• snalmums

Cerclage?

en liten fråga, för någon vecka sedan fick jag väldigt ont i mina handleder, fingrar och fingrarna har svullnat en del och ser ut som tjocka prinskorvar Skrikandes läste iofs att det är vanligt vid denna tiden att få ont i leder osv. tänkte bara höra om någon varit med om ngt liknande?

hoppas ni annars har det helt underbart i värmen!

bf 3 september
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-07-14 11:02:10 följande:
    Hej tjejer! Här verkar allt lungt ser jag :) jag är just nu på sjukhuset och har nyss klippt mitt cerklage! Trode aldrig den dagen skulle komma :0 min tapp är väldigt mjuk och mogen och lillan ligger djupt fixerad så det blir nog bebis de närmsta dagarna iallafall skulle jag tro! Är i v 35+5 idag så det känns helt ok om hon kommer nu även om det vore bra om hon stanna några dagar till iaf!
    GRATTIS!!!! måste kännas riktigt skönt nu att det gått så bra för dig och jag hoppas att h*n tittar ut snart och att ni får ett lyckobarn Skrattande

hur kändes det att kilppa cerclaget? snart dags för mig med!!!

stor kram
    bf 3 september
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-07-14 18:09:44 följande:
    Hej alla! Har läst här under en lite kortare tid då jag hittade er när jag googlade från sjukan! Den 1 e juli fick jag ett akut cerclage insatt i v 21+6. Hade då legat inne i över 1 vecka med buktande hinna som skymtade i slidan. Gick från att vara helt öppen 1 cm till att de helt plötsligt kunde sätta det , mot alla odds. Idag är jag i v 24, 23+5 och ligger hemma och hoppas att jag når vårt delmål på 25 fulla veckor att börja med. Har mist 2 flickor olika tidpunkter förra året, en i v 20 men det var pga en annan anl, och 1 flicka I V 22+0, pga samma som nu men fick då även en GBS infektion som tvingade på..Har varit sjukskriven pga av mycket sammandragningar sen i maj mån. Så nu ligger jag hemma mest och rör mig lite till o från köket/duschen/toan. Härligt att jag hittade er här :) Bra att kunna dela info mm!
    Ang tidigare inlägg om orgasmer i sömnen så skrattade jag högt nyss, trodde jag var ensam om det ju! haha. Det hände mig 2 ggr tom.under sjukhusvistelsen!! Låg bara o tänkte nej nej nej, inte nu sluuta!! ;) jisses vilka problem! Hoppas jag kan hänga på er här!?
    hej och välkommen till tråden!
    har och är i precis samma situation som du och har förlorat en dotter sedan tidigare i v20. fick nu ett akut insatt cerclage i v 21+4 hade en kraftigt påverkad livmodertapp/hals. när jag kom in kände jag tryck neråt och lite magont men trodde aldrig att det var något sådant som hände. hade ca 13mm kvar av tappen och så är det än idag. cerclaget har gjort sitt och nu är jag i v 32+5, det trodde jag aldrig att jag skulle komma såhär långt när man satte cerclaget. har också en funeling så fosterhinnan buktar ut men det har hållt :)

jag låg mestadels från att jag fick cerclaget till v 29 typ, då började jag röra mig lite mer, idag rör jag på mig ganska mycket försöker ändå vila lite under dagen. inte så att jag springer maraton eller går längre promenader eller så. har också varit sjukskriven hela tiden. det är bra att man sätter upp delmål, det gjorde jag också och jag hoppas innerligt att det ska gå bra för dig och att ni kommer få ert mirakel i slutet av graviditeten och att det slutar lyckligt!

stor kram
    bf 3 september
  • snalmums

hej alla!!!

längesen jag skrev sist, jag har varit inne och läst lite i tåden men haft massa annat för mig. idag sitter jag i v 32+4 och helt offatbart att allt gått så väl ialf så här långt. var på kontroll i tisdags och nu vill dom inte ha dit mig mer för kontroller, nästa gång så blir det att grov planera om det blir snitt eller om dom ska klippa cerclaget.
    jag meddelar er givetvis när det är dags, för ni är väl nyfikna? Skrattande

hur har ni andra det här i tråden? verkar som allt är lugnt och allt flyter på bra för oss alla!
    ganska skönt att det inte är föööör varmt nu, nu kan man ialf andas och slippa massa svettningar som innan.

stor kram till er!

ps: lanie: hur går det för dig och lill tjejen? (glömde vad tösen hette nu igen) Skäms

bf 3 september
  • snalmums

stort grattis ISSEN!!!!
    vilken underbar nyhet såhär på lördags kvisten, hoppas ni mår väl!
    gjorde det ont när dom klippte cerclaget?

