• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

håller tummarna för er som kämpar mot oförstående läkare......

idag har jag 100 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum..så får vi se när lillan vill komma ut....hade sd igår o tog bricanyl..idag är jag bara irriterad på biverkningarna..när musklerna krampar:/

imorgon ska jag övningsköra med trafikskolan o på tisdag har jag uppkörningen... hoppas jag slipper sd.. 

• Lanie

silverklar: förstår efter din långa resa att du verkligen vill att det ska gå bra.. jag sitter här med min snart fyra m¨ånaders gamla bebis o bara njuter av henne.. o blir sorgsen över det jag aldrig får uppleva med Wilton. Mitt råd är att stå på dig! tyvärr är det så att man måste vara lite mer framåt, lite mer högljudd när det pratas om cerklage.. jag har aldrig ifrågasatt vården för hur kan man säga emot experterna? men fick lära mig att man måste bli lite tuffare än vanligt när man pratar med läkarna om cerklage. jag hade jättemkt stöd från tråden när jag kände att läkarna inte tog mig på allvar.. Lycka till!

• klogu

22+6 idag. Måste klara mig till 24+0 för innan vill dom inte försöka rädda Lillen. Ska göra en ny mätning imorrn eller på tisdag, förhoppningsvis redan imorrn. Man vill ju lita på läkarna men samtidigt blir jag så tveksam. Dom säger ett det inte är tyngdkraften som startar en förlossning utan en kemisk process i kroppen. Dom säger också att dom har haft kvinnor liggandes här med 0 mm tapp men ändå inte varit öppna och att dom klarat sig många veckor. Tycker det är så konstigt med inställningen. När jag kom in till Huddinge med tvillingarna sa dom att ifall dom skulle lyckas stoppa det skulle dom sätta in ett cerklage direkt morgonen efter. Här är det inte alls så. Visserligen är inte förlossningen igång, men ändå. Det är är Karolinska sjukhuset i Stockholm. Man kan ju tycka att det ska vara ett toppsjukhus. Men vi får se vad nästa mätning säger och vad som händer då. Skulle dom sätta ett cerklage och det får motsatt effekt och triggar igång det kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag propsade på det. Vet varken ut eller in känns det som.

• Lanie

åh klogu, vill bara ge dig en kram o säga att allt kommer o bli bra! jag kan ge dig en cyberkram o säga att jag hoppas de vet vad de gör.. som du säger, man vill ju inte propsa på heller om det sen slutar illa oxå.. o det är ju ändå som läkarna säger.. att man kan ligga länge med noll tapp o klara det.. det bästa rådet jag har till dig är att ta en timme i taget, en dag i taget, försök o sysselsätta dig så det känns som om tiden går snabbare.. har du fått ngn kurator o prata med? för du behöver verkligen all hjälp du kan få..

• vixan
    klogu skrev 2011-09-18 10:36:36 följande:
    22+6 idag. Måste klara mig till 24+0 för innan vill dom inte försöka rädda Lillen. Ska göra en ny mätning imorrn eller på tisdag, förhoppningsvis redan imorrn. Man vill ju lita på läkarna men samtidigt blir jag så tveksam. Dom säger ett det inte är tyngdkraften som startar en förlossning utan en kemisk process i kroppen. Dom säger också att dom har haft kvinnor liggandes här med 0 mm tapp men ändå inte varit öppna och att dom klarat sig många veckor. Tycker det är så konstigt med inställningen. När jag kom in till Huddinge med tvillingarna sa dom att ifall dom skulle lyckas stoppa det skulle dom sätta in ett cerklage direkt morgonen efter. Här är det inte alls så. Visserligen är inte förlossningen igång, men ändå. Det är är Karolinska sjukhuset i Stockholm. Man kan ju tycka att det ska vara ett toppsjukhus. Men vi får se vad nästa mätning säger och vad som händer då. Skulle dom sätta ett cerklage och det får motsatt effekt och triggar igång det kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag propsade på det. Vet varken ut eller in känns det som.
    En normal förlossnings sätts igång genom en kemiskprocess möjligtvis men har man en försvagad tapp så gör nog tyngdkraften sitt. Min läkare så att tappen oftast är längre på morgonen och att det var en anledning till att man skulle vila mycket. 

Det gäller som sagt att hitta rätt läkare. Min läkare har varit den som proppsat  på att jag behöver cerklage så jag har verkligen haft tur. Hoppas att du får den hjälp du behöver. 
  • klogu

Tack Lanie! Jag sysselsätter mig hela tiden och har haft tur med besök hittills. Det har nästan alltid varit nån här. Men nu när det är helg är det ju lättare för folk att komma dagtid. Ska nog få träffa en kurator imorrn. Känns så tråkigt att hon jag hade från januari till juni efter tvillingarna har slutat. Hade varit skönt med nån som vet om min bakgrund ordentligt. Men det kan ju vara bra med en ny också.

• Pupp

Hej!
    Ville bara säga att jag håller tummarna för både klogu och Silverklar!! Förlorade vår lille son i 16  veckan med vänta och se metoden.. Vet att det inte är lätt att vara där ni är nu och man vill ju lita på läkarna men... hade jag kunnat spela tillbaka tiden så hade jag chansat på cerklage och vetat att man gjort så mycket som möjligt ist för att förlora barnet och alltid undra vad som hade blivit om man stått på sig.

Ska iväg på koll snart är i v 20+6 idag och hoppas så att allt ser bra ut. Idag kände jag lillens sparkar på magen för första gången.. Så mysigt! 

Kram på er! 

• Pupp

Det gick bra idag! Oförändrad tapp ca 20mm. Så nu blir det bara att fortsätta att ligga.

• Silverklar

Klogu: håller tummarna för att du ska klara dig långt förbi 24+0! Och att läkarna ska ta ett beslut som du känner dig trygg med och som får barnet att stanna i magen så länge som möjligt!
    Ja, det är ju det som är det knepiga. Ifall läkarna är tveksamma och man propsar på cerklage och så går det illa... Nästan värre än om man litar på läkarna och avvaktar och ser och det sedan går illa (eller inte). Hmm, trots allt ska ju läkarna vara experterna... och borde veta vad de gör?
    (fast när man läser här verkar det inte alltid som det).

Pupp: Vad skönt att tappen var oförändrad och att det såg bra ut!

Imorgon är min mätning. Nervös! Känns som om jag skulle kunna skriva en bok om alla mina känslor och tankar... och velandet hit och dit (har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska försöka propsa på cerklage, beror väl lite på hur det ser ut och vad de säger) ...
    Skönt i alla fall att det inte är så långt kvar tills jag får något slags besked att gå vidare på.
    Tack för tummar, råd och stöd!