• Noiis

Bugaboo-tråd nr 21

bohusbebis skrev 2011-10-12 09:33:37 följande:
    varför säljer man en helt ny oupplockad vagn från en namngiven butik? om man ångrar sig är det väl bara att lämna tillbaka?
    ja du de kan man ju oxå fråga jag tycker att de hela känns jävligt skumt och har mailat även butikens namn till bugaboo och frågat dom om butiken i sig. 
    Jag säger inte att vagnen INTE är fake, däremot så kan de finnas andra orsaker. Ex. så vet jag att de finns en som beställde  en limited edt.  precis när dom släpptes och hon va "bara" var några veckor gravid just för att hon ville ha den vagnen. Men dom fick tyvärr MF och håller nu på att separera. Hon sålde oxå vagnen i kartong dock till en vän för hon hade ju haft vagnen hemma i flera månader  och fick då inte lämna den åter. alla butiker kör tyvärr inte med förlossnings garanti och dem som gör de har ofta som krav att du ska vara mer gravid än ny plussad

Jag tänker absolut dock inte gå igod för att de kan vara så i detta fall som i den annonsen.... för jag är den första att dra öronen åt mig när de säljs vagnar i kartong.
    men jag tänker inte heller skrika att den är fake för det vet inte jag!  
  • Noiis
    Hejåhå skrev 2011-10-12 16:07:50 följande:
    Jag har en begagnad cam 07:a. Jag har väldigt mycket repor på chassit och teleskophandtaget. Läste tidigare i tråden att den då kan vara fake, men det måste väl tillhöra normalslitaget?

Tips att få bort repor?

Blir det svarta chassit till all black mindre eller mer repigt? Det borde väl synas mer när det repas kan jag tänka mig.
    jo de blir ju repor men inte jäääätte mycket repor.
    Häxans silverputs brukar ta bort repor  
  • Noiis
    spigg skrev 2011-10-13 10:12:23 följande:
    Det är väl ändå inte helt ovanligt att man säljer liggdelen separat? Sen vet jag många som velat köpa en Cam utan liggdel eftersom att de vill använda den som sittvagn till ett lite större barn. Så just det tycker jag inte alls är konstigt, skulle inte misstänka att vagnen är en kopia pga det.
    Jag köpte min 3je cam när Noa va över året och behövde då inte liggdelen, valde dock att spara den iaf iom att jag vet att man får mer för en komplett vagn men många väljer att sälja sin. Dessutom så kan man från ex. Kidzshop köpa cameleon med bara sittdel! 
  • Noiis
    Äntligen dax skrev 2011-10-12 20:40:57 följande:
    Förresten, när ni pratar om chassinummer, menar ni det som heter serienummer och sitter med en klisterlapp på insidan av chassit? Trodde nämligen att det skulle vara ingraverat i metallen och inte bara en klisterlapp. Lätt att den försvinner tänker jag och då går det ju inte att säga om det är fejk eller inte.
    Jag har tvättat mina chassin ungefär en ggr i veckan, utan att varesig lappen eller texten har förändrats något. Min gecko va från 2006 och min första cam från typ samma år och lapparna va lika fina som på min helt nya som jag sedan köpte.
    Så oroa dig inte för de har bara hört talas om en som har lyckats ha bort sina lappar och hon hade lagt chassit istarka medel u badkaret i 2 dar..... säger sig själv att de mesta kan lossna då   kan tycka att de bara va tur att de bara va klisterlapparna som lossna  
  • Noiis

alltså jag tycker att de är lite väl hetsigt om fake vagnarnas vara eller icke vara! JA de finns fake vagnar på blocket e-bay osv. enklaste sättet att kolla upp om vagnen är äkta är att kräva ett kvitto när man köper en vagn (vilket man alltid ska göra så den inte heller är stulen) samt att kolla grundläggande saker som att färgen stämmer med angiva på kvittot och kolla så butiken vagnen är köpt i är ÅF för just bugaboo. 
    Polisen säger att man alltid ska kolla kvitto och leg! Ofta står namnen på kvittona.
    Jag tycker att det är trist att de känns som att var och varannan människa är livrädda för att vagnen dom köpt är fake. 

Pramworld är en riktig buktik som säljer äkta varor! 

