• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Mitt cerklage klipptes i  35+4 tror jag eller om det ar +6 och sen höll det till v 39+2 fast jag  var 2 cm öppen! Helt otroligt egentligen men jag har för mej att jag fortarande har det rekordet eller fick jag lämna över det till nån?
    Nu minns jag inte riktigt...

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-03-20 12:40:04 följande:
    Kan tappen slitas sönder??  Nu blir jag ju rädd då jag öppnade mig på en timme med min dotter. Jag fick värkar och en timme senare var jag öppen 10 cm.  Hur ska jag hinna till sjukhuset när det tar 30 minuter för mig att köra dit?? 

Jag tyckte inte att det gjorde ont att klippa men mitt cerklage satt endast 4 veckor så det hade inte växt in tappen.
    Vet faktiskt inte hur det funkar riktigt om man öppnas med cerklaget kvar... Läkaren som jag träffade ville iallafall ta bort det, med det var inte Dr P.O...
     Hade egentligen tid för att klippa cerklaget den 5 april, men det var inte Dr P.O som skulle göra det. Han hade inga tider den veckan... Det var läkaren som jag var hos på förra vul som skulle fixa det och han sa till mig redan då att jag skulle vara fastande och komma kl 8:00 för att ibland gjorde det så ont att man fick sövas. Antar att han då såg att det nog hade vuxit fast och skulle vara smärtsamt att ta bort... Har innan dess bara hört att man kan få lustgas om man vill.
    Lanie skrev 2011-03-20 12:50:18 följande:
    vad skönt!

de har inte sagt ngt alls. Jag kan ju tänka mig att jag kanske får vara kvar i linköping fram till v 30, drygt tre veckor till.. sen om allt är lugnt kanske dom skickar hem mig med sängläge.. o skulle ngt hända då så kan ju kalmar ta hand om oss. jag tror inte jag kommer hem innan iaf.. nu när jag är på plats i linköping, skickar dom nog inte hem mig o sen om ngt händer innan v 30 så hamnar jag här igen.. jag har inte frågat heller, men det kanske jag ska fråga om hur planen ser ut...
    Hoppas att det håller sig lugnt nu så att du kan komma hem framöver!
    Schäfer skrev 2011-03-20 12:15:56 följande:

SaraDK: coolt att det håller sig utan cerklage! Förstår att du vill till v.38 även om det skulle kunna vara fritt fram nu Håller tummarna!!!

Hade läst innan att du öppnades direkt efter cerklageklipp, så jag var beredd på det själv. Men här verkar det vara en seg tapp... Vill mest att hon stannar kvar lite till, för det hade varit underbart att kanske få slippa att ligga inne på neo denna gången. Flängde ju fram och tillbaka i 2 månader sist... 
  • Niinis
    Schäfer skrev 2011-03-20 12:15:56 följande:

Niinis: mitt första cerklage "slets loss" och jag kände inget, dvs det gjorde inte ont men blödde såklart! Det skulle inte vara någon fara för cervix sa dom!
    På slutet av mina senare graviditeter har det varit bara cerklaget som hållt ihop så som din läkare säger. Det är ju det som cerklaget är till för

Lanie: allt väl idag?

SaraDK: coolt att det håller sig utan cerklage! Förstår att du vill till v.38 även om det skulle kunna vara fritt fram nu Håller tummarna!!!

åh tusen tack för ditt svar! känner mig mycket lugnare nu Skrattande inte alls kul med dessa gravidhormoner som gör en SÅ NOJIG! hur går det för er där hemma med bebis och resten av familjen? hur har din hälsa sätt ut nu? hoppas det är bättre! kram
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-20 15:38:44 följande:
    Vet faktiskt inte hur det funkar riktigt om man öppnas med cerklaget kvar... Läkaren som jag träffade ville iallafall ta bort det, med det var inte Dr P.O...
     Hade egentligen tid för att klippa cerklaget den 5 april, men det var inte Dr P.O som skulle göra det. Han hade inga tider den veckan... Det var läkaren som jag var hos på förra vul som skulle fixa det och han sa till mig redan då att jag skulle vara fastande och komma kl 8:00 för att ibland gjorde det så ont att man fick sövas. Antar att han då såg att det nog hade vuxit fast och skulle vara smärtsamt att ta bort... Har innan dess bara hört att man kan få lustgas om man vill.
    Lanie skrev 2011-03-20 12:50:18 följande:
    vad skönt!

de har inte sagt ngt alls. Jag kan ju tänka mig att jag kanske får vara kvar i linköping fram till v 30, drygt tre veckor till.. sen om allt är lugnt kanske dom skickar hem mig med sängläge.. o skulle ngt hända då så kan ju kalmar ta hand om oss. jag tror inte jag kommer hem innan iaf.. nu när jag är på plats i linköping, skickar dom nog inte hem mig o sen om ngt händer innan v 30 så hamnar jag här igen.. jag har inte frågat heller, men det kanske jag ska fråga om hur planen ser ut...
    Hoppas att det håller sig lugnt nu så att du kan komma hem framöver!Hade läst innan att du öppnades direkt efter cerklageklipp, så jag var beredd på det själv. Men här verkar det vara en seg tapp... Vill mest att hon stannar kvar lite till, för det hade varit underbart att kanske få slippa att ligga inne på neo denna gången. Flängde ju fram och tillbaka i 2 månader sist... 
    Den 5 april ska jag till P.O och få cerklage tid. Ska förbereda honom på tusen dumma frågor. Jag har börjat undra om jag har någon känsel i tappen. Kände inget när de knipsa av en bit av tappen när de tog cellprov.
  • ISSEN

Lanie: Hur går det för dig? Skönt att sammandragningarna har lagt av och att allt verkar ok! Hoppas innerligt att det fortsätter så!

