• snalmums

Cerclage?

fru hellström: grattis till lyckat klippSkrattande

fyfan, nu blir jag lite avskräckt att bli gravid igen. nästa gång kanske jag får föda vanligt vilket innebär att
    dom måste klippa tråden.... nu denna gång kände jag absolut ingenting (kanske tur det)

mammamys: japp jag såg det glömde helt att svara dig! Obestämd jag bor inne i örebro!

lilltjejen kom den 29 augusti
  • snalmums

hej alla!

nu tycker jag det är dags för er att få ut era bebisar, jag kollar varje dag nu med spänningSkrattande
    skönt att era klipp gått bra och att det har hållt liksom hela vägen. håller tummarna att förlossningen går lika smidigt för er!

här hemma rullar det på som vanligt, man har inte alls lika mycket data tid som innan när man var gravid då hade man ju all tid i världen nästan så man tyckte det var tråkigt till sist med datorn.

lycka till alla som föder närsom, stora kramar

• snalmums
    MiScHoOo - jag hade också massa sparkar neråt jämt, det gjorde svinont och tror inte du ska oroa dig alltför mycket med att en fot kommer ut, men förstår din känsla jag var också orolig och tyckte det var obehagligt. som värst på kvällarna när jag la mig sparkade lilltjejen massor neråt och jag knep mannen i armen vid flera tillfällen för det gjorde så helsikes ont, mest för han skulle förstå hur ont det gjorde egentligen hahaha!
  • snalmums

det har varit väldigt tyst från fru hellström nu, har det kommit någon bebis tro? Flört

• snalmums
    vixan skrev 2011-10-24 19:49:24 följande:
    Nu tror jag att Frugan och Me on fire ligger på BB!!
    jag med, det har varit VÄÄÄÄÄLDIGT tyst!!! Förvånad

hoppas det går bra för dem bara, vi får hålla tummisarna.
  • snalmums

vixan: hur går det för dig då?Glad

• snalmums
    FruHellström skrev 2011-10-27 23:56:44 följande:
    Hellu slappisar  

Nu är vi hemma, kom en liten tjej i Måndags, efter helgens sd så bidde det inte bättre än ett akut snitt i Måndags, känner mig lite snuvad på FL, men allt gick ju bra o min sessa är underbar Hjärta 

Hade ngn infektion o trots försök med fl så öppnade jag mig inte mer än max 1½cm...
    Sen har det haft svårt att få ner det trots dropp o piller,samt att sessan hade lite lågt blodsocker så idag fick vi komma hem först. Fast vi har blivit bra omhändertagna, all cred till Nyk underbara personal!
    Hur går det för er andra? Inga mer bebisar vad jag kan se?

Kram på er, nu måste jag byta bajsblöja!Tungan ute 
    Tittar in snart igen <3 
    grattis fru hellström, njuuut massor! är glad för din skull stor kram
  • snalmums

grattis meonfire till flickan!!!

• snalmums
    vixan skrev 2011-11-08 19:51:43 följande:
    Hej alla!

Livet med bebis utanför magen är underbart och allt man gått igenom innan dess är värt det.  

Tänkte jag skulle berätta om förlossningen då jag själv oroa mig för att jag inte skulle hinna in.

Jag vaknade klockan 01 med mensvärkar och tänkte att jag skulle åka in och kolla vid 06- tiden men när jag gick på toa strax innan 04 fick jag en blödning. Kom in på förlossningen klockan 04.20 och hade då fortfarande mensvärkar men inget jag inte stod ut med. Genomgick en undersökning som visade att jag var öppen 3cm och att tappen var utplånad. Värkarna kom regelbundet med 3 min mellan. Jag fick lavemang och gick på toa ställde mig i duschen sen var det kört. Fyyyyyy vad ont det gjorde värkarna försvann inte. Ringde på klockan och Bm kommer in ber henne om smärtlindring. Hon berättade med ett leende på läpparna att det inte fanns något på rummet lustgasmasken var borta och sa att hon var tvungen att kolla hur mycket jag var öppen. Hon kände att jag var öppen 6-7 cm och frågade om jag ville ha petadin men hon var inte säker på att den skulle hinna värka då jag öppna mig så snabbt. Snacka om underbar smärtlindring jag kunde nu vila mellan värkarna och somnade nästan mellan dem. Alla går utom en BM-kandidat. Jag berättar för henne att jag tror att barnet kommer nu och splasch så går vattnet sen får jag två krystvärkar och ut kommer lilla Lovisa 07.10. 

