• snalmums

Cerclage?

melinda88 skrev 2011-09-06 20:40:33 följande:
    Jag är nu i v 29+2 vilket känns helt ofattbart då läkarna i början sa att målet var v23-25 :) Jo, såg att skrutten inte tryckte på tappen just då så det är klart att det hjälper till en del. Hoppas att den vill ligga kvar i det läget ett litet tag till.
    Har ingen aning om eller när jag får åka hem. Tvivlar på att jag får åka hem än på några veckor, kanske v 34 men det är en vild gissning. Jag är inställd på v 36 när de klipper cerklaget  om jag tar mig så långt. Försöker att inte tänka så långt, en dag i taget och en vecka i taget som läkarna säger :)
    Kan tänka mig att det är svårt att ta det lugnt. Jag tyckte det kunde vara svårt i början och då har jag ju inget barn som vill busa :)
    Tur att det inte gör ont med cerklaget men trist att du känner av det. Jag har inte känt av det något förrän v 25 kanske. Men nu mer är det bara när jag går på toa så än så länge så är det inget som stör :)
    Skönt att slippa foglossningen, kan ju vara fruktansvärt trist.
    Hur långt har du kommit nu? Ja tänk vad skönt det hade varit att slippa oron mellan v22-30. Som någon nämnt tidigare så hade det varit något att bli nedsövd dessa veckor ;)
    skönt att höra att det går framåt för dig och jag hoppas det håller många veckor till i detta tillståndet. jag kände heller inte mkt av cerclaget men dock när man gick på toa det kändes som det spändes mellan benen. jag vågade sällan göra nr 2 för jag var rädd att cerclaget skulle gå sönder, men nu i efterhand så var det inte så farligt att göra nr 2 som jag trodde, hur har du det med sammandragningarna nu?
    bf 3 september
  • snalmums
    Mardisch skrev 2011-09-08 20:22:23 följande:
    Hej. Jag skriver även jag också här. Behöver också skriva av mig och fråga lite. Jag fick missfall för för tidigt vattenavgång i mars i år och nu för 1 och en halv vecka sedan så fick jag ett till missfall i samma vecka som i mars alltså i vecka 18 och 19. Så nu detta missfallet som jag fick sist berodde på att hinnsäcken buktade ut och man kunde inte stoppa det genom ett cerklage. Men dom sa att när jag blir gravid nästa gång (vilket kommer att dröja som de känns just nu) så skulle jag ringa gyn direkt jag plussade för att sätta cerklage mellan veckorna 10 el 12. Vad tycker ni om detta el hur tycker ni att de låter som? Låter de bra ni sov har det insatt?

// Maria
    beklagar dina förluster, jag har varit precis i samma situation som du och hade en tidig vattenavgång i v 20, andra missfallet stannade graviditeten av i vecka 5. nu när jag blev gravid 3:dje gången så trodde jag allt var normalt och det visade sig att i v 21 hade jag börjat öppna mig och hade ca 13 mm kvar på tappen. fick ett akut cerclage under narkos och det har hållt hela tiden igenom graviditeten, visst har man varit orolig flertal gånger. jag upplevde som att det spänner inne i mellan benen. hoppas du får ett plus snart igen och att du lyckas få ett cerclage.

hur mår ni andra här i tråden? här flyter allt på bra med lilltjejen och jag börjar väl smått återhämta mig efter allt som varit. jag trodde att snittet skulle göra mycket mera ont, det känns mest bedövat och man känner inte riktigt om det gör ont eller inte eftersom nerverna är avklippta, så man får tänka på vad man gör såsom tunga lyft osv. jag längtar tills om 3 månader då får jag börja träna igen, nu blir det bara barnvagns promenader fast det är mycket för mig med tanke på hur still man varit sista tiden.

trevlig helg allesammans! Glad
    bf 3 september
  • snalmums

fru hellström: grattis till klipptiden och håller tummarna att det håller hela vägen för dig! om tappen börjar bli mjuk kanske det är dags snart för bebis att komma ut, men för ert bästa hoppas jag det håller några veckor till.

ang sjukskrivning så tror jag att FK godkänner bara fram till v 37+0 därefter räknas man såsom fullgången. min BM sa att efter vecka 37 skulle det bli svårt att få igenom min sjukskrivning hos FK. nu hade jag tur och fick beviljad graviditetspenning så behövde aldrig tänka på det.

annars flyter allt på här med lilltjejen (melina heter hon) Glad det är verkligen en stor omställning att ha en liten bebis härhemma nu men hur underbart som helst. kan inte sluta pussa och släppa taget om henne. tycker det är svårt när andra ska hålla henne osv det känns som jag är världens höns mamma som verkligen inte vill släppa henne från mig. förhoppningsvis blir hon inte så mammig och vill umgås lite med pappa också!!!

stor kram till er alla

bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-09-14 21:33:03 följande:
    Hur länge fick du GP?