Själv mår jag fint och idag är jag positiv :) Önskar
    så att tiden kunde gå en aning snabbare så jag åtminstånde kommer över v 26+2!
    Känns underbart sammtidigt skitjobbigt allt som har med graviditeten att göra! Man blir överlycklig när det sparkar i magen men sammtidigt ledsen och orolig för hur det kommer att gå, Jag är nog inte den ända med de känslorna här inne! Men som sagt idag är jag positiv och idag är det glada tankar både kring graviditet och allt annat!
    Ha en bra dag allihop!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-21 10:52:38 följande:
    Lanie: Hur går det för dig? Skönt att sammandragningarna har lagt av och att allt verkar ok! Hoppas innerligt att det fortsätter så!

Själv mår jag fint och idag är jag positiv :) Önskar
    så att tiden kunde gå en aning snabbare så jag åtminstånde kommer över v 26+2!
    Känns underbart sammtidigt skitjobbigt allt som har med graviditeten att göra! Man blir överlycklig när det sparkar i magen men sammtidigt ledsen och orolig för hur det kommer att gå, Jag är nog inte den ända med de känslorna här inne! Men som sagt idag är jag positiv och idag är det glada tankar både kring graviditet och allt annat!
    Ha en bra dag allihop!
    det går bra.. har lite sd, men de är så små att de knappt känns, magen drar bara ihop sig en kort stund o dom kommer ju inte hela tiden som förut.. det känns lite mer som det gjorde innan vi åkte till sjukhuset.. men det är jobbigt o bara ligga här.. har varit ensam sen i lördags em, nu kommer min syrra idag o sambon kommer senare idag, så jag får lite  sällskap o timmarna förhoppningsvis går lite fortare..

skönt att du har en bra dag! o jag vet så väl vad du menar, att allt är underbart o jobbigt samtidigt.. jag var nog mer positiv igår när det var sol ute, idag är det molnigt o jag känner mig lite mindre glad.. vilken vecka är du i nu?
  • ISSEN
    Niinis skrev 2011-03-21 12:37:11 följande:
    blev nekad snitt, vet inte va jag skagöra nu, vägrar föda vaginalt!www.familjeliv.se/Forum-2-254/m57979419.html
    Men fy fan rent ut sagt vilken skit läkare!! Är det bättre att du mår dåligt psykiskt och är livrädd??! Nä skulle jag vara du skulle jag i första hand ta kontakt med andra sjukhus och höra mig för om hur man kan gå till väga för att få snitt! Känns ju solklart att du inte ska behöva föda vaginalt med din bakgrund och att de ens tänker tanken är för mig ofatbart!! Kan man inte kolla typ med patientvårdsnämden om rättigheter,överklagan mm? Du har väl inte så många veckor till BF heller va? GRATTIS till det med!!!!  Jag har nämligen lästa igenom nästan hela tråden och såg när du va runt den veckan jag är nu (19+2) att du önskade tiden kunde gå fortare... DÄR är jag nu och nu är det någon som är avis på dig ;)
    Hoppas innerligt att du får hjälp med snitt och får ett svar snabbt så du slipper gå och vara orolig! Fan kan bli så irriterad på en del läkare som är totalt okänsliga och har ingen som helst mänsklig känsla för sin patient utan gör bara som det står i "boken" sen får patienten må hur som.

Lanie: Jag är i v 19+2 och tiden sniglar verkligen fram... Vart ju dessutom tillbakaflyttad en hel vecka på ul så det är lite extra surt för det men en dag är det jagsom är i v 30 (förhoppningsvis!!)

