ISSEN skrev 2011-03-14 14:11:57 följande:
Är det konstigt att min läkare endast gör en vanlig gynundersökning varje gång jag är där?? Har inte gjort ett enda vul sen cerklaget sattes! Bara ett vanligt! Och som jag har förstått det så kan tappen växa en aning samt krympa...men min läkare säger att det inte är så så man börjar ju undra hur det är?
Jag blir lite smått oroad över att jag ska typ öppna mig eller nåt när hon inte har kollat med vul men det kanske hon borde känna isåfall!
Imorgon är det dags för RUL och jag är supernervös :/ Hoppas allt står rätt till med min inneboende och att vi går därifrån lyckliga :))
Skulle vara lite kul att få veta könet oxå men det spelar ingen som helst roll även om det självklart vore hemskt kul med en tjej då vi har två killar redan, men huvudsaken är att bebisen är frisk och mår bra :)
Har kommit en bit in i graviditeten och nu har jag börjat känna lite tryck neråt när jag precis ställt mig upp! Inte så mkt ännu men nu vet jag iaf vad ni andra pratar om när ni pratar om tryck neråt!
Har haft barnkalas här hemma i helgen då min son fyller 5 på Ons så vi har verkligen haft full rulle här hemma, har suttit ner för det mesta men kännde mig väldigt trött i "magen" igår kväll! Nu blir det vila för hela slanten ända tills bebis kommer ut vilket förhoppningsvis inte är snart!
Hej,
jag tycker det är jätte konstigt att hon gör gynundersökning på dig!? Först och främst ska man inte göra gynundersökningar om man har försvagad cervix då det kan "reta igång". Man ska inte "känna på tappen" då även det kan reta igång.
Om du läser medicinsk fakta om cerklage står det klart och tydligt att gynundersökning inte är tillförlitligt som mätning.
Med vul kan man få den mest tillförlitliga mätningen och är även det enda sättet att se om man börjat öppna sig innifrån - sk. funneling.
Jag skulle absolut ifrågasätta och kräva en förklaring till varför din läkare inte remitterar dig till vul-mätning!? Det ska ju såklart göras av en kunnig läkare som vet hur man mäter.
SaraDK skrev 2011-03-14 12:56:14 följande:
Jag går på VUL var fjärde vecka...
Har fått svaren på de sista proverna!
Fostervattensprovet visade att där inte är några kromosomförändringar och blodprovet visade inget tecken på infektion.
Alltså så ser det ganska positivt ut jämfört med allt läkaren sa att det kunde vara för 1 ½ vecka sen...
På onsdag förmiddag har vi tid för nytt u-ljud av hjärnan för att se om det skett några förändringar av vätskan i ventriklarna...
Vad skönt!!! Det låter ju jätte bra, gissar att en sten föll från bröstet
Här hemma går dagarna till amning, amning och mer amning - precis som det ska vara med andra ord!
Hinner inte med så mycket internet, men tänker på Er och håller tummarna!!!
Kramar