Vilket fint namn! Härligt att allt flyter på.
    jag sökte hel graviditets penning för 10 dagar och fick det beviljat, behövde inte mer dagar.
    taack, ja det är skönt hon är världens snällaste prinsessa att ha göra med.
    bf 3 september
  • snalmums
    Silverklar skrev 2011-09-15 23:18:14 följande:
    Startar med att be om ursäkta för långt inlägg, men hoppas att det är ok?

Jag var inne för ca 2 månader och frågade lite om cerklage i er tråd (och fick jättemånga utförliga och bra svar från flera gulliga tjejer). Har inte skrivit något sedan dess eller följt tråden (är inte så aktiv på FL). Hoppas att allt är fortsatt bra med er i alla fall! Och att ni vill hjälpa mig?

I alla fall, jag hade fått remiss till specmvc för att kolla tappen denna graviditet efter att ha fött i v. 34+4 förra graviditeten och fått besked i efterhand av barnmorska som gjorde gynkoll att jag hade förkortad tapp. Och att det kunde orsaka för tidig förlossning. Har inte skrivit något sedan dess. Jag är i v. 21+1 idag.

Nu är det i alla fall så att jag varit på 3 kontroller (med 3 veckors mellanrum):
    Första kontrollen mätte de tappen till 4,5 cm och den var hård. Allt såg bra och normalt ut. Läkaren som jag träffade sa att utifrån mitt förlossningsförlopp, att jag inte öppnade mig så snabbt mellan 4 cm till 10 cm, så trodde inte hon att tappen orsakat min för tidigare förlossning. Men de skulle ha fortsatt koll på mig eftersom jag trots allt fött för tidigt förra gången.
    Andra kollen hade tappen minskat till 4 cm (annan person som mätte), men allt såg normalt och fint ut och ingen anledning till oro.
    Tredje kollen, igår var den 3,9 cm (samma person som mätte som senast), eller rättare sagt. Hon mätte den även vid ett tillfälle till 3,5 cm, men som hon sa, den är mer 3,9 cm (?). Vid något tillfälle såg tappen ut som en tratt med en kort bit i slutet, men då mätte hon inte. Det var tydligen inte i rätt läge? Hur som helst så ville hon gärna känna med fingrarna också, vilket hon inte ville göra förra gången. Det kändes som det skulle tyckte hon (tyckte hon sa något om hård bland annat). Sedan sa hon något om att hon inte var orolig (vilket fick mig att bli lite orolig), men att tappen ju hade minskat lite vid varje mätning (något som jag börjat tro var naturligt eftersom den minskade med en halv centimeter mellan första och andra mätning och allt ändå bedömdes som så bra...). Så i alla fall frågade när min nästa tid var inbokad (om ca 3 veckor), och sedan ville hon gå iväg och tala med min doktor... Hon var borta kanske en kvart och när hon kom tillbaka sa hon igen att hon inte var orolig, men att hon ville att vi skulle boka in en extratid nästa vecka (blev tisdag morgon) och att om tappen fortsatt att minska skulle de troligen sätta in cerklage på onsdag, dagen efter (?!) Men till på tisdag kunde jag leva som vanligt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, känna eller tro. Efter att allt sett så normalt och bra ut de första gångerna enligt dem, och läkaren sa att hon inte trodde att jag hade förkortad livmodertapp som orsakat problem, så har jag tänkt att det måste varit något annat som gjorde att den första förlossningen startade för tidigt. Så jag antar att jag förväntade mig att de skulle säga att allt såg bra och normalt ut även fortsättningsvis...
    Men nu verkar det ju inte så, och jag är grymt tacksam för att de verkar ha/vilja ha koll på läget och överväger cerklage. Men jag blir lite förvirrad av händelseförloppet också känner jag. Och av de mixade budskap jag tycker att jag fick vid senaste besöket.

Men jag har några frågor:
    - har era tappar också sett ut som trattar vid vissa ultraljudslägen och fått höra att det var fel vinkel och därför inget att mäta/oroa sig över?
    - vad är "riskerna" med sena cerklage. Jag kommer att vara i v. 22 om de sätter cerklage nästa onsdag.
    - om de överväger cerklage på onsdag beroende på tisdagskollen, men allt ser bra ut då. Vad händer om det sedan inte ser bra ut två veckor efter?  Hur sent kan man sätta cerklage med bra resultat?
    - tänker jag fel, om jag oroar mig för att minskningen ska fortsätta och att det ska bli kris i slutändan.
    - vad skulle ni tänka om det hela? Tror ni det lutar mot cerklage nästa vecka och hur skulle ni agera i min situation (skulle ni agera på något speciellt sätt, försöka påverka i någon riktning eller bara följa med och se vad som händer?)
    heej, och välkommen hit!

jag kan bara skriva av min egen erfarenhet, jag kom in till sjukhuset till att börja med en (tratt) dagen efter hade jag öppnat mig mer och det var 13mm kvar av tappen var då i v 21+4. det beslutades att sätta ett cerclage men min läkare förklarade att det var 50% chans att det skulle gå bra. riskerna att få ett sent cerclage är infektionsrisker och även att tappen är för kort att läkaren misslyckas och sticker hål på fosterhinnan. visst jag var väldigt orolig när jag åkte in på op för det kunde gå helt käpp åt helvete. nu lyckades dom sätta cerclaget och jag fick ingen infektion och dom 13mm höll hela vägen. dock var jag mycket sängliggandes och började röra mig smått efter v 30.

