• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Karo, vilken kämpe!! Jag hoppas att allt fortsätter gå bra!
    När allt lugnat ner sig så får du fråga din läkare hur det kunde bli så här. Kanske det bara blev så nu och nästa gång kommer gå bättre.
    Håller mina tummar här att lillkillen fortsätter så bra som han börjat!!!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MeOnFire

Karo: Grattis till barnet! :) Håller med ovanstående och säger vilken Kämpe till pojk ni fått! Hoppas det fortsätter gå lika bra och att tiden går fort för er..

• mamma mys

hej alla:) jag har funderat på en sak nu..nån som vet överlevnadschanserna vecka för vecka o den procentuella risken för men för dessa veckor??från vilken vecka är det liksom lugnt om den lilla skulle födas o klara sig o öven klara sig utan men??

• MiScHoOo

Mys när jag åkte in till förlossningen ställde jag den frågan till läkaren och han sa kanon resultat efter v 30, men självklart har tidigare klarat sig bra också.

• vixan

Av de barn som födds v 24 är det 75% som överlever på neo i Lund. Sen säger de att efter v28 så ökar överlevnads chanserna rejält.

• Trassel

Av de som föds väldigt prematur så är dte ofta problem med lungorna av något slag, astma osv. Också problem med synen hör väl till vanligheterna. Och det där är ju väldigt indiviuellt såklart, en del klarar sig jättebra och inga men. Kan inte procenten direkt
    Min kusin fick tvillingar för snart 14år sen runt v 25 tror jag det var. Hon fick havandeskapsförgiftning så de var helt enkelt tvungna till slut att få ut dom. Dessutom hade de TTS ( den ena tvillingen tar näring från den andra) så ena tjejen vägde 1kg och den andra 410gr! De trodde aldrig att den minsta skulle klara sig överhuvudtaget men det gjorde hon. De genomgick både hjärt och hjärnoperationer och idag så är 1kgstvillingen som jag vet helt frisk och den andra hon har synnedsättning , finmotorikskada och så är hon förståndshandikappad men det kan nog likagärna ha berott på att de var tvugna att operera som att det kn ha varit medfött, synskadan är säkert pga av förtidigt född och de andra är förmodligen beroende på operatiner och den tuffa tiden hon hade. Men vilken glad tjej hon är idag! Och att hon lever! Detta är ju ändå 14år sen!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

tack för svaren..så då ser det ju ändå rätt bra ut för mig som har gått 28 fulla veckor på onsdag....ska på tapp mätning på måndag så hoppas på fortsatt oförändrat...är så trött på det här nu med humörsvängningar, foglossning, halsbränna, ont i revbenen, tungt o andas, stora kroppspulsådern kommer i kläm,o bristen på SEEEEX.....men men BARA ca 12 veckor kvar till bf....sen tas väl cerklaget bort i vecka 35-37 då får man ju iaf ha sex;) då är väl frågan om gubben kan prestera istället;)

• vixan
    mamma mys skrev 2011-09-30 22:33:37 följande:
    tack för svaren..så då ser det ju ändå rätt bra ut för mig som har gått 28 fulla veckor på onsdag....ska på tapp mätning på måndag så hoppas på fortsatt oförändrat...är så trött på det här nu med humörsvängningar, foglossning, halsbränna, ont i revbenen, tungt o andas, stora kroppspulsådern kommer i kläm,o bristen på SEEEEX.....men men BARA ca 12 veckor kvar till bf....sen tas väl cerklaget bort i vecka 35-37 då får man ju iaf ha sex;) då är väl frågan om gubben kan prestera istället;)
    Hehe min sexlust är gone nu så här i v36+1. Här har man gått och längtat men inte fått lov och så berättar du att man får ha sex när cerklaget är klippt. =) Ska klippa mitt cerklage nästa tisdag vilket jag tycker är sent.

V28 är jättebra!!  
  • Lanie

mammamys: hehe, ja sex ja.. det glömde man bort vad det var så småningom. var sjukt jobbigt första tiden efter att man fått cerklaget, men på slutet var lusten helt borta. tyvärr har den inte kommit tillbaka än, thea är 4 månader nu.. men det har väl iaf blivit lite bättre på senaste tiden, även om det är långt kvar tills vart vi var innan vi blev gravida...