• vixan

Cerclage?

mamma mys skrev 2011-06-07 15:08:49 följande:
    hej tänkte ansluta mig till tråden..ska få cerklage för 3dje gången....ja opereras vecka 27....bf 27/12..men går nog inte hela vägen dit skulle jag tro....blir helt sjukskriven men ska väl inte vara helt sängliggandes den här gången..men det beror också på hur mkt sammandragningar jag får den här gången....
    Hej mamma mys!! Välkommen till denna tråden. Härligt med en som varit med innan. Detta är mitt andra cerklage men mitt första planerade.

• vixan

Jag hade mensvärkar som inte ville ge sig men jag tog två alvedon och somnade om. Två timmar senare så går jag på toa fortfarande med mensvärkar och ut kommer bebis. Idag är jag i v 19+5 samma vecka som tvilling ett kom ut.

Jag har lätta mensvärkar nu också men inte lika kraftiga. Dessa har jag haft sen jag blev gravid men de är lite kraftigare nu än tidigare. Framförallt när jag behöver gå på toa. Molandevärkar kan man tydligen ha hela graviditeten. Jag har också haft konstiga flytningar allt från snoriga till vattning och från gula till vita. Jag har berättat om dessa men ingen har sett något konstigt när de varit där och rotat. =)

När tvilling 2 kom ut hade jag riktiga värkar men då hade jag cerklage och var i v 24.

Jag är inte heller den som ringer in utan måste typ störtblöda för att jag ska åka in. I tisdags när jag var på RUL så sa hon att du kommer säker att gå över tiden ska du se. Hon såg inga tecken på att något var på väg. Han låg inte nära utgången typ. Jag tar det med nypa salt för allt kan ändras så snabbt. Hon tyckte inte min mage var lättirriterade så de sammandragningar som jag känner ibland är inget att oroa sig för enligt henne.

• vixan

Hej alla!

Hoppas alla haft en trevlig helg! Igår var jag på en liten kort shoppingrunda. Behövde ju lite nya kläder. Idag har jag varit hos BM för lite vägning och hjärtljud. Allt såg bra ut och inga bakterier vad hon kunde se. Har gått upp 2 kg sen v10. Hur ofta går ni till er BM?

Längtar till tisdag då blir det tappmätning.

Fru Hellström: Hur gick det på RUL idag? 

• vixan
    FruHellström skrev 2011-06-13 23:23:32 följande:
    RUL gick toppenbra, lilla mirakel låg o hängde över moderkakan, såg väldigt avslappnat ut Fick även höra att anledningen till att jag fick så sent UL va för att jag va ju "lite mullig, om man nu får säga så?" Ehh, heheh, vad svarar man på det lixom??Förvånad 

Vad skönt att det såg bra ut, alltid skönt o få höra hjärtat slå, har själv inte fått hört än. men sett desto mer.

Gjorde misstaget att ha 2cm klack på ett bröllop i helgen, nu kan jag knappt gå, foglossningen från helvetet har etsat sig fast i mina arma fogar...  
    Jag ska på mitt andra besök hos BM den 7 Juli, tror det e större glapp vid andra barnet...? Sen e det tappmätning nästa Tisdag igen, hoppas allt ser bra ut så man får fortsätta vara uppe lite.
    Hm konstig anledning flr sent UL. Jag fick ju mitt RUL i vecka 19+3 så det är ju ockps ganska sent. Jag är inte mullig m en har inte tänkt på att att det skulle vara sent. Iför sig gjorde jag kubtestet i v12. Jo det är väl glesare BM besök med andra barnet. Jag fick ju ett extra här nu för att jag mist mina pojkar. 

Usch för ömma fogar tror inte jag har eller har haft det problemet. Har också tappmätning på tisdag längtar dit vill veta hur det ser ut där nere. =)
  • vixan
    snalmums skrev 2011-06-16 17:13:58 följande:
    tack för du svarade på den frågan lanieGlad

ja det känns som jag vågar göra lite saker nu, är inte alls lika orolig som innan. men nu kommer tankarna tänk om ngt går snett på förlossningen, det skulle vara en mardröm isf! jag får försöka tänka positivt och det ska gå bra denna gång. kom precis hem från föräldra gruppen som startade idag. kul, men jobbigt sitta i 1½ timme så nu när vi kom hem slängde jag mig direkt på soffan för att avlasta nedre delen ialf. phuuu!!!

läkarn/a börjar glesa ut mina kontroller nu så nu fick jag tid igen om 2v, menar dom skulle inte göra det OM det såg ok ut och allt är oförändrat alla ggr samt nu klarar sig bebis bättre om det skulle hända ngt.

var hos bm igår och det blev sf-mått låg på 28 nu och lyssna på hjärtljudenHjärta

hur mår ni andra kära tjejor?
    Hej Snabelmus! =)

Jotack det är ok men längtar till jag har i samma vecka som du är nu. Har mina inbilingar och någon gångi veckan får jag för mig att det inte kommer att gå bra.

Jag har normalt 3 veckor mellan mina kontroller men denna gången har jag 4 veckor. VIlket är en vecka för mycket man vill ju veta hur det står till där nere.

Vad är sf-mått?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-06-16 18:45:46 följande:
    Ok, tack Lanie, o hoppas du o familjen har det bra o att lillsnuffan är snäll =)

Det känns riktigt bra här, har bara växtvärk och lite molande samt blir smått illamående när bebis bökar runt o vänder sig...?
    Är dock lite nervös inför Tisdagens koll, jag hoppas läget är oförändrat o att tappen är som förut. Blir en ny läkare denna gång, men hon har bra rykte så jag är lugn. Gör de alltid både VUL o UL när de kollar, det gjorde de förra gången, är det vanligt?

