• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Javisst litar jag på honom. De sätter ju inte cerklage på vem som. Nu när man träffat på fler som har och haft cerklage så verkar det som vi med slappa tappar har liknade symptomer. Jag träffade på i vin som försöker få syskon till våra änglar-tråden och hon sa att hon hade funeling vilket jag tycker verkar som en försvagad livmoderhals. Hon berättade att man inte vill ge henne cerklage då hon öppnar sig på en timme för då kan livmodern slitas sönder. En annan anledning var att hon var infektionskänslig och med cerklage är det lättare att få bakterier. 

Dessa problem har ju jag också. Öppnar mig på en timme och har lätt för uvi.  

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-11 17:22:20 följande:
    Javisst litar jag på honom. De sätter ju inte cerklage på vem som. Nu när man träffat på fler som har och haft cerklage så verkar det som vi med slappa tappar har liknade symptomer. Jag träffade på i vin som försöker få syskon till våra änglar-tråden och hon sa att hon hade funeling vilket jag tycker verkar som en försvagad livmoderhals. Hon berättade att man inte vill ge henne cerklage då hon öppnar sig på en timme för då kan livmodern slitas sönder. En annan anledning var att hon var infektionskänslig och med cerklage är det lättare att få bakterier. 

tråkigt att höra, men av egen erfarenhet så är det bättre med cerklage, en livlina man bär på och skulle det lyckas, ja du  då är man välrdens lyckligaste mamma men när det inte gick för mig så var det ingen lösning med ett vanligt cerklage utan nu har jag abdominell cerklage, även jag blev nekad på min tredje graviditet och jag har min underbara läkare som opererade in ett cerklage förra gången och en annan läkare som hjälpte mig med min sista förlossning sa om abdominella cerklage. Det som är viktigt med mitt inlägg är att man inte ska riskera ett nytt sent missfall, för att nästa är inte säkert att ett vanligt cerklage hjälper och då är man på ruta 1. Som många av er vet att jag har 4 små änglar och önskar inte min värsta fiende drabbas av vad jag har genom lidit.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-11 17:22:20 följande:

det tråkiga är väl att ingen kan veta i förväg om cerklage funkar eller inte.. det är ju mkt därför cerklage ändå sätts väldigt sällan idag, det går inte o utvärdera efter en graviditet om graviditeten klarades pga cerklaget eller pga tillfälligheter, just för att varje graviditet i sig är unik. På mitt sjukhus är många negativt inställda till cerklage o det verkar vara just de yngre läkarna som har minst tilltro till cerklage, kan ju också bero på att de inte har några tidigare erfarenheter av cerklage eftersom det bara sätts ett kanske två om året på mitt sjukhus..

vi får ju bara hålla tummarna för att det funkar! för mig är varje dag nu en delseger. Har snart varit gravid 2 veckor längre än med Wilton...

vilken vecka är du i nu?
  • vixan

Jag går in i vecka 8 idag så det är lååååååååååånt kvar.

• Niinis

kikar in en snabbis!

är fortfarande hemma med sängläge men jag rör mig och sitter en del emellanåt. v.29+2 idag, så det går framåt!! börjar planera inför förlossningen, vill ju ha planerat snitt i v.37. det är ju inte så jätte långt kvar!
    min mans mamma gick bort här i veckan, vart en del sorg här hemma då han inte kunde vara med henne när hon dog, hon bor i chile. och hon hann aldrig träffa sina barnbarn Rynkar på näsan

ni som gjort planerat snitt, hur har de gjort med cerklaget? man kan väll inte ta bort den innan med risk för att det ska sätta igång då va? kan man få det gjort samtidigt med snittet, när man ändå är bedövad?

ska träffa en läkare på tisdag som bedömer om jag får snittet.

vi har bestämt att det inte blir fler koller av livmoderhalsen alls Förvånad för jag fick så starka sammadnragningar efter det vaginala ul som gjordes i slutet på v.24, och eftersom att man ändå inte kan göra mer tyckte både jag och dom att vi skulle inte ta risken att sätt Igång något om jag nu är så känslig.

men finns det risker med att inte kolla? jag har ju ingen tapp kvar över cerklaget, bara under ca 1 cm totalt, ja iaf på sista kollen men det var över 1 månad sedan.

lycka till er alla i graviditeterna och ni som fått era små redan, nu inväntar vi våren tycker jag!!!!

• Thalis
    Lanie skrev 2011-03-12 12:33:13 följande:
    det tråkiga är väl att ingen kan veta i förväg om cerklage funkar eller inte.. det är ju mkt därför cerklage ändå sätts väldigt sällan idag, det går inte o utvärdera efter en graviditet om graviditeten klarades pga cerklaget eller pga tillfälligheter, just för att varje graviditet i sig är unik. På mitt sjukhus är många negativt inställda till cerklage o det verkar vara just de yngre läkarna som har minst tilltro till cerklage, kan ju också bero på att de inte har några tidigare erfarenheter av cerklage eftersom det bara sätts ett kanske två om året på mitt sjukhus..

vi får ju bara hålla tummarna för att det funkar! för mig är varje dag nu en delseger. Har snart varit gravid 2 veckor längre än med Wilton...

vilken vecka är du i nu?
    Nja..... jag fick mitt andra cerklage just pga att mina läkare trodde stenhårt på att det första cerklaget funkade så bra! Utan första cerklaget så hade Alexander kommit i v.22 då jag började öppna mig och det enda som höll emot var cerklaget.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Lanie
    Thalis skrev 2011-03-13 13:52:34 följande:
    Nja..... jag fick mitt andra cerklage just pga att mina läkare trodde stenhårt på att det första cerklaget funkade så bra! Utan första cerklaget så hade Alexander kommit i v.22 då jag började öppna mig och det enda som höll emot var cerklaget.
    jo men det beror ju på vilken inställning läkaren har. din läkare tror på cerklage, men det finns dom som inte har samma tro på det utan kan säga då om det går bra att det lika gärna kunde ha gått bra ändå... så uttryckte sig iaf min första läkare, men hon verkade inte heller ha ngt större förtroende för cerklage. mig hann dom ju aldrig sätta cerklage på med wilton, jag var redan långt in i förlossningen.. så när det beslutades om om jag skulle få cerklage eller inte så fanns det dom som menade på att jag inte behövde cerklage utan det lika gärna kunde gå ändå, att allt med wilton var tillfälligheter.. dom hann ju o sätta cerklage på dig o det höll så det klart att cerklaget hjälpte dig...
  • Nenne

Går man och kollar tappen varannan vecka? Eller är de individuellt?

• Thalis
    Nenne skrev 2011-03-14 10:20:29 följande:
    Tror att det är individuellt!
    Jag hade VUL varannan vecka.
    Mamma till A, A, A och V.
  • MagdaA
    Nenne skrev 2011-03-14 10:20:29 följande:
    som Thalis skrev, det är individuellt. när jag hade cerklage kollade jag med 14-21 dsagars mellanrum, när jag inte hade cerklage gick jag på koll var 7-10 dag för att se att det inte började hända nått.
    Ebba, Alexander, Matteus. Älskade barn!