• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-30 20:50:02 följande:
    Fast om du har försvagad tapp, så spelar det ju stor roll att du väntade tvillingar. Dubbel tyngd att hålla inne...
    Kommer säkert att gå jättebra för dig denna gången. Nu när det bara är en oxå...
    Hoppas på det!

På tisdag ska jag träffa dr P.O då lägger han väl upp en plan.

Måste fråga en ganska dum fråga. Kan man leva som vanligt fram till cerklaget sätts på plats? 
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-31 17:43:32 följande:
    Hoppas på det!

Måste fråga en ganska dum fråga. Kan man leva som vanligt fram till cerklaget sätts på plats? 
    ja det ska inte vara några  problem... iofs tog jag det lugnt för jag nojade sådant över allt.. men jag tog ju lite promenader, handlade, lagade mat...
  • Schäfer
    Hoppas på det!

Ja jag har fått höra att innan v.14/15 kan man inte "hoppa ut" fostret även om man har försvagad cervix. Jag hade däremot blödningar så jag tog det lugnt pga av dessa! Men om man inte har ökad infektionskänslighet eller t.ex. blödningar så ska man kunna leva som vanligt!

Lanie: jag tycker det låter som du är vid gott mod Härligt, jag är övertygad om att positivitet gör underverk Hejja dig!!! Kram
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-03-31 19:32:01 följande:
    Lanie: jag tycker det låter som du är vid gott mod Härligt, jag är övertygad om att positivitet gör underverk Hejja dig!!! Kram
    Tack!

jo, men jag är nog vid ganska gott mod just nu.. dels för att ha kommit till den här viktiga veckan, men också för att vistelsen här i linköping går mot sitt slut (om nu bebis är kvar i magen) o så har jag haft kuratorn hos mig två gånger den här veckan o jag har kunnat sätta ord på massa känslor som jag hade inom mig, men som jag inte kunde definiera.. så mkt av oron o stresssen jag hade har släppt.. o nu vågar jag blicka lite framåt längre än bara en dag i taget!

hoppas allt är bra med er? kram!
  • Lanie

UVI på gång så idag ger jag mig på femte abkuren! suck! men ngt glädjande är iaf att jag bara gått upp 2,8 kg sen inskrivningen i v 12!

hoppas ni får en fin helg!

• SaraDK

2 veckor utan cerklage...och fullgången på söndag! Så skönt!
    Har haft en känsla av att hon kommer i början av april hela tiden, så nu är det bara att vänta o se...
    Nytt hjärn-ul på onsdag för att se om vätskan har förändrats. Hoppas såååå att det har sjunkit till ett normalvärde...

Hoppas på det!

Jag levde ganska som vanligt men undvek att lyfta min dotter på nästan 30 kg (sitter i rullstol) så mycket det var möjligt!
  • vixan

Har funderat på det här med att lämna på dagis. När man fått sitt cerklage kan man ta en promenad till dagis för att lämna. Mannen börjar jobba klockan sju och det skulle innebära att min dotter måste gå upp halvsex för att gå på dagis. Tycker synd om henne.

• ISSEN
    vixan skrev 2011-04-01 15:13:04 följande:
    Har funderat på det här med att lämna på dagis. När man fått sitt cerklage kan man ta en promenad till dagis för att lämna. Mannen börjar jobba klockan sju och det skulle innebära att min dotter måste gå upp halvsex för att gå på dagis. Tycker synd om henne.
    Jag går inte till dagis alls med mina barn iof är jag mestadels sängliggande och min sambo som börjar jobba 6 vissa dagar tar ledigt en stund från jobbet, åker hem och hämtar barnen som jag har fixat iordning vid 9 sen lämnar han dem på dagis och åker till jobbet igen, samma sak gör han de dagar han slutar sent! Lite jobbigt  var det för honom i början men han  har fått rutin på det hela och det funkar riktigt bra!

Jag va hos läkaren igår och kollade cerklaget och allt såg fint ut! Det satt där det skulle och jag har inte börjat öppna mig! Risken för att jag ska föda i v 26 igen är ca 10% enligt läkaren men hon kunde självklart inte garantera det men det kändes skönt att höra att risken inte är så stor iaf! Jag fortsätter med sängläge helt enkelt så ska det här nog gå vägen :) Har legat snart 8 veckor och imorgon går jag in i v 21+0 känns ofattbart att jag kommit så långt när jag nyss va i v 15!!!
    Inatt sover mina små trollungar hos mormor och morfar för min sambo jobbar från 7 imorgon bitti! Ska bara ligga och ta det lungt hela dagen!
  • MiScHoOo

Thalis
    Thalis

tack vännen för ditt inlägg, jag har försökt att meddela dig men jag kommer inte åt din sida

Det gick ingen vidare med grav. antaglien var det inget eller kanske det var...?!
    När jag var hos gyn läkare såg hon att jag har haft ägglossning och att jag hade förtjocka slemhinnor eller vad det heter och det är helt normalt vid tidig grav. Men igår kom mensen Rynkar på näsan.

Jag är inte så himla ledsen, utan lättad, vet inte varför jag känner så men jag kanske är inte mentalt redo än trots allt...
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2011-04-02 15:20:23 följande:
    Men igår kom mensen Rynkar på näsan.

Jag är inte så himla ledsen, utan lättad, vet inte varför jag känner så men jag kanske är inte mentalt redo än trots allt...
    Nämen fy så trist... Kram