Niinis skrev 2011-09-21 07:12:05 följande:
jag har erefarenhet av cerklage på ks i solna. Blev inlagd 2004 i v.22+5 då jag min tapp gått från 4cm till 1 cm på någon vecka. Blev inlagd med sängläge. Då diskuterades det cerklage, och de tyckte det var för riskabelt att sätta cerklage så sent så det blev inget utan jag bara väntade, och sonen föddes på ks i solna i v.24+3. Idag är han tack och lov 7 år och mår bra. Sedan år 2009 när jag var gravid med dottern i v.16 så upptäckte dom på ul att jag var helt öppen och inte hade någon tapp kvar, då vart jag inlagd för att invänta missfall, men där stängde sig tappen ett par cm med sängläge och då fick jag ett akut cerklage i v.17 tror jag det var, och det höll till v.39+4. Önskar dig all lycka till!!
Tack för ditt svar! Fick du nån förklaring på varför du öppnades? Var det försvagad livmoderhals eller nån infektion som orsakade det?
Nu har jag äntligen fått lite svar från läkaren på ronden. Har fått lite bakgrundsfakta och det känns skönt att få direktinformation och inte behöva googla allt. Tydligen visar jag något litet tecken på infektion och dom ska idag prata med infektionsavd för att höra vad som kan sätta in för medicin mot det som inte skadar barnet. Just pga den eventuella infektionen vill dom inte sätta cerklage för det skulle troligtvis bara förvärra situationen. Därför vill dom först prova att behandla den och se om det blir bättre. Men hon sa att hon hoppades att jag skulle ligga här 6-7 veckor. Det kändes skönt att höra. Att dom inte har några planer på att skicka hem mig.
Fortsättning följer...