• snalmums

Cerclage?

meonfire:  jag fick mitt akut i v 21+4, jag har legat mestadels och haft en rullstol för att komma ut lite ibland. jag var mest sängliggandes fram till v 28 sen började jag åka runt med rullstolen sen nu efter v 33 så har jag gått själv och tyckte väl att varför har jag inte gått  tidigare men samtidigt så vet man inte hur det skulle slutat om jag börjat gå redan i dom tidiga veckorna. menar det är ju alltid en risk i dom veckorna 21-28 liksom. fast nu i efterhand så kan jag med gott samvete veta att jag gjort allt för att få bebisen att stanna i magen. jag tycker du ska lyssna på dig själv och din kropp... mina läkare har sagt så olika, den ena sa lev precis som vanligt men inga maratonlopp och tunga lyft. en annan sa ja det är bäst att du vilar mkt osv. så jag blev förvirrad på hur jag skulle leva men lyssnade mest på min kropp och så.

det enda negativa med att ha varit sängliggandes är att nu får mina fötter ta stryk, betong klumpar till fötter så jag tackar för att det finns stödstrumpor!!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-08-19 17:03:59 följande:
    Tack för alla svar :)
    Går in i v 30 imorgon och tänkte att nästa v så ska jag åka en sväng med familjen till Ullared, i rulstol :) Har rört mig hela tiden hemma, grejar lite mer o mer sen efter v  25 fulla..på måndag ska cerclaget kollas igen o ser allt bra ut då så blir jag skitglad! Förrförra veckan så tyckte min läkare som satte cerclaget att jag skulle gå ut en sväng, sitta i friska luften, kunna åka lite bil mm. Har inte gjort det ännu dock, inte mer än turerna till sjukan. Foglossning från helvetet har jag dock, aj aj, men kan man åka rullstol ute iaf så är jag suuper nöjd! Hoppas tiden/veckorna rullar på fort nu för oss alla. 
    skönt att höra att det går så bra för dig och rullstolen är ett bra hjälpmedel för oss som inte kan direkt ta långa promenader. den har varit guld värd under tiden för mig ialf så man har kunnat komma ut lite under sommaren.
    jobbigt med foglossningen, fast skönt då att åka rullstol och jag vill också till ullared. får bli en tur kanske i höst eller så, shoppa julklappar Flört

hoppas det går bra på kontrollen på måndag, får gärna uppdatera oss hur det gick.
    bf 3 september
  • snalmums
    Trassel skrev 2011-08-19 18:19:16 följande:
    Hej! Uppdatering från mej via mobilen. Fick cerklaget idag vid lunch och det gick bra förutom att bedövning inte tog fullt ur så det blev lite påfyllning blev det mitt i! Nåja, det var uthärdligt i alla fall. Nu 6 timmar senare känner jag nästan rumpan igen! Blir kvar över natten här och beordrades sängläge tills imorn. På det stora hela tycker jag det känns ok, inga sammandragningar som jag känner av än. Imorn hoppas jag att dom släpper hem mej!
    hej! vad härligt att få läsa att det gick bra att sätta cerclaget fast lite trist att bedövningen inte tog fullt ut. vad fick du för typ av bedövning ryggbedövning eller? jag var också sängliggande samma dag som man hade satt cerclaget och det var för att vävnaden ska hinna läka litegrann fick jag förklarat. skönt att du inte har sammandragningar osv, får du brickanyl sprutor ändå eller hur gör dom? jag fick det trots att jag inte hade några sammandragningar just då men det var för att lugna livmodern eftersom det retar lite med cerclaget precis när dom satt det.

jag fick upp och gå efter 2 dagar men jag fick dock mitt akut så det är ju en annan situation men hoppas du får åka hem tidigt för sjukhus är inget roligt alls att vistas på.

håller tummarna att det går vägen för dig!
    bf 3 september
  • snalmums

tjollahoppsan!

guuuuud vad det öser ner här!!! men mysigt ändå, nu börjar jag få höstkänsla och vill tända massa ljus. igår planterade jag lite höstblommor på balkongen, blev riktigt nöjd!

då är jag snart inne i v 38+0 och inga känningar att det är på gång, tror jag skriver det varje vecka nu men vips så kanske jag får vattenavgång eller andra trevligheter. men det är bara att vänta till dagen D Glad

