Noiis skrev 2011-10-13 15:32:24 följande:
Det är skit tråkigt att folk blir lurade, det är verkligen det!
Men vi kan inte ta ansvar för att folk köper i godtro när det
t.om är lagstadgat att godtro inte längre existerar.
Väljer man själv att chansa på att köpa nåt oavsätt vad det än är utan att kolla om varan är äkta och snodd så får man själv stå för riskerna!
Skit tråkigt men det är så det ser ut!
Personligen anser jag de vara helt idiotiskt att köpa nåt utan att kolla upp varan. och då inte bara pga. äkthet utan även pga. stöld. Om du köper en vara som visar sig vara snodd så kan DU åka på straffet!
De finns så många bugaboo vagnar på blocket så har den ena inte kvitto borde de inte vara så svårt att köpa en annan med kvitto så man kan vara säker på allt.
Jag stödjer vare sig fuskmarknad eller stöldmarkand. Jag tycker att båda är lika illa!
Fast det finns andra sätt att kolla att ngt inte är stöldgods än bara kvitto. Om säljarna också köpte vagnen begagnad är det inte så konstigt om de inte har kvitto. Men som sagt, en okomplett vagn hade jag aldrig köpt utan kvitto, så som en vagn utan intruktionsbok, endast sitt- el liggdel etc. Men hur skulle ngn kunna stjäla en vagn som har regnskydd, ligg- och sittdel och instruktionsböcker!! Kan inte tänka mig att en ända person går runt med allt på stan!
Sedan tror jag ingen av dem som mailat blocket har gjort det utan att maila säljaren först alt. att det är överöppenbart att det är en fejk. Men får man då konstiga svar från säljaren så tycker jag man kan anmäla annonsen till blocket. Sedan leker de inte gud för de som mailar bestämmer inte att annonsen ska tas bort. Jag tror inte att blocket själva stänger ner ngns annons utan att kontakta säljaren om varför samt kontrollera osv. Då kan säljaren förklara sig för blocket och får då säkert lägga in annonsen igen och kanske då får en chans att "rätta" det som är fel annonsen - kanske att de skrivit "black" istället för "dark grey"
En annonssida, minns inte vilken, kontaktade mig en gång pga att en lägenhet i andra-hand lagts ut på sidan. Grejjen var att det var en centralt belägen lght i Sthlm med en lite för billig hyra, dock inte osannolikt låg! Då var det en bedragare som använt sig av mitt nummer och lurade folk att han var utomlands osv... iaf tyckte jag att det var superbra av annonssidan att ringa upp "säljaren" och fråga lite frågor om annonsen och lägenheten. Då kunde de genast stänga ner annonsen och folk slapp bli lurade. Så om man mailar blocket om piratkopior så kanske de får upp ögonen för problemet och kontrollerar dessa annonser bättre!
Jag är iaf tacksam att de ringde och kontrollerade korrektheten i annonsen och jag tror inte vagnförsäljare skulle ta illa upp av ett samtal eller mail från blocket som kontrollerar att "annonsen är som den ska"
Sedan kan jag hålla med om att man är lite väl nojjig när man köpt vagnen från riktiga butiker, men som sagt det handlar om mkt pengar så då blir väl folk oroliga!