• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    ISSEN skrev 2011-03-16 17:17:30 följande:

Fy farao när ska oron försvinna??!!!! Idag har jag till och från haft rätt mkt sammandragningar så jag ringde gyn som absolut tyckte jag ska komma in och kolla upp det :( Är så fruktansvärt orolig för att det är nåt fel, att jag öppnar mig eller nåt :( Har inte kunnat få ur det där med Funeling eller vad det hette ur huvudet, tän om det är nåt sånt! Finns väl inget de kan direkt gra nu om det startar va? Är ju bara i v 19, faaaan kan inte tiden bara gå turbofort åtminstonde några veckor!!
    Kanske är lite psykiskt oxå då min son fylle år iag, minnen kommer tillbaks och man känner efter tror jag,
    Igår kväll hade jag en obehagskänsla i underlivet, som att det tryckte på fast ändå inte, har inte haft så idag när jag legat ner hela tiden men när jag reser mig känns det som det ska börja.
    Hur är det med uvi, kan man ha det utan att märka av nåt spec, hade det med ena sonen och kan inte minnas att jag mrkte nåt! Är mer kissnödig men det är man väl ändå som gravid?
    Nu ska jag strax käka lite sen kommer sambo hem fr¨ån jobbet och då åker vi in, får se vad som händer, känns skit just nu!
    Uss förlåt för att jag spyr galla här va bara tvungen att få skriva av mig lite!

Man kan ha tyst UVI för det har jag.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-16 17:48:24 följande:
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?
    funneling är ju att man öppnar sig inifrån som kan komma sig av att man har försvagad livmoderhals

lite update från mig. det är hyfsat oförändrat här. har dock en liten funneling, men tappen är 18 mm. lite orolig är jag även om läkarna inte är det

ska få ab snart då dom upptäckt ngn basilusk, vet dock inte vilken än, får veta när läkaren kommer

har lite sd då o då oftast när bebis är väldigt aktiv vilket hon e för jämnan käns det som.. har ont i vänster sida pga av alla sparkar

tack för allt stöd o pepp o solskenshistorier! vi har träffat barnläkare på neo som förklarat lite vad som kommer o hända om bebis kommer i dagarna.. känns jätteläskigt..
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-03-16 18:23:54 följande:
    funneling är ju att man öppnar sig inifrån som kan komma sig av att man har försvagad livmoderhals

lite update från mig. det är hyfsat oförändrat här. har dock en liten funneling, men tappen är 18 mm. lite orolig är jag även om läkarna inte är det

ska få ab snart då dom upptäckt ngn basilusk, vet dock inte vilken än, får veta när läkaren kommer

har lite sd då o då oftast när bebis är väldigt aktiv vilket hon e för jämnan käns det som.. har ont i vänster sida pga av alla sparkar

tack för allt stöd o pepp o solskenshistorier! vi har träffat barnläkare på neo som förklarat lite vad som kommer o hända om bebis kommer i dagarna.. känns jätteläskigt..
    allt ska gå bra ska du se, du har ju kommit längre än sist, och snart är du i säkrare veckor ska du se! solskenshistorier, min son kom i v.24+3 och mår bra idag, en busig 6 åring Glad

jag har blivit typ nekad snitt, men får slutgiltiga svaret på måndag, är helt knäckt, vägrar föda vaginalt!
    imorgon v.30+0, helt otroligt med tanke på att jag vart öppen hela vägen till cerklaget sen v.23! och ändå så har jag vart hemma hemma hela tiden.
  • Schäfer
    Lanie: härligt att hon håller sig på rätt sida!!! Så jag antar att ni då vet att det är en tjej De brukar dessutom vara "starkare" ifall hon skulle vilja komma lite tidigare!!!
    Skönt att de har så bra koll på dig och att du får information så du får förbereda dig OM det skulle behövas - men jag håller tummarna för att du får ligga där i flera många veckor till!!! Massa styrke kramar till Dig - du är så stark!!!
    vixan skrev 2011-03-16 17:48:24 följande:
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?
    Funneling är när man öppnar sig inifrån, dvs det syns inte på en vanlig gynundersökning. Funneling är typiskt för de som lider av försvagad cervix, men med cerklage brukar man klara sig bra ändå

ISSEN: hoppas allt är bra!!! Kram
  • Lanie

tack niinis för din solskenshistoria!

schäfer: nä vi vet faktiskt inte med säkerhet att det är en flicka.. det är bara vad vi tror o jag döpte henne till kickan för några veckor sen när hon sparkade så mkt..men jag vill inte säga bebis hela tiden utan det blir en hon bara för att det ska bli lite lättare o ta att det är en person där inne o inte den.

