om SÄKERHET och inget annat!!!
    Vagnar som håller måtten är för mig helt ok att använda men dessa kina kopior håller inte samma säkerhetskrav! 

• faceprimer

Det är skitsvårt att veta vad som är fejk och inte, speciellt för en som mig, skulle köpa första vagnen och hade fallit för Bugaboo, inte tänkte jag på att svart bas ENDAST går ihop med det svarta chassit, hade jag inte en tanke på,och sånt tänker man inte på om man är "nybörjare".
    Hon skulle höra av sig idag, jag har sagt till henne att jag troligtvis kommer anmäla. Jag är bara förvånad att hon inte låter förvånad själv, hon skrev ju dessutom att "Är säker på att vagnen inte är fejk" etc, så det känns som om hon kanske döljer något ändå.

Jag mailade den där hemsidan som någon länkade, Bigbaby tror jag det hette, och han sa att jag skulle kontakta henne och försöka häva köpet. Annars säga att jag ska anmäla vilket jag kan göra och dom kunde hjälpa mig med intyg om att den var fejk. Ohc att det är en olaglig handling oavsett om hon visste om det eller inte.
    Vilket jag nu har gjort. Jag inväntar svar från henne. Skrev att vi kan göra detta smidigt, jag får tillbaka mina pengar och jag skickar tillbaka vagnen, och hon får gå till botten med detta. Jag har inte använd vagnen alls, och det har hon. Så det är smidigast att HON får gå till botten med detta, det är ju hennes svärföräldrar som köpt den ( om det ens stämmer )
    Jag vet inte vad jag ska tro längre. Jag vill höra hennes historia först. Se vad hon överhuvudtaget säger. Hon hade ju fått den av hennes svärföräldrar så jag vill höra vad hon säger om det, vart dom köpt den och så. Kan ju vara helt fejk alltihop. Så jag litar inte på någonting som hon skickade med, broshyrer papper etc etc. Så jag vill höra hennes historia, och ajg menar, den är köpt förra året på hösten så hur svårt kan det vara för svärföräldrarna att säga vart dom köpt den eller hur dom gick tillväga? Hon sa att den var köpt i butik. Tycker hon själv inte verkar ha så mycket koll.
    När hon berättat sin "version" så kommer jag skriva här vart den är köpt etc. Visar det sig vara en butik så kommer jag att anmäla butiken.

* I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • Fröken Småland

Usch, vilken soppa! Men se till att prata med butiken innan du anmäler, kanske de drar ännu en vals för att rädda sitt eget skinn...

• faceprimer

Måste dock rätta en sak, och ja, jag är oerhört klantig och kumpig som inte dubbeltkollade just då, men nu spelar ju ingenting nån roll känner jag, det var inte kvittot på vagnen hon skickade med. När jag fick vagnen kollade jag i genom allt och såg ett kvitto och läste "bugaboo..." de var köpt i en butik i Malmö. Och sen la jag ihop allting igen, alla broshyrer och allt, så jag trodde helt enkelt det var kvittot för vagnen. Och sen kollade jag inte mer på det, började försöka få ihop vagnen etc. Men sen senare igår kväll när jag hade skrivit att jag hade kvittot och när misstankarna började dyka upp, så gick jag och kollade och såg att "fan, det var ju inte kvitto för vagnen" utan kvitto för diverse tillbehör. Och sen sa hon att den dessutom att den var köpt i Göteborg och ajg fick inte ihop någonting. När jag sen frågade henne om jag kunde få garanti eller kvitto bara för att få se att den var köpt på riktigt, så visste hon inte vart det var. Och det ÄR konstigt. Man sparar sånna kvitton! Speciellt om den bara är 1 år! Men ja, oerhört klantigt av mig, jag borde ha kollat det direkt, skäms nästan för jag var så säker på att den var äkta, men tji fick jag! Jag har lärt mig en läxa nu kan jag ju säga, även om det känns jävligt tråkigt att råka ut för detta.
    men jag var bara så ivrig när jag fick vagnen att jag bara skummade igenom alla papper och broshyrer, så jag la ingen större vikt i att gå igenom dom ordentligt. Förutom igår när jag granskade allt,och såg då att det inte var för själva vagnen. Så i nuläget vet jag ju inte vart den är köpt. Men som hon sa hade hennes svärföräldrar köpt den i Göteborg och det lät som om det var i en butik eftersom hon då fick välja vilka färger hon ville ha till de silvriga chassit. Så kan ju vara en fejk butik, eller ett fejk företag? Svärföräldrarana kanske beställde den nånstans? 
    Men jag väntar på att hon ska höra av sig. Uppdaterar vad som händer och sker seanare.