Skönt att jag fick förvärkar innan det satt igång. =)
    grattis vixan till lilla lovisa, visst är det underbart med ett litet liv utanför magen och det är verkligen värt allt!
  • snalmums
    mamma mys skrev 2011-11-22 16:53:08 följande:
    idag har jag haft en riktig skitdag med mitt humör... vill bara vara i mål nu.... det ilar ner i hela benen o trycker neråt nån sd då o då..men känns helt meningslöst att åka in för de kommer inte göra ett skit..eventuellt ge mig bricanyl o det vill jag inte ha för jag hatar biverkningarna.... går ändå in i vecka 35+0 imorgon o det här jävla cerklaget tar de väl inte bort tidigare ändå..har ju trots allt tjatat till mig en vecka innan planerad borttagning..vill bara kunna leva normalt utan att behöva fundera på cerklaget.. idag var det tom så illa att sambon sa att jag kunde åka hemmifrån o umgås med nån kompis så kunde han göra iordning här hemma med tvätt o disk o dammsugning... men envisades med att vika tvätt ändå..o tårarna bara sprutade... sen la jag mig i sängen o tänkte vila för jag var trött på mitt eget humör, somnade o vaknade 3 timmar senare med humöret under lite mer kontroll...men men ..är ju inte så många dagar kvar..men känns som en evighet..
    åhhh, jag verkligen lider med dig!!! jag vet PRECIS hur det känns/kändes dom sista veckorna dagarna minuterna innan allt var dags... men när det väl var dags var man så jädrans nervös så man visste inte vilket ben man skulle stå på. men snart så... minns när du var i i dom osäkra veckorna då sa du till mig hur orolig du var och att det kändes som en evighet tills det var dags, nu är du snart i mål och har snart en bebis i din famn.

heja heja....
  • snalmums
    Lill Z skrev 2011-11-27 13:19:11 följande:
    hej!!!

har fortf lite ont av cerklaget, men har slutat med det mesta i tablett väg nu...tar bara ngn panodil ibland. Tog däremot en yttig pyttig liten dos av lactulos för att göra det lättare för mina stackars tarmar. Men det var det största misstag jag gjort......hade såååååå ont i magen hela natten att jag trodde tarmarna skulle gå sönder. Så nu har jag även fått en rar liten magkatarr. Är paniskt rädd för att bli hård i magen!! Men det som inte dödar det stärker, eler hur brukar man säga?

Det som stärker mig nu är alla ni som nu gått så långt i era graviditeter, måste vara sååå skönt. Tänker att kan ni kan förhoppningsvis jag . Nu är mitt nästa mål det längsta och segaste av dem alla.......komma över mina kritiska v 23-26.......   

Ha en trevlig första advent!!!!!
    jag kan även rek inolaxol för just om du blir hård i magen eller rädd för det, finns att köpa receptfritt på apoteket. tog en påse varje morgon och det hjälpte jätttte mycket hahaha!
  • snalmums
    Jomajano skrev 2011-12-08 17:17:59 följande:
    Casipoeia: hej förstår hur du har det jag blev sängliggande från v 23 till i stort sett nu v 35+0 idag :) 8 v låg jag på sjukhus också, blää har varit den värsta tiden men nu väntar nått gott :) stort lycka till!

En fråga till er allihop, kom på att min sjukskrivning går ut nästa v 14/12.. Men har inte klipptid försen 19/12 hur har ni det med sjukskrivningar? Det kan ju kanske inte stå pga. Hotande förtidsbörd men om man har legat still i 13 v kan man ju inte direkt jobba heltid nu... Och föräldrar dagar vill man ju inte ta ut än...
    ett tips är att söka gravidtets pennning, jag lyckades få det. fk tog hänsyn till mina särskilda besvär. kanske värt att göra ett försök iallafall även om det rör sig om några veckor/dagar.
  • snalmums
    Jomajano skrev 2011-12-08 19:42:58 följande:
    Ok tack för svar, gravidpenning, e det havandeskapspenning?? Pratade med FSK om det tidigare i graviditeten men då va det att glömma pga att dom gick bara på tunga lyft.... Knäppt!
    graviditets penning = havandeskapspenning. OM nu fk bedömmer utifrån endast tunga lyft skulle jag inte blivit godkänd och fått det utbetalt. i mitt arbete finns dock inte många tunga lyft utan mer lite spring runt i huset. som jag skrev tidigare så tog dom hänsyn till mina särskillda besvär som jag hade under graviditeten dvs cerclage och sedan har dom sedan tidigare min historia av förlorade barn osv.

det kanske kan vara värt ett försök man kan bara få ett ja eller nej liksom.
  • snalmums

mammamys: hoppas du får en liten bebis snart!!! Skrattande

• snalmums

stort grattis till mammamys och mischoOo, vilken lycka!!!! skönt att allt gått vägen och nu har ni fått världens bästa julklapp. all lycka till er och ta nu hand om er! (njut av bebis tiden, för tiden rullar fort iväg)

passar på att önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år.
    kraaam

• snalmums

Hej allesammans!