• Noiis
    imaj skrev 2011-10-13 14:32:34 följande:
    Håller med dig Noiis, samtidigt blir jag så irriterad över det faktum att idioter sitter och lurar ovana föräldrar/ blivande föräldrar! Men man måste ju ändå utgå från att om man frågar allt det du nämner innan man köper en beggad vagn så är den troligtvis äkta! Och om man ändå är orolig är det enda att göra att köpa en ny från en auktoriserad Bugaboo butik.
    jag känner samma sak! men de känns som att helt plötsligt så vart ett rätt välkänt problem så gigantiskt stort! 
    Jag har inte heller krävt kvitton på alla mina blocket köpt men för att vara säker på att varan är äkta och inte stulen (då blir man också av med dom om man blir påkommen) är ända sättet att kräva att få orginal kvitto och själv kolla upp så att butiken finns, man kan ju t.om ringa butiken för att få de bekräftat att vagnen är köpt där.
    eller att köpa sig en ny i butik!! 

Att man måste vara försiktig när man handlar av privat personer känns ju som att dom flesta borde veta! Sen är det skit tråkigt att man blir lurade! men kollar man upp allt innan så behöver man inte heller vara orolig! 
  • Noiis
    Fröken Småland skrev 2011-10-13 14:48:54 följande:
    Ja, man vill ju inte riskera att få Hasse Aro i vagnen
    haha fast heldre han i vagnen än en snigel på ögat
    Arlene86 skrev 2011-10-13 14:53:18 följande:
    Det blev väl lite hysteri i tråden, men det blir ju lätt så när många människor är ovana och ja, naiva. Jag kan erkänna att jag var naiv när jag köpte vår cam via blocket för några veckor sedan. Jag trodde fake vagnarna  var sådana uppenbara och ovanliga fall att man inte behövde oroa sig och kolla kvitton och liknande när man köpte en vagn av vanliga människor som bor runt hörnet. Sedan känner man ju sig såklart lite korkad i efterhand att man inte kollade upp mer noggrant (oavsett om vagnen visar sig äkta eller fake) för då hade man inte suttit och oroat sig över att man sålt sin gamla vagn, som var 1 år gammal med nypris 11 000 kr, för att köpa en fakevagn och ha slängt pengarna i sjön.

Men man lär sig av sina "misstag"!

Någon annan van bugaboo'are  som vill titta på mina bilder jag postade för två sidor sen och bara lugna mina nerver lite? Har jag åkt på en fejk så lever jag iofs inte länge till, då slår min gubbe nog ihjäl mig :P
     Ja de går lixom liiite för långt när folk handlar av butik och börjar fundera på om dom är falska eller inte. 
    och de finns inget som tyder på att din vagn skulle vara fake... den har tex. "fel" färg på de. de finns iaf inget tydligt på den. men om sömmarna är raka och om chassi nummret inte är samma som tidiagre länkat till kan du ta de lugnt
    spigg skrev 2011-10-13 14:53:07 följande:
    Jag tycker det är jättebra att man kan ställa frågor här inne om man är orolig över att ha köpt en vagn som man inte vet är äkta Bugaboo eller inte. För det ÄR ju en stor grej för den som drabbas, det är ju ingen budgetvagn det handlar om.

Dessutom tycker jag att det verkar bli vanligare med kopior på Blocket? Och om jag bara ser tillbaka på hur jag var när jag skulle köpa min första vagn, visst hade jag lite frågor men ändå: noll koll. Så är de nog för de allra flesta förstagångsföräldrar och då tycker jag att det litegrann är vårt ansvar att markera om vi ser någon som försöker luras. Att be Blocket stänga ned en annons är så enkelt gjort men det kan ju göra enorm skillnad för den stackare som annars hade betalt dyra pengar för en vagn som kanske är osäker för deras barn att åka i!
     Det är jätte bra att folk får fråga de e ju de vi finns här för. men däremot tänker jag inte ställa mig och hetsa på den här paniken som blir. 
    och det är absolut INTE vårt ansvar att leka dommare!!!! VI kan inte ta ansvar för att vagnarna på blocket är äkta eller inte för det är långt från alltid som det är så tydligt!
    ända VI kan göra är att informera på samma sätt som polisen gör. köp vagn på säkert sätt.
    För de är inte så att alla vagnar som är fake är svarta dessutom skriver många fel och skriver svart när dom menar grå och vi kan inte sitta och leka gud och anmäla annonser från höger och vänster och dömma ut vagnar.
    Folk måste ta eget ansvar!
    Sen visst när det är tydligt att en vagn är fake självklart ska dom anmälas! men VI kan inte alltid säga vilka vagnar de är som är äkta eller inte!
    Jag har suttit med i tråden sedan b örjan av 2008 och som sagt jag har vart med från början av dessa kopior. jag kan se IRL men inte alltid på bild och de finns de nog ytterst få som kan!
  • Noiis
    Annan84 skrev 2011-10-13 15:18:09 följande:
    Jag håller med!

