• snalmums

Cerclage?

vixan skrev 2011-07-26 16:59:12 följande:
    Kommer ni som inte redan varit där få fler Ul efter RUL. Fick ett i v 32 tror jag det var med min dotter men nu ska de ändra mödravården här i skåne så nu kanske jag inte får det. Jag menar jag får inte se bebisen när jag är på kontroll man vill ju gärna veta om bebis mår bra.
    jag har heller inte fått se bebis mer än 2 ggr snabbt typ i 10 sek, endast för se vilket läge h*n ligger så det var det ända Rynkar på näsan men så länge det sparkar och buffar så får man hoppas att allt är bra!!!

men tycker du kan säga ifrån om din oro så kanske dom kan göra ett extra UL så du kan känna dig tryggare?
    bf 3 september
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-07-26 16:54:39 följande:
    Härligt att det går bra för de flesta nu! Var själv på cerclage koll idag o det såg skit bra ut allting :) sjukt glad idag! Bebis mådde bra oxå, och läkaren sa att mätningarna hon gjorde nu visade på att bebisen var lite äldre,ca 1v trodde hon. Men det jämnar nog ut sig med tiden. Ca 900 gram. Duktig flicka jag har hihi
    vad skönt att höra att kontrollen gick bra och allt såg bra ut! Skrattande

nu hoppas jag veckorna rullar på fort för alla andra och att ni snart har era bebisar i famnen!
    bf 3 september
  • snalmums
    zeke skrev 2011-07-27 12:49:21 följande:
    snalmums: jag tror att de helt enkelt tycker att tappen är så pass lång att det räcker med vila i dagsläget. knepigt som sagt, vad man ska tro... men om det blir ett till barn kommer jag nog att ta det säkra före det osäkra och kräva cerklage tidigt! jag bor i stockholm och går till odenplans läkarhus spec. MVC, men väntar på kallelse till Huddinge spec. MVC eftersom det är bestämt att jag ska föda där. vart går du?

Roligt att det är flera som rapporterar att det går bra nu! längtar till dess att jag är i samma veckor som er...tristessen är verkligen total att ligga inne när temperaturen stiger utanför!
    okej, men vi får hoppas på det bästa och att det går vägen för dig! precis kanske bra ta det säkra före det osäkra vid nästa graviditet. läkarna har sagt att dom vill inte riskera att vi ska förlora ett barn till så OM jag skulle bli gravid igen så kommer jag få cerclage tidigare än vad jag fick nu. jag går till spec mvc i ö-bro.

haha drygt att ligga inne i när det är varmt ute, själv skulle jag vilja bada i någon pool eller hav men det får jag inte så jag får stå ut med värmen. har en stor fläkt på golvet som svalkar lite ialf!
    bf 3 september
  • snalmums

sådär ja, då är det v 35+0 idag och än så länge inga tecken på att något ska sätta igång. det är verkligen tungt och mina fötter ser ut som elefantfötter fina och svullna. känner mig som en heffaklump eller ja jag ser ialf ut som en sådan just nu. h*n har ff inte vänt sig och jag börjar bli lite orolig nu inför vad som komma skall. blir det snitt eller en vanlig förlossning. hrm....

hur mår ni andra? det är sjukt varmt och jag orkar knappt ta mig ut dessutom så svullnar mina fötter på noll tid och då är det svårt att gå.

melinda88 hur går det för dig? hoppas allt är lugnt och inget har hänt!!!!

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-07-31 15:38:55 följande:
    wow!! härligt att ha kommit så långt, men tråkigt att bebis inte behagat att vända på sig... ska de försöka o vända på bebis innan det blir tal om snitt eller?

vi har haft skitväder här i flera dagar, men nu börjar molnen o lätta en aning, men det är så sjukt fuktigt att jag knappt klarar av det.. värmen i sig är skön, men fuktigheten klarar jag inte av. har varit ute o plockat av lite krusbär så ska ge mig på o göra chutney tänkte jag.. har jättemkt krusbär så ska nog göra kräm eller marmelad också.. igår var hela familjen på irländsk musikfestival, theas första o hon sov sig igenom hela kvällen! var lite orolig för att hon skulle bli hysterisk av allt ljud, men hon sov så gott så... o jag måste även säga att jag börjar o må väldigt bra. har varit nere i en svacka nästan ända sen thea föddes, men nu börjar jag o gilla o vara mamma o thea är så mkt mer med nu o det börjar o kännas väldigt tillfredsställande...
    åh låter underbart att du börjar vänja dig nu med att vara mamma! skönt att det gick så bra på festivalen med thea, kanske njöt av musikenGlad kan tänka mig att det är en väldigt stor omställning att helt plötsligt bli mamma så det skulle inte förvåna mig om jag också kommer komma ner i någon form av svacka som du, jag har ju hela tiden haft inställningen att det kommer bara gå åt skogen. ok jag ska inte ropa HEJ ännu! fast v 35+0 är ialf större chanser än v 21+4! faktiskt nu när jag tänker efter så har tiden ändå gått ganska fort. som du sa lanie v 25-29 typ har varit den värsta tiden, rastlöshet till max.