Hoppas ni mår bra och att det går bra för er ni som fött och ni som snart ska föda typ. Här flyter livet på för fullt och en liten tjej som växer så det knakar man hinner knappt med. En känsla jag fått nu efter själva cerclaget är att det liksom ilar ibland uppe i mellan benen, är det någon som känner likadant eller så?

Bjooork: vilken historia, jag har dock inte legat inlagd så länge men känner absolut igen mig i din historia som du skriver. den stora frågan HUR SKA MAN VÅGA IGEN. man vet ju aldrig hur det blir det behöver kanske inte alls bli så som första graviditeten till nästa graviditet. jag har också blivit lovad ett cerclage igen OM jag nu skulle våga mig på det igen.

lycka till allesammans!
    kramar

• snalmums

Hej!

hoppas: jag kände ingenting när min tapp blev kortare men kände däremot ett tryck neråt. vi åkte in direkt och det var tur det annars skulle inte min prinsessa vara hos oss idag. man ser ju bäst på ett vul om man ska kolla tappen osv. kanske lång tid för dig att vänta på besök hos bm, jag skulle nog ringt tidigare för att få bekräftat att allt står rätt till. jag fick ett akut cerklage i v 21+4 då var det 13mm kvar på tappen och en funeling det gick men det var 50% chans att det skulle gå bra, risken var ju att sticka hål på fosterhinnan... ialf hoppas det var lite svar ovh grattis till graviditeten.

kramizzar: jag kände mest att det spände lite, fick lite sammandragningar och ökade flytningar det är vanligt efter ett cerklage insättande. eftersom jag fick ett akut cerklage vart jag heltids sjukskriven och ordinerad mkt vila. tror det är lite olika från fall till fall. men ta det lugnt och tror det ska mycket till innan cerklaget går sönder, sen beror det på hur hårt man sytt fast det.

ett tips för dessa magar är inolaxol, det var guld värt. jag var seeeg i magen och hård! det blev mkt lättre att gå på toa att göra nr 2. och grattis till graviditeten!

fru hellström, vixan, lanie: hur går det för er, saknar er här inne i tråden. dock kollar jag inte lika ofta längre som förut för ca 1 år sedan. shit vad tiden går fort. när vi satt med våra magar gick det såååå långsamt.

stor kram på er alla och glad påsk!!!

• snalmums
    vixan skrev 2012-03-28 15:52:16 följande:
    Hej Snabelmus!

Som sagt det blir inte lika ofta man tittar in nu när man har bebisen utanför magen. Ja tänk vad sakta tiden kan gå. Tyckte det gick jättesnabbt för alla andra här i tråden. Snart är det dags att börja jobba igen. Börjar i augusti så mannen också får vara lite ledig =)

Åh det låter härligt! Jag ska börja jobba på måndag och inget jag direkt ser fram emot. Dels för att slippa ta ut fld dagar under sommaren då jag har uppehålls tjänst så då har jag rätt att få en del under sommaren sedan jobbar mannen lite extra under sommaren. han ska gå hemma fram till jul och i december sticker vi till thailand i 2v det får bli min morot för att jag ska jobba nu :)

härligt att höra att det går bra för dig/er! jag är nog sugen på en till men vet i tusan om jag orkar en gång till med en graviditet med cerclage osv. men men vi får väl se vad som händer, lite kostnads fråga också eftersom man lär bli sjukskriven.

Kram
  • snalmums

Hej alla i tråden!

Har inte hunnit varit inne så mycket här.

Beklagar verkligen Zika, ta hand om varandra så gott det går. Jag lider med er.

Jag öppnade mig i tysthet, kände ett tryck neråt beslutade oss för att åka in. Då hade jag börjat öppna mig och hinnan tittade ut. Jag fick strikt sängläge i 1 dygn därefter sa läkaren att det fanns 50% chans att dom skulle lyckas med att sätta cerklage då jag var i v 21+4. Sagt och gjort, dom lyckades och jag var sjukskriven hela grav. Ju längre in i graviditeten man kommer så är risken att dom sticker hål på fosterhinnan när man sätter cerklage.
    Om jag inte hade fått cerklaget hade jag inte haft min underbara dotter hos mig idag. Varje ögonblick jag ser henne så tänker jag att tack vare cerklaget så leker hon idag på sitt nya rum.

Ta hand om er alla!
    Kram

Svar på tråden Cerclage?