Alltså här inne i tråden kanske det är ett välkänt problem att det finns fejkade vagnar men de allra flesta som inte hänger i forum och lusläser har ingen aning om att det skulle finnas piratkopierade vagnar!

Jag är en extremt noggran person. Jag hade läst på massa om olika vagnar, för- och nackdelar provkört, kännt och klämt på dem i affären osv. Jag blev ändå lurad. De jag köpte av hade ju också blivit lurade och att det skulle vara stulen är inget som jag oroade mig för eftersom det känns osannolikt att man skulle kunna stjäla en helt komplett barnvagn med regnskydd, både ligg och sittdel samt broschyrer och intruktionsbok! Dessutom hur skulle man kunna tro att en helt vanlig småbarnfamilj på landet skulle sälja en piratkopierad vagn, när man inte ens visste att ngt sådant kunde existera! (De var också lurade och hade ingen aning om att det var en kopia)

De personer som jag berättar den här historien för blir också lika chockade! De har aldrig hört talas om att det fanns piratkopierade vagnar! 

OCH det kanske inte anses vara så "farligt" för dem som inte är drabbade men jag kan säga att det är inte kul att slänga ut flera tusen på en vagn som man kanske  varken vill köra eller kan sälja. Orsaken till att man köper begagnat är kanske att man inte har råd eller tycker det är värt att lägga 10 000 på en ny. Och då känns det rätt tufft att ha kastat 5-6000 i sjön!! Och att man är "naiv" samt att man borde "kolla upp" att den är äkta eller inte är också lätt att säga när man vet om problemet. Men som sagt har de allra flesta ens ej hört att det finns piratkopierade vagnar! Man kan ju inte förväntas kolla upp ngt som man inte vet om.... förstår ni? Att man sedan ska kolla att den inte är stulen osv känns ju självklart och att man ska undersöka varan och ställa frågor osv.... Men som sagt det är otroligt lätt att bli lurad.

Så ja jag tycker att om man kan hjälpa andra att slippa hamna i samma situation så ska man det! Men frågan är hur? För de som blir lurade hänger oftast inte här! Det man kan göra är som en del gjort maila till blocket om problemet så att de stänger ner annonser, men man skulle vilja göra ngt mer... iaf jag...
    Det är skit tråkigt att folk blir lurade, det är verkligen det! 
    Men vi kan inte ta ansvar för att folk köper i godtro när det t.om är lagstadgat att godtro inte längre existerar.
    Väljer man själv att chansa på att köpa nåt oavsätt vad det än är utan att kolla om varan är äkta och snodd så får man själv stå för riskerna!
    Skit tråkigt men det är så det ser ut!
    Personligen anser jag de vara helt idiotiskt att köpa nåt utan att kolla upp varan. och då inte bara pga. äkthet utan även pga. stöld. Om du köper en vara som visar sig vara snodd så kan DU åka på straffet!
    De finns så många bugaboo vagnar på blocket så har den ena inte kvitto borde de inte vara så svårt att köpa en annan med kvitto så man kan vara säker på allt.
    Jag stödjer vare sig fuskmarknad eller stöldmarkand. Jag tycker att båda är lika illa!  
  • Noiis
    faceprimer skrev 2011-10-13 15:49:23 följande:
    Topcanvas, är det samma sak som liggdel? Eller är det bara själva "textilerna" till liggdelen ?
    Har hittat en bugaboo som säljs endast med sittdel. Men går det att köpa den separat?  Liggdelen alltså?
    ja man kan köpa liggdelen separat, men då får man köpa den i två delar liggdelstyget är försig med en platta och sen madrassen.

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21