• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo

Hehe jätte duktig och skönt att han tar egna intiativ. Min man kan handla också och kommer hem med halva listan. Jag uppdatera hur det går när han kommer.

• FruHellström
    vixan skrev 2011-09-23 14:23:56 följande:
    Vad bra att inget va på gång.

Det här med att låta män handla =). Min kära man har blivit jätteduktig. Tidgare kom han bara hem med de som stod på listan och inget annat. Nu kan han ta egna initiativ och köpa sånt som jag missat och han vet att vi behöver.
    Haha, en lydig man är en lycklig man

Min e oxå superduktig, vi bor ju hemma hos mor just nu, o han lagar mat varje dag, idag blir det risotto med sparris, sååå gott.
    (Fast fredagsmyset har han glömt, så jag o sonen får ta en repa senare...) 
  • vixan

Min kärlek glömde saffran.... hehe men han köpte massor av fredagsmys!!!

• Pupp

MisChooo: vad skönt att det gick bra!! Nu måste du ta det lugnare..;)

Min man handlar med men köper inget utanför listan. Blir ju inte lika dyrt då som när jag handlar..;)

Kram på er!

• MiScHoOo

Jag blev inte chockad idag. Ville beröma honom, men jag blev arg... Han får åka igen och han handlade saker utanför listan. Min mamma stackaren blev utmattad. Fick städa skafferiet och kyl och frys. Stakars mamma. Det har inte blivit städat sedan juni månad. Satt på en stol som en chef och sedan gjorde mamma romantisk middag med tända ljus.

• mamma mys

ja ingen kan påstå att det är lätt att vara sjukskriven o bara gå hemma..man vill berömma fast samtidigt blir man så irriterad men tror att mkt beror på att man inte får göra själv o hela tiden måste be om hjälp..jag är i alla fall sån..gillar inte att behöva ha hjälp.. jag kan själv..men nu får man ju inte....det är inte lätt..men tror de flesta bra män försöker så gott de kan..blir ju mkt för dom med att sköta jobb o hela hemmet..men det är ju såå underbart när bebisarna väl är hos oss o mår bra o man kan börja fungera normalt igen..jag längtar så o tycker att tiden går så sakta men på nåt sätt har ju snart ändå 27 hela veckor gått o det är ju faktiskt bara 12 veckor kvar till bf...

nä nu ska jag duscha idag ska det fixas lite med bilen som en kompis ska hjälpa mig med o sambon jobbar så idag ska jag vara hemma hos kompisen o ikväll åka in o hämta älsklingen...käns heltsjukt att ha bil o körkort efter  bara 10 veckors oeffektivt pluggande,)

kramar på er alla kämpar 

• Silverklar

MiScHoOo: Skönt att det lugnade ner sig. Och låter som en bra idé att ta det (extra) lugnt närmaste veckorna!

Hej, hemma sedan i torsdag. Cerklageoperationen var i onsdags och gick bra förutom att det är tveksamt om ryggbedövningen tog som den skulle. De gav mig smärtlindring 3 ggr i droppgrejen under operationen och efter 3 ggn tror jag det kändes som det var meningen att det skulle kännas från början... tur som var är ju operationen inte så lång, så det hela var ok ändå. Och skönt att ha cerklaget på plats nu.

Är hemma och tar det lugnt. Har inte ont eller så, men det känns lite "konstigt" efter att man varit uppe och stått/gått/eller suttit ett tag. Så försöker att ligga ner så mycket som möjligt och ta det lugnt. Har haft lite sammandragningar och så, men förstått att det är vanligt och inget man behöver oroa sig för.
    Jag behövde inte kämpa för mina 2 veckors sjukskrivning, utan läkaren hade sjukskrivit mig fram till och med den 17/10 (ca 3 v) när hon kom till rummet. Skönt! Återbesök hos doktorn är inbokat 11 okt, så vi får se hur det ser ut och vad de säger då. Verkar vara ganska olika. Vissa jobbar heltid, andra deltid och andra är sjukskrivna heltid efter cerklage och framåt. Får se hur det blir för mig.

Såg att ni talade om handling Min man är också bra på att handla. Ibland handlar han allt från eget huvud, ibland (som idag) vill han att jag skriver en lista. Även om jag skriver lista är han bra på att lägga till saker jag glömt eller andra saker han tycker kan behövas.

Håller tummarna för att allt går bra för oss alla och att bebisarna håller sig i magen länge, länge så att de hinner utvecklas bra och kan klara sig utanför utan framtida men!

ps. Tänkte ringa trygghansa (där jag är försäkrad och tänkte försäkra bebis i magen) för att kolla om jag kan få något från min försäkring för min förra sjukskrivning (i början av grav) och nu. Samt OM cerklaget kan ställa till problem med bebisförsäkringen. Det är ju meningen att bebisen ska stanna länge nu och då borde det ju inte vara något problem???

• Trassel
    Silverklar,
    Vad skönt att det gått bra! Känner igen det där med ryggbedövningen. Min tog inte så bra heller nu. Eller rättare sagt, tog gjorde den för den gick inte ur på 6 timmar men den tog inte där jag skulle så jag fick också påfyllning i dropp ochlokalt. Tyvärr hjälpte inte det fullt ut men som du sa, det går ju rätt snabbt så det var bara att stå ut!
    Håller också med om det känns lite konstigt när man varit uppe ett tag. Min läkare tyckte att det är då vila som behövs och därför är jag sjukskriven heltid.
    Jag tror jag hade trygghansa 2008 men jag är inte säker. Kolla annars Folksam som inte kräver läkarintyg och försäkrar från v 23!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • FruHellström

Jag är försäkrad med Trygg-Hansas väntabarn, alltså den som kostar 1050:- De sa inget om cerklage, ingen hälsokoll eller så, bara o betala in, o då frågade jag och förklarade min sits med försvagad tapp, inga problem...
    Så den funkar, om man nu vill ha dem  

Nu längtar jag verkligen till klippet..:!!

Sammandragningar tillochfrån, trycker neråt o tycker mig känna att det drar lite i bandet... jag vill bara föda barn nu!!! :-P