• snalmums

Cerclage?

hej alla!!!

har läst en hel del här på tråden....
    i onsdags blev jag inlagd på sjukhuset min livmoderhals/tapp var påverkad och den var nu bara 11-15mm lång. det blev mycket prat om hur läkarna skulle göra, man visste inte hur pass länge tappen skulle hålla och man kommer väl aldrig få ett bra svar på det heller. efter många om och men bestämde dom sig för att sätta ett akut cerklage. är i v 23 (22+0)

igår var jag på kontroll igen efter själva operationen och det var en bit kvar av tappen som fortsätter hålla ihop allting. inatt hade jag lite onda sammandragningar, illamående osv. men idag mår jag hyffsat bättre och har lite sammandragningar inget ont men mest obehagligt. ev skickar läkarna hem mig idag, har blivit ombedd att ta det lugnt men ändå försöka leva någorlunda normalt, om man blir för länge sängliggandes är risken för blodproppar. jag har försökt googla lite och läsa på mig en del.

är det någon som kan dela med sig lite om sina erfarenheter/historier eller varit med om liknade sak?
    jag har sedan tidigare haft ett sent mf v20 - vattenavgång. ett ma i v 7.

jag är på helspänn nu och är verkligen orolig att något ska hända.....

bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-04-30 10:25:24 följande:
    Jag har också fått ett akutcerklage i vecka 20 efter att ena tvillingen kommit ut. Cerklaget höll till v 24 man var tvungen att klippa det då jag störtblödde. Var blodet kom i från vet man inte helt säkert. Kan ha varit moderkakan som lossnat.  Det var en chansning att sätta cerklaget då jag redan öppnat mig och förlosst ett barn vars moderkaka satt kvar i livmodern. Avslaget från tvilling 1 gjorde inte miljön i livmodern bättre. Så som sagt förutsättningarna att det skulle gå bra var inte så stora. 

Nu har jag ett nytt cerklage som satts in i v 13 så nu håller jag tummarna. 

Förstår din oro för att något ska hända. Lever själv med den. Håller tummarna för dig och din lilla bebis.
    tack för ditt svar, ja jag har inte direkt haft värkar eller något *peppar peppar*
    är det normalt med lite sammandragningar nu under resten av graviditeten, har iofs inte jätte mycket men kommer ibland. jag vill bara att våran lilla bebis ska komma senare och inte nu ialf kan h*n vänta några veckor till helst hela graviditeten.

lycka till med din bebis med Glad
    bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-04-30 11:29:21 följande:
    Om du har sammandragningar så vila men jag tror att man kan ha det när man har cerklage. Vet att du kan få bricanyl men de har hemska biverkningar som skakningar men måste man så måste man. 
    oja bricanyl sprutor har jag fått sedan dom satte cerclaget, inatt fick jag väldans massa skakningar och hög puls. usch det är verkligen inga roliga biverkningar. fast läkaren säger det med sammandragningar är inte helt bra, man ska kunna gå och göra saker som inte är för ansträngande utan att man får en sammandragning. fast jag hade bara ont inatt kanske dels för alla biverkningarna man låg på helspänn hela tiden så att inget skulle hända liksom. man är ju verkligen rädd, vågar inte ens gå på toa och göra nr 2 för man är rädd att cerclaget ska gå sönder.... uha vad gör man?!
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 12:00:42 följande:

snalmums: välkommen till tråden, även om det kanske inte är här man vill söka stöd... får hoppas att bebis stannar många veckor till!

Jag låg inlagd i fem veckor med rätt strikt sängläge, fick aldrig ngt blodförtunnande, men däremot fick jag lite övningar att göra i sängen som sjukgymnasten visade mig. Är du rädd att röra på dig för mkt går det alldeles utmärkt att ligga i sängen eller soffan o paddla med fötterna upp o ner för att få igång blodcirkulationen, gjorde dessa övningar ca 20 repetitioner i timmen. det är även bra att ta tag i knät med båda händerna och paddla underbenet upp o ner.. dessa övningar funkade fint o jag fick aldrig några problem med blodproppar

tack för tipset, ja läkaren säger jag ska försöka leva så normalt som möjligt men hur lätt är det? jag skulle lugnt kunna ligga mig igenom resten av graviditeten för att inte orska något som kan påverka värkar/sammandragningar osv. jag är rent ut sagt så livrädd nu och vågar ju inte ens gå på toa och göra nr 2 utan att sitta och tänka på undrar om man tar i för hårt så cerclaget går i sönder!!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 12:00:42 följande:

snalmums: välkommen till tråden, även om det kanske inte är här man vill söka stöd... får hoppas att bebis stannar många veckor till!