droppet togs bort igårkväll, haft lite mer sd under natten, men inte så dom har gjort ont.. fick även lite microlax imorse så nu när magen är rensad så har sd minskat ännu mer.

har fått ab, men det var inte gbs jag hade iaf.. utan lite snällare bakterier.. tror att om det hade gällt ngn annan så hade dom inte ens satt in antibiotika.. så det är ju också bra..

de kontrollerade tappen efter att jag hade fått microlax o även om jag haft lite mer sd o tömt tarmen så var tappen i stort sett oförändrad sen kollen igår så jag kommer o bli förflyttad till bb senare idag.. ser ju lite bra ut iaf.. men kommer o bli kvar i uppsala över helgen vad det ser ut som, fortfarande fullt i linköping..

• Thalis

Men Lanie gumman!!
    Skickar en massa styrkekramar!! Och jag hoppas att kickan bara skräms lite!
    Kram

Mamma till A, A, A och V.
  • ISSEN

Lanie: Hoppas ni mår bra och att den lilla vill stanna ett tag till!! Vilken vecka är du i nu? Skickar oxå massor med styrkekramar och hoppas allt är bra!

För mig gick det bra på gyn igår! Hade inte börjat öppna mig och cerklaget satt där det skulle men läkaren kunde endast mäta tappen till 8 mm vilket i mina öron låter vääldigt kort men enligt henne var min tapp endast 1cm när de satte cerklaget fast jag fick ju höra av min läkare att den va 2,5cm... har de inte samma journaler tro? Fattar ingenting menn oroar mig inte spec för det utan ska fråga min läkare om två veckor!

Hoppas allt är bra med er andra!

• Lanie

thalis: ja du kickan har skrämt mig en hel del den här veckan :)

issen: jag är i v 26+3 idag..

allt är stabilt här, idag har kickan varit igång som vanligt utan att jag haft en massa sd så nu känns det nästan lite som vanligt igen. kommer o bli flyttad imorgon, skulle ha blivit idag, men det är ju bara o kolla ut så inser man ju att det är dumt o ge sig ut, vilket skitväder.

skönt att tappen är stängd, men det klart att det är lite läskigt när de säger olika längder på tappen.. det skiljer ju ändå lite... hoppas att du kan finna lite ro!

• Schäfer
    ISSEN skrev 2011-03-17 15:51:30 följande:
    Lanie: Hoppas ni mår bra och att den lilla vill stanna ett tag till!! Vilken vecka är du i nu? Skickar oxå massor med styrkekramar och hoppas allt är bra!

För mig gick det bra på gyn igår! Hade inte börjat öppna mig och cerklaget satt där det skulle men läkaren kunde endast mäta tappen till 8 mm vilket i mina öron låter vääldigt kort men enligt henne var min tapp endast 1cm när de satte cerklaget fast jag fick ju höra av min läkare att den va 2,5cm... har de inte samma journaler tro? Fattar ingenting menn oroar mig inte spec för det utan ska fråga min läkare om två veckor!

Hoppas allt är bra med er andra!
    Hur har de kommit fram till att den var 2,5 cm respektive 8 mm nu?
    Det jag undrar är nämligen för att om man läser fakta om mätningar så kan det skilja flera cm om man mäter genom gynundersökning. Dvs jag skulle inte lita på dessa mått!
    Om du får en vul-mätning skulle jag gå efter den och strunta i övriga! Kram
  • ISSEN
    Schäfer skrev 2011-03-19 10:38:45 följande:
    Hur har de kommit fram till att den var 2,5 cm respektive 8 mm nu?
    Det jag undrar är nämligen för att om man läser fakta om mätningar så kan det skilja flera cm om man mäter genom gynundersökning. Dvs jag skulle inte lita på dessa mått!
    Om du får en vul-mätning skulle jag gå efter den och strunta i övriga! Kram
    Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro längre, 8 mm lät väldigt kort i mina öron men ska be min läkare kolla upp det om2 veckor när jag ska vara där! Känns inte som någon ide att hetsa upp sig på längden då jag inte kan göra något åt saken iaf, jag ligger ju ner så mkt jag kan mer kan jag inte göra!

Hur är det med er andra? hoppas ni mår fint och att allt är bra!

Lanie: 26+3 då är du ganska precis där jag födde min son! Han kom i v 26+2 och är idag en helt frisk vääldigt envis liten kille :) Har läkarna sagt något mer? Hur mår du?