stor kram

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-07-15 12:11:15 följande:
    snalmums: Thea heter vår lilla prinsessa. Det går för det mesta ganska bra. Hon sover rätt mkt, men börjar o bli mer o mer vaken. det tråkiga är väl egentligen bara att hon är väldigt gnällig o skrikig när hon väl är vaken så uppgiften blir att söva henne så fort som möjligt igen när hon börjar gnälla.. vilket är lite tråkigt för jag vill ha mer mys! men hon gillar o vara ute o fara, när det händer saker, så när vi väl är hemma så blir hon väl rastlös eller ngt..
    thea var det Skrattande minnet är lite sisådär nu. fast kunde ju kollat i tidigare inlägg efter namnet!
    då får ni hålla full rulle så tösen blir nöjd... hehe men skönt att det annars funkar bra och allt gick bra hela vägen.
    blir så glad när jag läser hur bra det gått nu för dig och issen!!!!

kraam
    bf 3 september
  • snalmums

nu är jag i v 34  (33+2) helt offatbart. i förrigår natt hade jag förvärkar på natten, vilket inte alls var lika behagligt. tur har jag bricanyl tabletter hemma och det hjälpte, sen kunde jag sova gott resten av natten.

har inte fått någon tid än till uppklippning men det kommer, har ialf fått en tid till den 10e aug då blir det vändningsförsök om inte h*n vänder sig självmant. om det inte går lär det bli snitt för min del, annars så hoppas jag på en vaginal förlossning. jag har packat bb-väskan lite smått ialf så är allt klart för bebisen men mina saker är inte klara mer än hygien artiklar (alltid ngt)

fötterna är svullna och jag är tröttare än vanligt men har ok blodvärden så jag är nog bara graviditets trött nu på slut tampen.

hoppas ni alla andra har det bra?

kram

bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-07-19 19:04:48 följande:
    Åh härligt!!

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut tappen var helt stängd och 53mm lång. Bebis låg inte och tryckte utan det fanns mellanrum mellan bebis och dörren =). Då var det 4 veckors väntan till nästa kontroll.
    vad skönt att allt såg bra ut för dig, själv får jag inga fler kontroller nu OM inget händer dvs. ska tbx om 3v typ men då hoppas vi på h*n har lagt sig med huvudet neråt nu ligger h*n med huvudet uppåt.

håller tummarna att ni alla ska komma minst lika långt som jag gjort nu!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    melinda88 skrev 2011-07-22 12:51:04 följande:
    Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)
    Hej, vad tråkigt att du blivit inlagd på sjukhuset! jag hade/har också en funeling en ganska så rejäl sådan under hela graviditeten sen kan jag tillägga att själva funelingen är väldigt elastisk så det öppnar och stänger sig hela tiden. och mitt cerclage sattes i v 21+4. hade också en del sammandragningar och fick bricanyl sprutor var 4:e timme då jag låg på sjukhuset. när jag väl fick komma hem. låg jag ner mestadels av tiden gjorde bara mina behov såsom gå på toa, duschade snabbt inget mer! min tapp är 13 mm och har haft det så igneom hela graviditeten. jag fick aldrig kortison sprutor för läkaren ansåg att det inte skulle behövas trots mina sammandragningar osv.

idag sitter jag i v 33+5 och inget har hänt, din storry låter precis som min och jag rekomenderar dig verkligen vila och inget annat! visst det är SKIT tråkigt men just för att lilla bebisen ska hålla sig så länge som möjligt i magen.

jag hoppas det ska gå bra för dig och jag håller alla mina tummar för dig och bebisen, är det något mer du undrar över så bara skriv... kram
    bf 3 september
  • snalmums
    melinda88 skrev 2011-07-24 10:01:21 följande:
    Tack så jätte mycket för era svar! Skönt att höra att det kan gå bra i alla fall trots allting. Våra erfarenheter låter väldigt lika snalmums. Hoppas att bebisen vill stanna kvar några veckor till :) Det är verkligen inte det roligaste att ligga på sjukhus men tiden går ju faktiskt på något vis, har snart gått en vecka redan. Jag hoppas verkligen att jag får gå lika länge som er och efter att läst om era erfarenheter så känns det som om det inte är helt omöjligt :) Så tack för det :)

Det känns verkligen som en trygghet att få ligga på sjukhus, finns alltid någon att fråga om man är orolig och de har haft jätte bra koll på mig. Nu kommer en fråga som det känns som om jag borde ha koll på men som jag alltid glömmer att fråga. Kostar det något för mig att ligga här? Jag vet att det kostar för sambon om han stannar över men jag vet inte hur det fungerar för mig :P

Imorn blir det undersökning och då ska dom prata med Linköping och ta beslut om jag ska dit eller inte. Jag hoppas på att jag får åka dit, känns som en trygghet på fall att förlossningen skulle dra igång.

MiScHoOo: Hoppas att allt går bra för dig. Håller tummarna :)
    håller alla mina tummar och tår för dig att det ska gå vägen denna gång! jag fick betala 80kr per dygn som jag låg inne. du får upd imorgon hur läkarna har beslutat sig för att göra, hur är det med sammandragningarna? fortfarande samma eller?
    bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?