• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Klogu, tyvärr minns jag inte på rak arm om det är nån som har cerklageerfarnhet från Karolinska. Tycker att det är konstigt att de inte pratar om cerklage för dej...

Silverklar, kanon, håller tummen imorn! Lite kort sjukskrivningstid tycker jag dock. V 36 verkar vara ganska vanligt med klipp så det låter normalt

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Niinis
    klogu skrev 2011-09-20 22:21:17 följande:
    Ja läget är oförändrat. Tappen har gått från 13 till 11 men det är så marginellt att det inte ökar den oro jag redan har.
    jag har erefarenhet av cerklage på ks i solna. Blev inlagd 2004 i v.22+5 då jag min tapp gått från 4cm till 1 cm på någon vecka. Blev inlagd med sängläge. Då diskuterades det cerklage, och de tyckte det var för riskabelt att sätta cerklage så sent så det blev inget utan jag bara väntade, och sonen föddes på ks i solna i v.24+3. Idag är han tack och lov 7 år och mår bra. Sedan år 2009 när jag var gravid med dottern i v.16 så upptäckte dom på ul att jag var helt öppen och inte hade någon tapp kvar, då vart jag inlagd för att invänta missfall, men där stängde sig tappen ett par cm med sängläge och då fick jag ett akut cerklage i v.17 tror jag det var, och det höll till v.39+4. Önskar dig all lycka till!!
  • klogu
    Niinis skrev 2011-09-21 07:12:05 följande:
    jag har erefarenhet av cerklage på ks i solna. Blev inlagd 2004 i v.22+5 då jag min tapp gått från 4cm till 1 cm på någon vecka. Blev inlagd med sängläge. Då diskuterades det cerklage, och de tyckte det var för riskabelt att sätta cerklage så sent så det blev inget utan jag bara väntade, och sonen föddes på ks i solna i v.24+3. Idag är han tack och lov 7 år och mår bra. Sedan år 2009 när jag var gravid med dottern i v.16 så upptäckte dom på ul att jag var helt öppen och inte hade någon tapp kvar, då vart jag inlagd för att invänta missfall, men där stängde sig tappen ett par cm med sängläge och då fick jag ett akut cerklage i v.17 tror jag det var, och det höll till v.39+4. Önskar dig all lycka till!!

Tack för ditt svar! Fick du nån förklaring på varför du öppnades? Var det försvagad livmoderhals eller nån infektion som orsakade det?

Nu har jag äntligen fått lite svar från läkaren på ronden. Har fått lite bakgrundsfakta och det känns skönt att få direktinformation och inte behöva googla allt. Tydligen visar jag något litet tecken på infektion och dom ska idag prata med infektionsavd för att höra vad som kan sätta in för medicin mot det som inte skadar barnet. Just pga den eventuella infektionen vill dom inte sätta cerklage för det skulle troligtvis bara förvärra situationen.  Därför vill dom först prova att behandla den och se om det blir bättre. Men hon sa att hon hoppades att jag skulle ligga här 6-7 veckor. Det kändes skönt att höra. Att dom inte har några planer på att skicka hem mig.

Fortsättning följer... 
  • Lanie

klogu: vad gott o höra att du fått lite mer information.. om det är infektion som spökar förstår jag absolut att de vill avvakta med cerklage, kunde de inte sagt det lite tidigare kan man ju tycka? blir väl någon form av antibiotika du får då.. jag fick ju infektion som gjorde att jag började o öppna mig i v 25... fy vilken pärs det var innan de fick provsvaret, men så fort jag fick antibiotika blev det bra igen... men infektioner är ju skrämmande det också...

• Trassel
    Klogu, jag har i både förra graviditeten och nu i denna problem med bakterier. Det upptäcktes bakterier i förra innan de skulle sätta det planerade cerklaget och då fick jag en ABkur innan och likadant denna gång så upptäcktes bakterier så jag fick en ABkur innan cerklaget. Jag har haft problem med enteroccocer och nu med GBS. Har du fått mer info nu om vad det är för infektion du har?
  • klogu

Det är Ureaplasma parvum. Samma som hade visat positivt vid förra graviditeten. Det klassas tydligen inte som en infektion utan är en bakterie som de allra flesta har i sig. Men det är sällan den gör sig påmind. Ska iaf käka piller mot det i tio dagar.

• Trassel

Jag hade enterococcer vi de två första graviditeterna men änsålänge har dom inte visat sig. Däremot dök ju andra upp. Jag undrar varför det blir så? När jag inte är gravid så verkar de inte finnas.
    Skumt med dessa bakterier som dyker upp som gubben i lådan...
    Hoppas pillrena tar bort det!

• mamma mys

klougo: håller tummarna då att de får bot med infektionen så det kanske bättrar på längden på tappen...håller tummarna stenhårt o bara ta en dag i taget...

silverklar..vad skönt för dig att de sätter cerklage...1-2 veckor låter som en normal första sjukskrivningetid..hoppas du klarar av att jobba..men lyssna på kroppen...

själv köpte jag bil idag:D känns helt sjukt..bil o körkort;) men jag vänjer mig väl snart hoppas jag;) o så gick jag in i vecka 27 idag...skönt att tiden går frammåt..nästa mål är vecka 30....

kram på er alla kämpar.. 

• Becka81

Har just fått cerklage i v.14. Har däremot upptäckt att de olika läkarna jag träffar ger olika info. Nu väntar jag på dagens läkare för att se vad hon har för besked om sjukskrivning och vad jag får göra. Hur var det för er?