Blev förresten framflyttad till 4e Nov på RUL, sambon hoppas den stannar till den 11:e, (jag tror risken e minimal att den ens stannar till Nov...?)

Glesar de ut kollerna efter man passerat ett visst antal veckor?  Kommer väl få "egna" restiktioner från läkaren på Tisdag, men vilka veckor hade de sagt åt er att ta det extra lugnt? Min läkare sa sist att vi skulle undvika sex från v.24 för det var en lite kritisk period... eller nåt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen =) Kram 
    Härligt att höra att du mår bra! Jag får bara VUL när jag träffar min läkare. De mest kritiska veckorna är ju de veckor vi är i nu. Vecka 24 klarar 75% av barnen sig utanför mammas mage men vecka 28 går det 99% bra. Kommer bebis nu har den inte en chans så därför anser jag att de mest kritiska veckorna är de vi befinner oss i nu. Min läkare sa att vi skulle undvika sex hela gravidteten dels för infektionsrisken och dels för att sperimerna kan trigga igång sammandragningar.

Nu är vi helt olika fall då jag tidigar fått ett barn i v19 och ett i v 24 så de vet att jag har ett problem. Vad jag har förstått så har du fått ett cerklage för att du har kort livmodershals och inte för att den är försvagad. Min livmodershals är nästan 56mm lång men det hjälpte. 

Jag har inte träffat min läkare sen vecka 16 så jag har inte fått någon direktiv denna gången på just vilka veckor men förra gången så var det fram till v 28 och då fick jag cerklaget i v20.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-17 16:01:55 följande:
    snalmums; jag började också o oroa mig för förlossningen, var rädd att ngt skulle hända under den o förlora min bebis.. nu gick ju förlossningen bra, men nu oroar jag mig för andra saker, som att hon ska sluta o andas, bli sjuk eller råka ut för en olycka.. kollar henne varje natt o även på dagarna flera gånger så att hon andas.. hon låter ganska mkt när hon sover så när det är tyst ett tag så måste jag kolla henne.. det är väl så här föräldraskapet ser ut, att man oroar sig ständigt, men det kanske blir lite mer tydligt när man tidigare förlorat barn.. min sambo tycker jag oroar mig alldeles för mkt.. men jag är så kär i den lilla krabaten att jag inte vet hur jag skulle klara mig om hon försvann från mig nu när jag fått hålla i henne...

vi har inlett fredagsmyset, med potatisgratäng i ugnen o rosmarinsmarinerad fläskfile som är redo för grillen.. iofs så både regnar, haglar o åskar det emellanåt så vi får se hur det blir med maten!
    Hehe ja du oroa sig kommer man göra hela livet. Min dotter är 4 år och jag kollar så att hon andas när hon sover. Jag är oroliga att något ska hända. Fasar för tonårstiden då hon ska börja gå ut på kvällar och  nätter. Fast jag kryssade in den rutan där det stod att hon ska bjuda hem sina kompiar på helgerna och spela monopol. =)
  • vixan
    snalmums skrev 2011-06-17 17:59:38 följande:
    usch ja, jag har sagt till mannen att jag kommer vaka på nätterna för att se så inget händer. har sett på nätet någonstans att det finns en grej man sätter eller lägger där bebisen sover, den larmar om bebisen slutar andas, röra sig osv. kanske värt satsa på en sådan så man får sova lugnt på nätterna?

lanie: ja förlossningen är inget som skrämmer mig precis. vet ju på ett ungefär hur det kommer kännas när man genomgått en halv förlossning men visst det var inget roligt etfer själva förlossningen för man fick ingen bebis med sig hem utan man var sååå sugen att plocka med henne från kylrummet och ta med henne hem... kändes så konstigt!

jag känner en som förlorade sitt barn i 9e måanden, bebisen dog i magen och detta hände samtidigt typ som vi förlorade våran dottter, hon bor dessutom i samma trapp som vi. usch ja man har verkligen tankar på allt just nu.
    Jag har ockås funderat på andningslarm. Kan nog kännas lugnare med en sådan.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-18 11:41:23 följande:

issen: gott o höra från dig! o att allt är fortsatt bra!

snalmums: tycker barnmorskor o läkare brukar säga att smärtan inte är avgörande för hur stora barnen är, visst kanske värkarna blir starkare med större barn, men själva utdrivningsskedet verkar inte ha så stor inverkan på hur ont man upplever att det gör. ett större barn hjälper ju till, medan ett mindre barn inte gör det.. jag tror att jag upplevde den andra förlossningen som värre just för att det gick så fort. jag hann aldrig komma in i andningen förrän det var dags för krystvärkar.. med Wilton hade jag ju 15 timmar på mig att hitta mig själv, den här gången kom ju allt på en gång.dessutom så var jag ju så chockad med WIlton o jag tror chocken tog bort mkt av smärtan.. den här gången var det ju väntat att jag skulle föda när som helst..

Jag tyckte det var värre med en 24 veckors bebis än med en 35 veckors. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-06-18 14:50:41 följande:
    ja, du ser.. har hört flera som sagt som du.. därför tänkte jag väl att det inte skulle bli så farligt den andra gången.. men tyvärr upplevde jag det som värre... undrar om jag någonsin kommer o komma över den smärtan.. så här tre veckor efter har jag iaf inte gjort det :
    Jag hade ju som du ett cerklage som klipptes under förlossningen kanske det som gör att det gör så ont. Hade ju inte cerklagmed min dotter. Fast det gör ont att föda barn men på någon konstig vänster så glömmer man den smärtan och ger sig på det igen. Konstigt att det föds så många barn egentligen.
Svar på tråden Cerclage?