Idag ska jag faktiskt åka iväg en sväng, Min äldsta son ska på 5 års kontroll och han är otroligt spruträdd och ska ju få den sista vaccinationen! Min sambo är traumatiserad vad gäller sprutor+barn sedan våra Neovistelser så han klarar inte av att gå själv då sonen antagligen skulle känna av att han är räddare själv!
    Påtal om läkare så var jag ju på gynakuten för några dagar sen och allt såg ju bra ut men har funderat en hel del på vad den läkaren sa, att jag absolut inte behöver ligga ner hela tiden och att hon inte kunde förstå varför jag inte får gå promenader osv? Vila i sittande läge lite då och då gick alldeles utmärkt enligt henne! Men varför är min läkare så noga med att jag ska ligga då?? Hur sjutton hade ni tolkat detta? Har självfallet fortastt att ligga ner så mkt jag bara kan vilket är nästan hela tiden men är lite förvirrad över hur två läkare med samma status (överläkare förlossning) säger helt olika saker om samma grej!
  • Niinis
    ISSEN skrev 2011-03-21 14:47:39 följande:
    Men fy fan rent ut sagt vilken skit läkare!! Är det bättre att du mår dåligt psykiskt och är livrädd??! Nä skulle jag vara du skulle jag i första hand ta kontakt med andra sjukhus och höra mig för om hur man kan gå till väga för att få snitt! Känns ju solklart att du inte ska behöva föda vaginalt med din bakgrund och att de ens tänker tanken är för mig ofatbart!! Kan man inte kolla typ med patientvårdsnämden om rättigheter,överklagan mm? Du har väl inte så många veckor till BF heller va? GRATTIS till det med!!!!  Jag har nämligen lästa igenom nästan hela tråden och såg när du va runt den veckan jag är nu (19+2) att du önskade tiden kunde gå fortare... DÄR är jag nu och nu är det någon som är avis på dig ;)
    Hoppas innerligt att du får hjälp med snitt och får ett svar snabbt så du slipper gå och vara orolig! Fan kan bli så irriterad på en del läkare som är totalt okänsliga och har ingen som helst mänsklig känsla för sin patient utan gör bara som det står i "boken" sen får patienten må hur som.

Lanie: Jag är i v 19+2 och tiden sniglar verkligen fram... Vart ju dessutom tillbakaflyttad en hel vecka på ul så det är lite extra surt för det men en dag är det jagsom är i v 30 (förhoppningsvis!!)

Idag ska jag faktiskt åka iväg en sväng, Min äldsta son ska på 5 års kontroll och han är otroligt spruträdd och ska ju få den sista vaccinationen! Min sambo är traumatiserad vad gäller sprutor+barn sedan våra Neovistelser så han klarar inte av att gå själv då sonen antagligen skulle känna av att han är räddare själv!
    Påtal om läkare så var jag ju på gynakuten för några dagar sen och allt såg ju bra ut men har funderat en hel del på vad den läkaren sa, att jag absolut inte behöver ligga ner hela tiden och att hon inte kunde förstå varför jag inte får gå promenader osv? Vila i sittande läge lite då och då gick alldeles utmärkt enligt henne! Men varför är min läkare så noga med att jag ska ligga då?? Hur sjutton hade ni tolkat detta? Har självfallet fortastt att ligga ner så mkt jag bara kan vilket är nästan hela tiden men är lite förvirrad över hur två läkare med samma status (överläkare förlossning) säger helt olika saker om samma grej!
    tack så jätte mycket för ditt svar! med all denna oro och så tjafsandet om snitt har gjort att jag nästan glömt bort att jag är gravid, och glömt bort att jag är i v.30+. Något som jag aldrig trodde var möjligt när läkaren sa dom där orden i v.23+6, att jag var öppen hela vägen ner till cerklaget redan då! Ush vilken berg och dalbana. Känns som att man fått fokusera på allt det dåliga bara och så har man glömt värdet av hur otroligt det är att bebis är kvar i magen. Tack för din påminnelse! Skrattande otroligt att någon faktist är avis på mig nu! Glad jag minns att jag tänkte att de som var över v.30 snart var i mål och att jag så gärna ville vara där en dag. Och nu är jag där, men jag har inte riktigt förstått det än! Men tro mig, det går snabbt, SNART är du också där!!!!

skulle bara säga också att jag tror att de mest kritiska veckorna är det bra att ligga ner så mycket man kan, för då trycker det liksom inte neråt. Men det är bara vad jag tror. Alla kroppar är olika, min kropp klarade inte av att vara mest sittande och det att jag rörde mig en del.

TACK FÖR DITT SVAR!
  • MiScHoOo
    Niinis skrev 2011-03-21 12:37:11 följande:
    blev nekad snitt, vet inte va jag skagöra nu, vägrar föda vaginalt!www.familjeliv.se/Forum-2-254/m57979419.html
    Jag vet inte vad jag ska skriva till dig, men du har en möjlighet att föda vaginalt om du ska jämnföra dig med mig. Kunna få ditt barn på magen och höra den på samma sekund. Massa fördelar med vaginalförlossning, specielt för lungorna. Kejsarsnitt är farligt eftersom man kan få problem, det här klart att det fungerar och hjälper många.
    Du hade/har redan problem graviditeten. Hur skulle vilja?! Skulle du vilja stå på dina ben direkt och ta hand om ditt barn eller ha ont och se andra göra ditt jobb i början?

Jag bad själv om kejsarsnitt sist jag var gravid. Mest för att jag var rädd att förlora mitt barn och kunde inte nå till mål.

Mitt råd är att du ska vara mental redo inför vaginal förlossning. Det finns massa smärtlindring man kan få, hjälp hos barnmorskan.

Hur du än tänker och hur långt du vill gå med detta så lycka till

ISSEN Det är ingen skit läkare. Han har säkert vägt in massa saker innan han nekade. Kejsarsnitt är lätt att göra men allt annat då? Riskerna är högre med kejsarsnitt. Jag tror folk läser mycket om vaginalt förlossning och inte så mycket om kejsarsnitt.