• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    ISSEN skrev 2011-03-14 14:11:57 följande:
    Är det konstigt att min läkare endast gör en vanlig gynundersökning varje gång jag är där?? Har inte gjort ett enda vul sen cerklaget sattes! Bara ett vanligt!  Och som jag har förstått det så kan tappen växa en aning samt krympa...men min läkare säger att det inte är så så man börjar ju undra hur det är?
    Jag blir lite smått oroad över att jag ska typ öppna mig eller nåt när hon inte har kollat med vul men det kanske hon borde känna isåfall!
    Imorgon är det dags för RUL och jag är supernervös :/ Hoppas allt står rätt till med min inneboende och att vi går därifrån lyckliga :))
    Skulle vara lite kul att få veta könet oxå men det spelar ingen som helst roll även om det självklart vore hemskt kul med en tjej då vi har två killar redan, men huvudsaken är att bebisen är frisk och mår bra :)
    Har kommit en bit in i graviditeten och nu har jag börjat känna lite tryck neråt när jag precis ställt mig upp!  Inte så mkt ännu men nu vet jag iaf vad ni andra pratar om när ni pratar om tryck neråt!
    Har haft barnkalas här hemma i helgen då min son fyller 5 på Ons så vi har verkligen haft full rulle här hemma, har suttit ner för det mesta men kännde mig väldigt trött i "magen" igår kväll! Nu blir det vila för hela slanten ända tills bebis kommer ut vilket förhoppningsvis inte är snart!
    Hej,

jag tycker det är jätte konstigt att hon gör gynundersökning på dig!? Först och främst ska man inte göra gynundersökningar om man har försvagad cervix då det kan "reta igång". Man ska inte "känna på tappen" då även det kan reta igång.
    Om du läser medicinsk fakta om cerklage står det klart och tydligt att gynundersökning inte är tillförlitligt som mätning.
    Med vul kan man få den mest tillförlitliga mätningen och är även det enda sättet att se om man börjat öppna sig innifrån - sk. funneling.
    Jag skulle absolut ifrågasätta och kräva en förklaring till varför din läkare inte remitterar dig till vul-mätning!? Det ska ju såklart göras av en kunnig läkare som vet hur man mäter.
    SaraDK skrev 2011-03-14 12:56:14 följande:
    Jag går på VUL var fjärde vecka...

Har fått svaren på de sista proverna!
    Fostervattensprovet visade att där inte är några kromosomförändringar och blodprovet visade inget tecken på infektion.
    Alltså så ser det ganska positivt ut jämfört med allt läkaren sa att det kunde vara för 1 ½ vecka sen...
    På onsdag förmiddag har vi tid för nytt u-ljud av hjärnan för att se om det skett några förändringar av vätskan i ventriklarna...
    Vad skönt!!! Det låter ju jätte bra, gissar att en sten föll från bröstet

Här hemma går dagarna till amning, amning och mer amning - precis som det ska vara med andra ord!
    Hinner inte med så mycket internet, men tänker på Er och håller tummarna!!!
    Kramar
  • Lanie

härliga nyheter saradk!

issen: tycker också det är konstgit att göra gynundersökning o inte göra vul.. så lite fingrande som möjligt! tycker verkligen du ska ifrågasätta!

nu blir det ego för min del.

fick starka o täta sd i söndags natt , åkte in, de satte dropp o så fort de tog ur droppet så kom sd tillbaka efter att bebis ligger o sparkar som en galning. inatt blev jag flyttad till uppsala... tappen är dockstängd o har samma längd som den haft de senaste veckorna 24 mm o cerklaget är stabilt. inga blödningar så allt ser ju ändå ganska positivt ut, men det klart vi vet ju inte vad som kommer hända, nu har jag ett annat dropp som de ska ut imorgon så då får vi se vad som händer o vad de beslutar o göra.. om de fortsätter med dropp eller om de avvaktar o ser om de ska låta förlossningen starta.. känns väldigt läskigt.. är i v 25+6 idag.. behöver solskenshistorier o pepp!

• Trassel
    Lanie, att tappen är stängd och att sd till trots inte verkar ha påverkat tappen! Och att droppet gör att sd lugnar ner sig är ju bra! Du är ju i stort sett v 26+0 och det är ju inte illa pinkat så det ska nog gå vägen ett tag till! 
    Kram!!! 
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • ISSEN

Ultraljudet idag gick kanon :)) Och vi väntar en liten flicka! Det är väldigt välkommet då vi redan har två underbara grabbar :)!
    Ja nu ska jag verkligen ifrågasätta varför hon gör gynundersökning istället för vul! När jag frågade henne om man kan öppna sig "innifrån" sa hon att det kan man inte?! Och när jag frågade om tappen kunde växa på sig vart svaret nej! Känns som att jag missförstårr en hel del så jag ska nog ta och skriva upp alla funderingar och nomba henFör när hon gör undersökningen verkligen gräver hon och känner på knuten på cerklaget och kollar så den sitter som den gjorde när hon satte dit den, att den inte har glidit och jag antar att hon även på så vis skulle känna om jag öppnat mig?
    Hon sa även att om cerklaget skulle glida skulle jag blöda så jag har inte oroat mig! Fy nu känns det inte bra om hon ska vara där och gräva var tredje vecka!! Nu känns det som att jag egentligen inte alls vet hur det står till med tapp och allt! Enda hon har bokat in är ett vul + tillväxt ul 20 april men det kan väl inte vara det ni menar?