Jag låg inlagd i fem veckor med rätt strikt sängläge, fick aldrig ngt blodförtunnande, men däremot fick jag lite övningar att göra i sängen som sjukgymnasten visade mig. Är du rädd att röra på dig för mkt går det alldeles utmärkt att ligga i sängen eller soffan o paddla med fötterna upp o ner för att få igång blodcirkulationen, gjorde dessa övningar ca 20 repetitioner i timmen. det är även bra att ta tag i knät med båda händerna och paddla underbenet upp o ner.. dessa övningar funkade fint o jag fick aldrig några problem med blodproppar

föresten varför fick du strikt sängläge?
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-04-30 14:52:39 följande:
    snalmums: läkare brukar säga att man ska kunna leva relativt normalt, men vad är normalt? för mig är normalt att träna, vara i ständig rörelse, bada och ha sex o allt det ska man undvika när man har cerklage.. mitt liv blev helt enkelt inte så vanligt längre, utan med en massa restriktioner.  så jag har kört på försiktighetsprincipen, tar det hellre för lugnt än o vara för mkt i rörelse. det är inte förrän nu när jag passerat v 32 som jag vågar o göra mer.

jag har en tidigare historia i att ha förlorat min son som föddes i v 23 för snart ett år sen, förlossningen satte bara igång helt plötsligt o det fanns aldrig ngt o göra för att stoppa förlossningen, därför har jag cerklage den här gången. i v 25 så fick jag väldigt mkt sammandragningar, de var starka och kom med fem minuter emellan så vi åkte in, jag hade börjat o öppna mig inifrån o de satte snabbt bricanyldropp på mig o gav mig kortison för bebisens lungor. då de inte fick stopp på sammandragningarna när de satte ut droppet blev jag ivägskickad först till uppsala, sen linköping.. Kalmar, som jag tillhör är inte så bra på att ta hand om förtidigt födda barn, så därför skickade de iväg mig ifall bebis skulle komma då. det visade sig senare att jag hade fått en infektion i livmodern som satte igång sammandragningarna för när jag väl fick antibiotika så lugnade det ner sig. eftersom jag har en ganska kort tapp, ligger mellan 25-30 mm o jag hade börjat o öppna mig inifrån så blev det sängläge, fem veckor på sjukhus, fick dock gå på toa, o jag fick duscha, men inte så mkt mer än så.. nu när jag passerat v 30 så fick jag börja o röra på mig o nu är jag även sen en dryg vecka tillbaka hemma.. o på senaste kollen i tisdags så hade tappen växt till sig lite o jag var inte heller lika öppen längre.. så nu har jag kunnat slappna av för första gången på hela gravidteten! veckorna mellan 20-30 har varit värst för mig för man har varit så orolig..
    håller med dig helt, man vill ju inte göra alltför mycket för att starta igång något. försöker ta det väldigt lugnt, läkarna vill jag ska upp och röra på mig inte bara ligga hela tiden. men för mig känns det väldigt jobbigt att vara uppe och springa dels för jag är rädd att något ska trigga igång mer sammandragningar eller värkar. min tapp är bara 11mm så tycker det är väldigt konstigt dom tycker jag ska upp och hoppa en massa och förlita sig på cerclaget. har en tid tillbaka till spec mvc på tisdag. är ialf fortf kvar på sjukhuset, är det så att jag ska behöva vila och ligga igneom hela tiden nu så gör jag hellre det än trigga igång något.

beklagar din/er förlust med eran son, vi förlorade våran dotter i fjol i v20.
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-01 10:29:27 följande:
    du får tänka att du är ju ändå uppe när du ska på toa, eller äta ngt, eller klä på dig eller duscha. jag har ju rört mig ganska mkt inom husets väggar, lagat mat, slängt in en tvätt i maskinen om jag ändå varit uppe för jag behövt gå på toa.. gör man såna saker så rör man ju på sig.. men jag aktade mig för att gå upp bara för att göra ngt som jag kunde vänta med när jag väl var tvungen att gå upp.. sen har jag undvikit att gå utanför dörren, var bara ute när jag skulle till kuratorn, läkaren eller bm... kanske någon enstaka gång om jag åkte hem till någon kompis men då såg jag till att när jag väl var hos kompisen att jag hade möjligheter att ligga ner.