jag ska till bm imorgon, så hoppas allt är i sin ordning. om 1 vecka ska jag tillbaka till spec mvc då blir det grov planering och ev vändningsförsök. sen veckan därpå blir det uppklippning eller om man inte lyckas så blir det troligtvis snitt. ska jag vara ärlig så kommer jag nog proppsa på att få snitt vet inte om jag orkar ta mig igenom en förlossning just nu. konditionen är inte alls vad den borde vara men inte konstigt med tanke på att man legat så pass mkt. känns lite jobbigt att man inte har fått tid för ngt utan man drar ut på det in i det sista, fast kanske bra det också men jag behöver ett slutmål! jag får upd er vad som händer och sker. skulle det vara så att det sätter igång nu och h*n ligger fel ff blir det snitt på en gång!

kram
    bf 3 september
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-08-03 17:15:43 följande:
    jag måste fråga er:

När jag får sd så är jag redan öppen så nu händer det saker:
    Min mage blir som en boll men ingen sd tror jag utan jag kan räkna till 10 och det försvinner. Ibland känner jag hur bollen åker från höger eller vänster sida. Är det sammandragningar eller är det pojken som leker?

tacksam för svar
    ja du, magen kan ju bli lite hård när bebisen rör sig. om det flyttar sig från ena sidan till andra sidan så för mig låter det inte direkt som en sammandragning men vill inte säga helt 100. men mina sammandragningar känns i hela magen och den är sten hård!!!!!
    bf 3 september
  • snalmums

skönt att du också kunde svara lanie och komma med dina erfarenheter Skrattande

igår fick jag världens sammandragningar, en igår kväll som varade i 3 min fyfan trodde aldrig det skulle gå över.
    tog faktiskt en bricanyl sen sov jag gott under natten, idag har det varit lugnt! var hos bm i måndags och hade högt blodtryck dock syntes inget på urinstickan. fick en tid igen nästa vecka, samtidigt så skickade hon upp mig till spec mvc för en koll. allt såg bra ut och visst hade jag sammandragningar, vändningsförsök nästa vecka också det ser jag inte alls fram emot!!!!

bf 3 september
  • snalmums

melinda88, jag tror inte du behöver oroa dig även om man gör det! jag har också fått en del olika mätningar från olika läkare men min tapp är 13mm och några ggr har man mätt till mindre och även mer. sen har du också en funneling som kanske påverkar själva mätningen, min öppnas och stängs precis som det vore elastiskt!!!
    jag hoppas verkligen för din skull att det ska gå bra och att du snart ska få komma "hem"Glad

kul att det blev lite fart i tråden här och nytt ord slapptappar tyckte jag var lite roligt men visst vi är alla starka som tar oss igneom all möda för att få en bebis!!!

här har det ännu inte hänt någonting, förvärkar och sammandragningar dålig i magen och inte direkt någon aptit.
    vi får väl la se vad som händer 35+5 nu och det känns overkligt. som jag skrivit innan är jag livrädd att ngt ska gå snett nu bara för jag kommit såhär långt.... h*n har ff inte vänt sig så ja jag får väl se om jag står ut med ett vändningsförsök nästa vecka?

kram till er alla

bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-08-04 17:43:39 följande:
    Hej alla gamla och nya!

På lördag går jag in i v29 så det närmar sig nu. Är så fruktansvärt trött så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har börjat med järntabletter är nog lite mer effektiva än blutsaften som jag också tar. Jag trodde att jag skulle känna mig lugnar när jag kom till v 28 men icke.

Vi har börjat tvivla på att det är en flicka trots att BM sa att det var enliten tös så jag gjorde ett bikarbonat test och det visade en lite pojke. Ett kul test. blanda lite kiss med 1tsk bikarbonat händer absolut inget ärdet en flicka men om det låter och fräser så är det en pojke. Kan göras redan i v 11.

Laine: Jag har inte heller vågat ta mig till lilla knytet i magen så jag kommer nog känna ungefär som du när hon anländer.  
    skönt att höra att du kommit så långt, jag satte upp små delmål och visst varje gång man kom till målet så var man ändå orolig på något sätt att det skulle hända något. jag hejar på dig/er att det kommer gå vägen för er. jag tkr själv att blutsaften är för äcklig klarar inte att dricka det... usch! däremot fick jag tips från min bm om fexim (järn) att dricka det eftersom jag inte kan ta tabletterna för jag blir hård i magen samt så tar jag inte upp järnet från tabletterna heller. jag fick ju järn dropp i 13 veckor för att få upp mitt järnvärde. förtsår att du känner dig trött... jag var som en zombie när jag hade låga järnvärden och hb var också lågt...

vilket bra tips du delar med dig på, det måste jag testa bara för att se om det stämmer Solig

kram
    bf 3 september
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-08-05 16:12:05 följande:
    jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 
    jag kan ibland känna som att det bubblar till inne i slidan men inte att det hoppar osv. kanske kolla upp det försäkerhetsskull som vixan skriver också?
    bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?