* I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • Trolovade

Åh, kan någon hjälpa mig, ang fakevagnar/saker, köpte ett regnskydd via blocket, maken hämtade, så  jag kollade inte innan han köpte, men det är röda sömmar på det, inte svart.... Står Bugaboo cameleon på det... Men börjar bli lite misstänksam..

• spigg
    faceprimer skrev 2011-10-10 14:10:04 följande:

Måste dock rätta en sak, och ja, jag är oerhört klantig och kumpig som inte dubbeltkollade just då, men nu spelar ju ingenting nån roll känner jag, det var inte kvittot på vagnen hon skickade med. När jag fick vagnen kollade jag i genom allt och såg ett kvitto och läste "bugaboo..." de var köpt i en butik i Malmö. Och sen la jag ihop allting igen, alla broshyrer och allt, så jag trodde helt enkelt det var kvittot för vagnen. Och sen kollade jag inte mer på det, började försöka få ihop vagnen etc. Men sen senare igår kväll när jag hade skrivit att jag hade kvittot och när misstankarna började dyka upp, så gick jag och kollade och såg att "fan, det var ju inte kvitto för vagnen" utan kvitto för diverse tillbehör. Och sen sa hon att den dessutom att den var köpt i Göteborg och ajg fick inte ihop någonting. När jag sen frågade henne om jag kunde få garanti eller kvitto bara för att få se att den var köpt på riktigt, så visste hon inte vart det var. Och det ÄR konstigt. Man sparar sånna kvitton! Speciellt om den bara är 1 år! Men ja, oerhört klantigt av mig, jag borde ha kollat det direkt, skäms nästan för jag var så säker på att den var äkta, men tji fick jag! Jag har lärt mig en läxa nu kan jag ju säga, även om det känns jävligt tråkigt att råka ut för detta.
    men jag var bara så ivrig när jag fick vagnen att jag bara skummade igenom alla papper och broshyrer, så jag la ingen större vikt i att gå igenom dom ordentligt. Förutom igår när jag granskade allt,och såg då att det inte var för själva vagnen. Så i nuläget vet jag ju inte vart den är köpt. Men som hon sa hade hennes svärföräldrar köpt den i Göteborg och det lät som om det var i en butik eftersom hon då fick välja vilka färger hon ville ha till de silvriga chassit. Så kan ju vara en fejk butik, eller ett fejk företag? Svärföräldrarana kanske beställde den nånstans? 
    Men jag väntar på att hon ska höra av sig. Uppdaterar vad som händer och sker seanare.

Jag är ledsen, men jag är ganska säker på att hon ljuger för dig. :( Jag tycker du ska polisanmäla det här.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Viickii

Vill så gärna ha tips o åsikter om Bugaboo Cameleon, e den bra?
    Jag är ganska kort 1,55 o undrar då om jag är för kort för handtaget?
    I min stad säljer dom inte denna, så har inte provkört den än. Så ville höra med er experter där ute...

Såå tacksam för er hjälp...

