• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • BombshellBaby
    SaraSelinda skrev 2010-03-16 22:36:12 följande:
    Pga ekonomiska skäl, sambon blev precis av med jobbet. Sitter här och skrattar åt hur sjutton man ska komma åt varukorgen när man har liggdelen monterad? Vill ju inte direkt montera ner halva vagnen för att på affären kunna lägga toapapper eller blöjpaketet där ^^
    Vicka liggdelen ett snäpp Och lasta från andra hållet.
    bombshellbaby.blogg.se - My life in a bombshell
  • Fröken Småland
    Polarnochpyret skrev 2010-03-16 23:07:07 följande:
    Jätteskönt att få lite tips iaf. även om det inte är lätt att råda såhär.. men vågar man överhuvudtaget att köpa en begangnad bugga från ex. blocket?
    Absolut! Kolla bara så den verkar välskött och fin och be säljaren visa att alla fällfunktioner funkar problemfritt.
  • Stargirl
    Champagne77 skrev 2010-03-16 22:21:29 följande:
    En fråga gällande transportbagen... Vi ska använda den för första gången nästa vecka, men hur packar man in vagnen i den? Vi har sittdelen monterad . Måste man ta av alla hjul? Ska klädseln tas av från ramen? Just nu är vagnen smutsig och bagen är i källaren... Nån som har en instruktionsvideo på hur man gör, eller räcker det om man tar av de stora hjulen och sedan kan man lägga i chassit och sittdelen som de är?Nån som har tips på hur man rengör vanen? Har ju kommit så mkt smuts och skit nu efter vädret... Ska man duscha av hjulen och sedan smörja in dem med något??
    Det följde med en instruktionsbok med transportväskan hur man lastar in vagnen. Har du ingen sådan kontakta [email protected] eller kika på bugaboo.com för att ladda ner en manual.

Jag skulle ta loss alla tygdelar och ställa chassit i duschen och spola av med ljummet vatten och sedan torka alla delar från vattnet och kanske smörja in med lite siliconspray i hjulen etc.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Stargirl
    SaraSelinda skrev 2010-03-16 17:05:39 följande:
    har precis kommit hem med min bugga!!!!!!!! lycklig så jag kan dö, typ ;)
    Gud var kul! Vad fin den är med rött och svart.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • SaraSelinda

Jag känner INGEN connection med vagnen, fråga mig inte varför, har ingen aning!

Eller så kanske det beror på att den inte har sele? Att styret/handtaget är ruckbart? Handtaget som man bär liggdelen med är ruckbar? Regnskyddet går inte över hela vagnen? Man kommer knappt åt varukorgen ÄVEN om man vippar lite på liggdelen? Ser så oskyddad ut vid en kall vinter?

Snälla övertyga mig om att denna är bättre än en vanlig tråkig EMMALJUNGA! =(

• Fröken Småland
    SaraSelinda skrev 2010-03-17 11:24:25 följande:
    Jag känner INGEN connection med vagnen, fråga mig inte varför, har ingen aning!Eller så kanske det beror på att den inte har sele? Att styret/handtaget är ruckbart? Handtaget som man bär liggdelen med är ruckbar? Regnskyddet går inte över hela vagnen? Man kommer knappt åt varukorgen ÄVEN om man vippar lite på liggdelen? Ser så oskyddad ut vid en kall vinter?Snälla övertyga mig om att denna är bättre än en vanlig tråkig EMMALJUNGA! =(
    De flesta av de anledningarna som du räknar upp är ju en vanesak, men såklart också en smaksak. Många gillar ju gamla gedigna Brio-vagnar med supergung (inkl jag själv, här ute på landet till en liten bebis). Och då slipper man ju alla ruckbara delar (som på Buggan alltså är fjädringen). Men vill man ha en bra allroundvagn så går det totalbort för min del. Ingen sele? I liggdelen menar du då va? Går ju att köpa en vanlig sele och sätta fast, jag köpte en sån till en annan vagn för kanske femtio kronor. Men om barnet kan sitta så skulle jag nog hellre byta till sittdelen för även den har ju fullt liggläge. Varukorgen kommer man inte åt på ett bra sätt under hela liggvagnstiden, tyvärr.