det som är det svåra är man vet aldrig hur tappen kommer påverkas om man inte sätter ett cerclage om det kommer hålla eller inte. det är en ren chansning allting. hade jag varit du, skulle jag försöka få ett cerclage än att chansa på att det ska hålla spec nu när du skriver att tappen ser ut som en tratt. jag hoppas det ska gå bra för dig på nästa kontroll och att du får cerclage.

lycka till!!!
    bf 3 september
  • snalmums

heej på er alla!

hinner ju inte med att sitta vid datorn lika ofta nu men kikar in lite då och då bara för att läsa ikapp. skönt att det går bra för er alla än så länge, fru hellström och vixan nu är det väl inte långt kvar för er?! Glad

kul att ni fixat en lista för er lättare för oss som inte följer så noga att ha lite kollFlört

livet här rullar på finfint och lilltjejen är så lugn och snäll om dagarna!

ta hand om er alla!!

bf 3 september
  • snalmums

mamma mys: såg att du också är från örebro län! :)

bf 3 september
  • snalmums
    mamma mys skrev 2011-10-07 22:37:09 följande:
    violatricolor: lycka till nästa vecka:) går säkert bra...ja sd..ja alltså förra graviditeten åt jag bricanyl x3 per dag o hade kanske 40 sd om dagen + ökade vid flera tillfällen så jag fick åka in o få bricanyl spruta...o det klarade mitt cerklage så det är nog ingen fara så länge de inte gör ont...men det finns ju mer att få mot sd på sjukhuset... den här graviditeten har jag bara bricanyl vid behov...

snalmums: hihi vad kul..kanske vi har samma läkare eller är det bara jag som har sån tur;) 
    jag hade torbjörn och anna-lena! har du också någon av dem?
    bf 3 september
  • snalmums
    mamma mys skrev 2011-10-09 09:49:39 följande:
    snalmums: jag har anna-lena, hon är toppen.. har haft henne de 3 senaste(denna inräknad) graviditerna:) o jag kan inte tänka mig någon annan läkare...slutar hon då är det färdig producerat med barn från min sida;)

violatricolor: tanken med bricanyl oavsett om man får injektion,dropp eller tablett är att förebygga o minska sammandragningar i samband med insättandet av cerklaget...var 4de vecka är kanske lite glest till en början..jag har gått först varannan vecka, men eftersom allt såg bra ut drog vi ut till var tredje vecka o min tapp är opåverkad o nästan 5 cm lång o sluten...ska på kontroll om 2 veckor o är då nästan 31 fulla veckor o då först om det ser bra ut så skippar vi kontroll tills klippet i vecka 36...förra graviditeten hade jag mkt sd så då gick jag på kontroll varannan vecka...jag tror ändå att cerklage är bra o hjälper tappen..o får du sd så får du bricanyl..be om det vid insättandet så har du iaf en grund dos med bricanyl i dig..sen är det vila vila vila som gäller tills du kommer till säkrare veckor o minsta lilla du oroar dig så åk in på extra kontroll..men du ska se att du är i säkra händer..det kommer säkert gå toppen bra...kramar om  o sist men inte minst...lita på dig själv o stå på dig..det är dig o ditt barn det handlar om..är du orolig så kräv extra kontroller o jag tror du gör rätt val som väljer cerklage..

jomanjano: vad skönt att dom har en plan för dig..håller tummarna stenhårt:) 

vixan: gud vad skönt för dig..grattis..då får vi se när miraklet vill titta ut:) 
    okej, ja hon är riktigt bra. hon satte in mitt akuta cerclage och troligtvis blir det hon igen som sätter det nästa gång också om det ska bli fler barn här. det var hon och torbjörn som hade mina kontroller oftast men ibland kunde jag få träffa andra på spec mvc också. jag frågade hur vanligt det är att dom sätter cerclage här i örebro fick till svar att på ett år är det ca 4-5 pers som får cerclage så det är visst inte så jätte vanligt här. kul att man har någon mer här ifrån örebro län som också har/fått cerclage.Skrattande vart bor du någonstans om jag får fråga?

kram
    bf 3 september
  • snalmums

grattis vixan till klippetSkrattande då hoppas vi att en liten bebis tittar ut snart!

meonfire: hoppas det gått bra för dig också?

violatricolor: lycka till imorgon, det kommer säkert gå bra för dig. det är skönast att vara sövd då slipper man vara vaken under själva ingreppet.

fru hellström: håller tummisarna för dig! hoppas det inte drar igång nu om du har så jobbiga sammandragningar. minns precis i slutet sista dagarna typ, fy vilka sammandragningar jag hade då.

lilltjejen kom den 29 augusti
Svar på tråden Cerclage?