• Annan84
    faceprimer skrev 2011-10-10 14:10:04 följande:

Usch jag lider med dig! Det är ju bra att hon svarar och så iallafall! Se till att spara allt, namn, adress mail-konversation. Kanske är det så att hon motsäger sig själv osv att det bevisligen är så att hon undanhåller information. Som sagt detta är inte ett polisärende då jag undersökte saken när vi blev anmälda. Pratade med jurister osv. När köplagen är inblandat blir det en civilrättslig tvist. Men du ska absolut anmäla ändå för om det är uppenbart att de visste om att den var fejk tex att hon ljuger runt med olika historier som motsäger varandra då handlar det om bedrägeri och DÅ kan det bli en polissak. Om hon däremot har sålt vagnen i "god tro" dvs att hon inte undanhållit information om vagnen då har du tyvärr ingen rätt att häva köpet. Hon kan hävda att hon inte visste att vagnen var fejk. tex en grej hon kan hävda är att hon köpt äkta delar till den som passat. Vilket hon kanske inte skulle gjort om hon hade vetat att det är fejk. Det är alltså mkt ord mot ord och att hon sålt den till er och visste OM att det var en kopia - det måste NI kunna bevisa, vilket blir svårt. Så om du kan, spela in telefonsamtalen etc!!

Och som sagt kolla upp med ert försäkringsbolag. För de som vi sålde vagnen till berättade i efterhand "när vi var vänner igen" :) att de hade endast gjort polisanmälan pga att deras försäkringsbolag krävde det för att de skulle få ersättning.

Jag hoppas det löser sig.. berätta hur det går! Det känns ju väldigt skumt om hon undanhåller vart den är köpt och så för det kan ju omöjligen vara så svårt att ta reda på. Du borde ju kunna få prata isåfall med svärföräldrarna kan jag tycka, de vet ju säkerligen vart den är köpt!! Och om du inte får det eller att hon bara säger att de inte vet då har hon garanterat lurat dig! Det luktar som om hon undanhåller information tycker jag! Hur trevlig hon än verkade.
  • Annan84

Jag skulle tycka att bugaboo borde försöka göra ngt mot allt detta. De måste ju förlora massa pengar på detta! Och de har resurser att driva rättliga ärenden som privatpersoner inte har. Det borde egentligen inte vara så svårt. Tex på blocket verkar det finnas flera fejk-vagnar varje dag ute! Och blocket har väl ngn slags kontaktinfo till personerna som säljer. Och de skulle även kunna ha "låtsasköpare" för att få kontakt med dem som uppenbarligen säljer fejkade vagnar... hehe... jag kanske spårar ur nu men jag blir så arg!!!!

Det som är så sjukt är att de kan ju fortsätta med detta i alla oändlighet utan att bli straffade för att det finns för lite bevis och mkt ord mot ord och som en jurist sa till mig och även polisen. Att det inte är dels en polissak och även om det var det så skulle de lägga ner anmälan pga att det inte samhällsekonomiskt försvarbart. DVS det kostar alldeles för mkt skattepengar att lägga ner arbete på "småbrott" som detta. Det gör ju att dessa bedragare kan fortsätta utan att vara "rädda"och det drabbar oskyldiga småbarnsföräldrar!

Som sagt, bugaboo borde varna mer och hjälpa kunder som blivit lurade! Det borde gagna dem också!!

• Annan84
    Viickii skrev 2011-10-10 14:37:00 följande:

Vill så gärna ha tips o åsikter om Bugaboo Cameleon, e den bra?
    Jag är ganska kort 1,55 o undrar då om jag är för kort för handtaget?
    I min stad säljer dom inte denna, så har inte provkört den än. Så ville höra med er experter där ute...

Såå tacksam för er hjälp...

Jag är 1,60 så det är nog inga som helst problem att köra den! Handtaget är ju ställbart och dessutom är ju liggdelen rätt låg jämfört med andra vagnar. Jag tror nog mer den passar kort än riktigt riktigt långa personer. Fast min man är är 1.90 och det går bra med. Kanske att om han ska ta ut stegen och gå snabbt så slår han ev i chassit. Vi har inte provat det då vi inte kört den ute och bebis inte kommit än. Men 1,55 tror jag funkar jättebra!