Skittråkigt att du inte gillar vagnen, hoppas den "växer" eller att du får ett bra pris för den och kan köpa dig något som passar dig bättre
  • Polarnochpyret
    Fröken Småland skrev 2010-03-17 07:04:17 följande:
    Absolut! Kolla bara så den verkar välskött och fin och be säljaren visa att alla fällfunktioner funkar problemfritt.
    Då kanske det är bäst att köpa av någon i samma stad med andra ord. 
    Suttit och tittat lite på de olika modellerna, vilken är att föredra cameleon eller Bee??
    Anledningen till att jag funderar på en Bugga är för att jag vet så många som varit nöjda med sina och sedan det faktum att du kan ha barnet vänt mot dig i sittdelen. En grejj som jag tycker väger tungt  (vilket jag inte riktigt tänkte på när vi köpte vår vagn klantigt värre!) 
  • Fröken Småland
    Polarnochpyret skrev 2010-03-17 11:52:28 följande:
    Då kanske det är bäst att köpa av någon i samma stad med andra ord.  Suttit och tittat lite på de olika modellerna, vilken är att föredra cameleon eller Bee?? Anledningen till att jag funderar på en Bugga är för att jag vet så många som varit nöjda med sina och sedan det faktum att du kan ha barnet vänt mot dig i sittdelen. En grejj som jag tycker väger tungt  (vilket jag inte riktigt tänkte på när vi köpte vår vagn klantigt värre!) 
    Haha, när jag väntade mitt första barn insåg jag inte att det faktiskt skulle komma ut ett barn, jag var så fokuserad på graviditet och förlossning. Så man kan inte förväntas vara fullutbildad redan innan man fått barn, tror det är många som gjort det misstaget att de bara har en framåtvänd vagn som inte alls känns bra sen när lille bebisen vuxit ur liggkorgen.

Bee är en sulky, ingen barnvagn. Jag skulle absolut kollat på Cameleon eller en Frog om du kan tänka dig fast handtag. Finns inte att köpa nya i Sverige men i USA om du har kontakter där. De begagnade har antagligen ganska många år på nacken men kan vara jättefina ändå. Min är t ex från 2004 och den är i perfekt skick
  • SaraSelinda

Fröken Småland, skrev ett svar till dig, men det verkar vara något fel på FL för har försökt skriva i flera trådar och flera gånger här men ibland bara försvinner inläggen.

Finns det sele till sittdelen? Det var det jag menade.

Jag gick från en BRIO Sing med STOR varukorg där jag fick plats med hur mycket som helst, så självklart blir det väl ovant, samt att jag har lite problem med att lyfta liggdelen med dottern i så går det ju inte heller att vända varukorgen när man är och handlar.
    Min dotter är snart 5 månader och vill snart sitta, så vill ju ha sele, annars kan det ju vara livsfarligt.

Alltså jag är SÅLD på min älskade bugga uteseendemässigt, men sedan tänker jag till vintern då den är rätt oskyddad, hur funkar det? Då passar ju en Emmaljunga-vagn bättre.

Usch, har så mycket frågor!

• Fröken Småland
    SaraSelinda skrev 2010-03-17 12:10:18 följande:
    Usch, har så mycket frågor!
    Det är därför vi är här *klappar lugnande*

Visst finns det sele i sittdelen! Har du inte sett hur den ser ut? Det sitter tre delar fastsydda i själva sittdelstyget och sen är det två remmar som sitter fast på ramen som skall träs ihop med de tre i tyget så att de tillsammans bilder en fempunktssele. Jag tycker den är jättebra till små barn men till lite större barn föredrar jag att bara knäppa den nedtill, utan axelbanden, så att barnet får lite mera rörlighet. Men då har jag alltid haft lyftbygeln på plats så den skyddar lite extra.

Så snart du har satt på sittdelen så kommer du att gilla varukorgen. Det blir en helt annan vagn med sittdelen på. Undrar om det inte är en bra idé att prova att byta och se om du kan bli bara lite kär i vagnen (som den förtjänar ))
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21