man kan ju tycka det är konstigt att läkarna säger till dig o vara uppe mer med en så kort tapp.. sen å andra sidan kan ju din tapp vara tillräckligt stark ändå, längden är ju inte avgörande..

tack.. o jag beklagar er förlust också.. hur förlorade ni henne? var det pga försvagad livmoderhals?
    jo, jag tyckter också det är lite konstigt men dom vill väl se att jag kan röra mig lite OM jag nu ska få åka hem och kunna klara vissa saker så som att duscha,gå på toa, ta ngt att äta... jag kommer inte ta mig utanför dörrarna eller tvätta eller något nu första tiden. kommer ta det väldigt lugnt och bara lyssna till mig själv. jag är hellre överförsiktig än bara lagom försiktig. kommer få gå på besök på spec mvc varje vecka där man kollar har kontroll nu på tisdag.

plötsligt en morgon vaknade jag med magont och visste inte då att jag hade sammandragningar, visste inte hur det skulle kännas då när jag reste mig upp och skulle gå på toa så kom allt vatten och massor med blod, sen var det bara att åka ambulansen in och efter några dagar kom hon ut. läkarna säger att jag var stängd när jag kom in och hade inte alls någon påverkan på livmoderhalsen, så man vet inte varför det blev som det blev. hade heller ingen infektion i kroppen då som skulle påverkat det.
    bf 3 september
  • snalmums
    karo skrev 2011-05-02 08:49:02 följande:
    Hej allihopa....

Jag vet att en del som är gammla här i tråden kanske kommer ihåg mig, men jag drar min historia lite kort.

Max vår son kom  v 26+1 (2006) då jag åkte in var jag helt öppen så det fanns inte så mycket att göra ( han har en cp skada pga hjärnblödningar första dygnen i hans liv, så han sitter i rullstol)
    Lowa vår dotter kom v 23+5 (april 2010) efter ett dygn i gbg då det inte gick att stoppa då jag kom in med buktande hinnblåsa.
    Blev gravid igen på hösten, och fick ett cerclage i v12. De sa att jag kunde leva som vanligt coh lyfta min son och allt sånt där fast jag blev sjukskriven (jag lyfte aldrig vår son och jag vilade mesta delen av dagarna)
    Cerclaget kana åt sidan och jag fick föda fram en kille i v 16.

I mars fick jag ett cerclage som sitter hela livet och ska vara ett bättre stöd. Nu är jag gravid igen v8 och är så rädd för att jag inte tyckte att ante mot tog emot min oro på allvar när jag var där i fredags för att göra ett VUL.
    Jag ska bli sjukskriven i v15 och hon mena på att bebisen väger ju inte så mycket så jag kunde lyfta till v 20-25. Gjorde inte upp någon direkt plan och jag ska dit igen om 7 veckor.
    Hon sa att jag kunde ringa gbg där jag gjorde min op och fråga om förhållningsset att leva.                                  SKA JAG GÖRA DET... Jag trodde att de skulle hjälpa mig och vara mitt stöd här på KSS...

Förlåt mig men det blev visst ganska långt, men jag är så orolig och känner att det kommer att gå åt helvete igen om de inte börjar att göra som gjort förut...

Kram Karolina
    usch vilken historia du har med dig i bagaget. lider verkligen med dig/er!!!
    jag fick själv nu ett akut cerclage och är livrädd att något ska hända. är i v 23 (22+1)
    hoppas verkligen att det går vägen för dig nu och jag håller tummar och tår.
    kram
    bf 3 september
  • snalmums
    Niinis skrev 2011-05-04 10:31:07 följande:
    hej vännen!! Jag hade en tapp på ca 1 cm från v.23 jag hade INGEN tapp kvar över cerklaget. Ändå höll det till v.33+3 fast jag trodde bebis skulle komma i v.23, det trodde läkarna också. Jag tror att det kommer gå bra för dig med gumman!! Tänk positivt, det hjälper också, oroa dig inte! Du är snart v.30+!!!!
    låter som du och jag är/var i samma sits, har nu ca 11 mm kvar av tappen fick ett cerclage insatt i torsdags. går på kontroller varje vecka. var du i sängläge hela tiden eller? hoppas detta ska hålla ett tag till.... är i v 23 (22+4)

var på kontroll igår och cerclaget satt på plats och allt såg ut som det gjorde i fredags efter operationen.
    jag vågar knappt göra så mycket nu, ligger sitter mest i soffan/sängen.
    bf 3 september
  • snalmums

Precis, jag ligger och vilar för det mesta. ÅGår på toa äter och duschar thats it. Vågar inte göra så mkt mer....

bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?