• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

Jag trodde att jag kände av cerklaget ibland förra graviditeten, men nu är jag mer tveksam på vad jag kände, för jag har haft liknande "ilningar" den här graviditeten och jag har ju inget cerklage nu, så kanske är det som din läkare säger Schäfer, att det är enerver el foglossning som känns.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie

hmm... det känns ju lite konstigt att man gör lite olika... skulle ju kännas lite mer tryggt om de sydde fast det, än som det verkar göra på mitt sjukhus o bara ´lägger det runt... då känns det ju som om det lättare skulle kunna halka ner o det gör ju då att jag verkligen inte kommer o våga göra saker i onödan.. jag vill verkligen inte vara med om o förlora en bebis till... en gång tycker jag redan är en gång för mkt, men men.. jag ska iaf få till o vara sjukskriven två veckor för då betalar ju ändå jobbet sjukskrivningen o man behöver inte ha med fk o göra o sen kan jag ju jobba hemifrån så då kan jag ju styra mina tider lite mer.. behöver jag vila kan jag ju bara gå ifrån datorn o lägga mig en stund.. o jobba sen istället..o skulle det inte kännas bra får jag väl helt enkelt kräva att läkarna får lyssna på mig...

• Schäfer
    TikTok skrev 2010-12-09 09:35:02 följande:
    Vecka 26 el 25+4.
    Men det är ju på dagen samma som mig!!! Vad lustigt!
    MagdaA skrev 2010-12-09 09:42:52 följande:
    Jag trodde att jag kände av cerklaget ibland förra graviditeten, men nu är jag mer tveksam på vad jag kände, för jag har haft liknande "ilningar" den här graviditeten och jag har ju inget cerklage nu, så kanske är det som din läkare säger Schäfer, att det är enerver el foglossning som känns.
    Ja precis. I förra graviditeten tog jag aldrig upp det utan tog det för givet att det var cerklaget, men nu tog jag upp det och då sa hon bara att hon inte trodde att det var cerklaget jag kände utan troligast är just nerv eller foglossning så nu tror jag mer på det och det känns också mindre skrämmande
  • TikTok
    Schäfer: Hehe ja har du glömt det? Vi har ju pratat om det innen
    Ja då kan det ju säkert vara nerver som spökar. Mitt är ju också fastsytt med 4 stygn runt om så det kan ju vara när bebisen är tyngre så sticker det till i en nerv el 100 ;).
    Man är ju så påpasslig för precis allt i denna graviditeten.

Lanie: Jag trodde bara man kunde sy fast det, men läkare säger gärna man "lägger ett band runt om". Förra ggr jag fick mitt akut så sa han också så. Men i denna gravidteten frågade jag & då sa han att man syr in bandet med 4 stygn. Men man gör kanske olika. Jag har ingen aning alls.
  • Schäfer
    TikTok skrev 2010-12-09 13:54:36 följande:
    Ja då kan det ju säkert vara nerver som spökar. Mitt är ju också fastsytt med 4 stygn runt om så det kan ju vara när bebisen är tyngre så sticker det till i en nerv el 100 ;).

.
    Jag hade visst det Oskyldig men det var ju så länge sen du skrev nått!!!  Hur har du det? Håller sig allt lugnt/stängt/långt?

Jag läste anteckningar från min förra graviditet och då började min cervix att "krympa" från v.28 så jag känner mig lite nervös inför nästa mätning...som är i v.28... Fast det gick ju bra då den gången!
  • Lanie
    TikTok skrev 2010-12-09 13:54:36 följande:

Lanie: Jag trodde bara man kunde sy fast det, men läkare säger gärna man "lägger ett band runt om". Förra ggr jag fick mitt akut så sa han också så. Men i denna gravidteten frågade jag & då sa han att man syr in bandet med 4 stygn. Men man gör kanske olika. Jag har ingen aning alls.
    hmm.. ja, det låter ju sannerligen konstigt om man inte syr fast det, men å andra sidan då är det ju konstigt om läkaren säger att det inte är något som ska läka, om man syr, borde det ju bli ngt som ska läka.. måste nog ta reda på hur det funkar egentligen...
  • Lanie

hur går det för er allihopa?

här börjar det bli stressigt... flytten närmar sig.. o operationen närmar sig... skickade lite fler frågor till den där läkaren i lund o det finns två sätt o sätta cerklage på.. ibland kan man sy fast det o det görs oftast när det är akuta cerklage som sätts, men väldigt ofta när det sätts planerade cerklage så lägger de bandet runt livmoderhalsen o knyter fast det som ett gummiband.. det är nog så de gör i kalmar o det är därför min läkare sa att det inte är ngt som ska läkas. så nu kan jag förstå varför  hon inte vill sjukskriva mig på medicinska grunder, men det ska inte vara några problem o bli sjukskriven ett par veckor för psykiska besvär o det är ju det jag vill hävda lite grann, då jag är väldigt orolig, vill bara få lite lugn o ro.. men skulle jag inte få sjukintyg så sjukskriver jag mig en vecka, sen är det julafton o då är jag ändå ledig o veckan efter kan jag ta ett par dagar ledigt då jag har ett par dagar sparade semesterdagar jag kan ta ut o sen tar jag isf tjänstledigt utan lön ett par dagar o sen är det nyårsafton o då är jag ledig igen... o då har jag fått två veckor o ta det lugnt på, så det kommer o ordna sig, hur eller hur!

• MagdaA

*sjunger*

va ä de för en da, ä de en vanli da? nä de ä ingen vanli da, för de är 30+0 ida, hurra hurra HURRA!!!!!

Tänka sig att jag kommit så långt utan snöre! Underbart! Dock känns inte min mage lika underbar. Ont ont ont! Bäbisen har legat å sparkat å tryckt mot samma punkt i flera dagar. Har så ont så ont! Känns som värsta feta blåmärket, fast på insidan.

Idag har det bakats och pysslats. Nu har maken åkt med en kompis på hockey och jag och Alex ska mysa i soffan med lördagsgodis, fast jag är proppmätt efter taco-middan!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2010-12-11 17:18:07 följande:
    *sjunger*

va ä de för en da, ä de en vanli da? nä de ä ingen vanli da, för de är 30+0 ida, hurra hurra HURRA!!!!!

Tänka sig att jag kommit så långt utan snöre! Underbart! Dock känns inte min mage lika underbar. Ont ont ont! Bäbisen har legat å sparkat å tryckt mot samma punkt i flera dagar. Har så ont så ont! Känns som värsta feta blåmärket, fast på insidan.

Idag har det bakats och pysslats. Nu har maken åkt med en kompis på hockey och jag och Alex ska mysa i soffan med lördagsgodis, fast jag är proppmätt efter taco-middan!
    härligt!! grattis grattis! o även om det känns jobbigt o ha ont så hoppas vi på några veckor till!