önskar er alla en trevlig helg

(vixan) mannen ska fixa med fk papper osv, det enda jag skulle fixa är att ta fram ett läkarintyg för sommaren så vi kan få ut mina pengar som jag hade rätt till... TACK för hjälpen!

bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-20 21:50:35 följande:
    Så bra att ni orkar ta tag i det. Pratade du med FK om det?
    nej, har inte pratat med dom än, men kommer göra det i veckan och begära läkarintyg från min läkare. han ville ju sjukskriva mig hela graviditeten men jag sa stopp eftersom dom på fk sa att man fick inte ha både lönen och sjukskrivningen samtidigt. det var ju ren lureri ju, nu när man läser på lärarförbundet så står det ju klart och tydligt att det får man, ska trycka upp pappert till dom så dom kan vara lite pålästa till nästa gång Skrikandes
    bf 3 september
  • snalmums

jag gick på kontroll varje vecka efter att dom satte akut cerclage på mig och efter v 28 fick jag komma varannan vecka och efter v 32 så dröjde det en hel månad tills nästa kontroll. jag har varit orolig men aldrig krävt att få komma så ofta utan det var mer läkarna som ville vara på den säkra sidan.

skönt att ni börjar närma er mål, spännande att 3 st ska klippas i början på okt. har jag kommit såhär långt så tror jag ni gör det också!!! jag sitter ff kvar med cerclaget och är nu 38+1 längtar och längtar en massa nu snart så Flört haft en jobbig natt med förvärkar och lite sammandragningar så vem vet kanske det sätter igång snart....

hoppas ni får en toppen dag!

kram

bf 3 september
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-08-22 10:43:05 följande:
    (cerclage)
    hihi, jag svarade dig genom ett privat meddelande istället!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    Pupp skrev 2011-08-23 21:29:32 följande:
    Här har blödningarna kommit tillbaka och mycket mer än innan det forsade när jag var på toa plus att det kom ut två klumpar med koagulerat blod.
    Vet inte vad jag ska känna eller tro såg ju bebisen imorses och tappen var stängd men var kommer allt detta blod ifrån? Orkar inte ens vara ledsen just nu.
    Ringde till gyn avdelningen som jag hade varit inlagd på men dom hade ingen läkare där utan hänvisade mig till akuten.. Jag ringde min läkare på Östra och nu ska vi dit imorn kl11 och få vår dom. Jag har inte ont vilket nog är bra men vad kan vara fel tänk om bebisen dött? Orkar inte mer!
    Kram 
    håller mina tummar för er att det ska gå bra och att ni kan få en förklaring på vart blödningen kommer ifrån.

stor styrke kram
    bf 3 september
  • snalmums

Nu har våran lilla flicka kommit ut. skriver mer när jag kommit hem! kram till er alla

bf 3 september
  • snalmums

godmorgon alla! Skrattande

kom hem sent i torsdags eftermiddags från sjukhuset, allt har gått jätte bra och nu ligger lilla tösen här sidan om mig och sover gott. helt offatbart att hon är här nu!!! nu kan jag äntligen andas ut lite och känna mig lugnare men kommer säkert bli världens höns mamma och oroa mig för andra saker framöver Flört

jag hade planerat snitt den 29/8 och samtidigt klippte dom cerclaget var då i v 39+1 så det har hållt länge. tyvärr lyckades dom inte sätta ryggbedövningen (har en tatuering i svanken) så narkosläkaren gav upp efter 40 min och sa att jag var tvungen att sövas. det gick snabbt och när jag vaknade upp så kom lilla tösen direkt upp i famnen till mig i uppvakningssalen. vilket härligt ögonblick!!! för er som undrar varför jag fick snitt så låg tösen i säte och man misslyckades med vändningsförsöket.

hur har ni andra det? kommer nog inte hinna vara så aktiv med att skriva men lovar att kika in emellanåt och följa er andra och dela med mig av mina erfarenheter och taaaack för att denna tråden finns utan ER skulle det vara så mycket jobbigare att inte kunna fråga/dela med sig om just cerclage och allt som hör till NI alla är guld värda och jag önskar er lycka till med era bebisar och att det går vägen för er alla!

KRAM

bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?