Är sååååå avis på er som gått så långt in i grav vilket de flesta här verkar ha gjort! Och ännu mer avis på er som redan fått era underverk! Vart dessutom bakflyttad en hel vecka :( Så istället för 19+4 så är jag i 18+3 bara!

• Trassel
    ISSEN, även här var de ganska noga med att påpeka att de ville kolla så sällan och försiktigt som möjligt för att inte reta tappen. Undersökningarna var bara med vul och en och annan tops för provtagning men de var aldrig inne och pillade förens cerklaget skulle väck!
    Vad roligt med en liten tjej! 
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-15 13:29:04 följande:
    härliga nyheter saradk!

issen: tycker också det är konstgit att göra gynundersökning o inte göra vul.. så lite fingrande som möjligt! tycker verkligen du ska ifrågasätta!

nu blir det ego för min del.

fick starka o täta sd i söndags natt , åkte in, de satte dropp o så fort de tog ur droppet så kom sd tillbaka efter att bebis ligger o sparkar som en galning. inatt blev jag flyttad till uppsala... tappen är dockstängd o har samma längd som den haft de senaste veckorna 24 mm o cerklaget är stabilt. inga blödningar så allt ser ju ändå ganska positivt ut, men det klart vi vet ju inte vad som kommer hända, nu har jag ett annat dropp som de ska ut imorgon så då får vi se vad som händer o vad de beslutar o göra.. om de fortsätter med dropp eller om de avvaktar o ser om de ska låta förlossningen starta.. känns väldigt läskigt.. är i v 25+6 idag.. behöver solskenshistorier o pepp!
    Stackars dig!! Tänker på dig. 

Det är ju bra att tappen är stängd. Har de odlat för GBS och Gardanella? 
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-03-15 13:29:04 följande:
    Åh Lanie...förstår att du är jätte orolig!!! Men som tidigare sagts, du är stängd och opåverkad trots täta sd så det är ju jätte bra!!!
    Solskenshistorier finns det många - min systerdotter t.ex. är ju född i v.22+5 och är idag en glad och go 2½ åring
    Sköt om Dig nu och jag håller tummarna för Dig!!! Styrke kramar Hjärta

ISSEN: grattis till en tjej - kul Funneling är när man öppnar sig inifrån! Funneling kan du söka på och troligen hitta en hel del information och om läkaren inte vet vad funneling är skulle jag verkligen ifrågasätta hennes kompetens! MEN, det kan ju vara så att hon är otroligt opedagogisk (sådär som bara läkare kan vara) och inte förklarar ordentligt för dig. Vad jag menar är att vi inte ska sitta här och ifrågasätta hennes kompetens som inte känner henne... Hon kanske är jätte duktig men tyvärr inte har förmedlat till dig!? Fast jag tycker det är märkligt att hon gör gynundersökningar!? DET ska du ifrågasätta och så tycker jag du kan fråga rätt ut ang. vul-mätning och funneling! Lycka till!
  • ISSEN

Fy farao när ska oron försvinna??!!!! Idag har jag till och från haft rätt mkt sammandragningar så jag ringde gyn som absolut tyckte jag ska komma in och kolla upp det :( Är så fruktansvärt orolig för att det är nåt fel, att jag öppnar mig eller nåt :( Har inte kunnat få ur det där med Funeling eller vad det hette ur huvudet, tän om det är nåt sånt! Finns väl inget de kan direkt gra nu om det startar va? Är ju bara i v 19, faaaan kan inte tiden bara gå turbofort åtminstonde några veckor!!
    Kanske är lite psykiskt oxå då min son fylle år iag, minnen kommer tillbaks och man känner efter tror jag,
    Igår kväll hade jag en obehagskänsla i underlivet, som att det tryckte på fast ändå inte, har inte haft så idag när jag legat ner hela tiden men när jag reser mig känns det som det ska börja.
    Hur är det med uvi, kan man ha det utan att märka av nåt spec, hade det med ena sonen och kan inte minnas att jag mrkte nåt! Är mer kissnödig men det är man väl ändå som gravid?
    Nu ska jag strax käka lite sen kommer sambo hem fr¨ån jobbet och då åker vi in, får se vad som händer, känns skit just nu!
    Uss förlåt för att jag spyr galla här va bara tvungen att få skriva av mig lite!

• vixan
    Schäfer skrev 2011-03-15 19:52:22 följande:
    Åh Lanie...förstår att du är jätte orolig!!! Men som tidigare sagts, du är stängd och opåverkad trots täta sd så det är ju jätte bra!!!
    Solskenshistorier finns det många - min systerdotter t.ex. är ju född i v.22+5 och är idag en glad och go 2½ åring
    Sköt om Dig nu och jag håller tummarna för Dig!!! Styrke kramar Hjärta

ISSEN: grattis till en tjej - kul Funneling är när man öppnar sig inifrån! Funneling kan du söka på och troligen hitta en hel del information och om läkaren inte vet vad funneling är skulle jag verkligen ifrågasätta hennes kompetens! MEN, det kan ju vara så att hon är otroligt opedagogisk (sådär som bara läkare kan vara) och inte förklarar ordentligt för dig. Vad jag menar är att vi inte ska sitta här och ifrågasätta hennes kompetens som inte känner henne... Hon kanske är jätte duktig men tyvärr inte har förmedlat till dig!? Fast jag tycker det är märkligt att hon gör gynundersökningar!? DET ska du ifrågasätta och så tycker jag du kan fråga rätt ut ang. vul-mätning och funneling! Lycka till!
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?