• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

jag längtar också till att inte behöva be om hjälp med allt..kan sitta o drömma om långa promenader o att stor städa hela lgh....har vart precis lika dant med de andra barnen..när jag blev utskriven efter 5 veckor på sjukhuset med 2a barnet o knappt lunde gå pga brist på muskler kom jag hem o städade..böjde mig ner på alla 4a o dammsög under sängen sen skulle jag resa mig upp vilket inte gick pga att mina ben muskler var förtvinade....var ju värsta persen men jag kunde göra det själv o det var själva grejen;)

• Trassel

Å jag längtar också som en tok till mer rörlighet! Just nu under hösten också. Vill ut i skogen och plocka svamp, räfsa löv, plantera lökar, fixa och dona hemma mm mm...
    Jaja, det får bli sen men det är seeeeeeegt....

Förretsen funderade på nått som jag glömt fråga, är det nån som haft cerklage med tre barn ( där allt har gått finemang ) ?
    Tänkte på det för nu med cerklge för andra gången så känns det som att går det bra nu så får det räcka med krånglande graviditeter och kommer vara väldigt glad för två levande barn.

Var det nån som såg svt:s nya dokumentär "Barn till varje pris?" idag? Tyckte den var bra och intressant.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

trassel: jag har ju cerklage nu med 3dje graviditeten .. har genomgått 4a graviditeter....men andra graviditeten gick ju inte så bra...men de 2 sista verkar gå bra;) har ju faktiskt vart ganska lugnt än så länge den här graviditeten......men vete fan om det blir nån mer gång nu.....ska sätta in en sån där stav i armen tänkte jag på efterkontrollen....den skyddar ju iaf i 3 år....

• Pupp

Tycker att det känns som om lillen sparkar ner emot cerklaget ibland.. Har ni haft den känslan? Är det farligt?
    Idag är jag 22 fulla veckor och bor numera på vår övervåning allt för att kunna ta det så lugnt som möjligt. Längtar tills om två veckor då vi nått det första stora målet 24 veckor!
    Vilka veckor är ni andra i?
    Kram

• Charliee

Hej alla!

Har läst lite i här och ni verkar vara så erfarna kring detta med cerklage, så jag hoppar in och joinar er lite för råd och tips. Jag har två barn, 9 och 11 år. Den första ville komma ut i vecka 24+2, så då blev jag inlagd med strikt sängläge, dvs behoven gjordes på bäcken och maten intogs liggandes. Andra sonen höll på att bli ett missfall redan i vecka 11 och jag fick då cerklage vilket togs ut i vecka 36 och han kom i vecka 37.

Nu undrar jag, är det någon som fått cerklage flera gånger? Håller livmodertappen för det? När jag födde yngsta sonen så ville knappt livmodertappen öppna sig eftersom den var så ärrig av cerklaget. Förlossningen gick dock på ett par timmar, så öppnade sig gjorde den ju, men den var stenhård enligt bm som undersökte mig när jag kom in? Någon mer med ärrig livmodertapp;)?

Sjukskrivning, hur har det fungerat för er? Sist blev jag sjukskriven och beordrad sängläge hemmavid från det att cerklaget sattes in i vecka 11, är ni sjukskrivna?

Kan livmoderhalsen "bli stark" av sig själv igen efter en förlossning, eller är man dömd att ha en svag livmoderhals hela livet? Tänkte eftersom det är 9 år sedan jag senast födde barn, kan den ha ändrat sig på dessa år månntro?

Jag är bara i ynka vecka 7 men börjar mer och mer bli nervös för allt vad detta med cerklage innebär...

Hoppas någon orkar svara

//Charliee

• Becka81

Trassel: min mamma hade fyra lyckade graviditeter med cerklage och sedan dess har ju tekniken och kunskapen dessutom blivit bättre. Jag är i vecka 15 nu och det är snart dags att börja jobba lite igen fast bara 25 %. Känns bra, rädd att jag skulle bli rastlös annars, men måste erkänna att jag börjar vänja mig lite. Min läkare tyckte t.o.m. att jag kunde dammsuga om jag tog det lite lugnt så länge jag inte känner några sammandragningar. Hmmm tror jag ska dammsuga lite nu faktiskt.

• Jomajano

Hej jag har skummläst här igenom tråden, jag är gravid med andra barnet förra kom i v 30 av oförklarliga själ, nu för två v sedan var jag på kontroll hos BM och läkare  v 22+?  de gjord då et vul för att kotrollera att allt med livmoder tappen var ok och upptäckte då att den var påverkad,ca 1.6 cm ska ju vara 3-4 cm samt tratt formad, fick då åka till varbergs bb och är inlagd där sedan dess i strikt sängläge. Förra helgen såg det lite bättre ut och jag fick komma hem några dar men fick till baks till läge ett. och nu har jag legat här en hel v utan att dt hänt nått, är klar medv  25 i morgon.
    Jag har frågt efter cerclage men dom påstår att man inte gör det så ofta och att de är osäkra på om det funkar.. Jag har fullständig panik här på sjukhuset och vill bara hem men dom vågar ju inte släppa hem mig i detta läge.... och enligt dessa läkarna finns det inget att göra mer än att ligga här och vänta och se efter resultat.... nån med råd, erfarenhet  all svar är tacksama.... tack

• MeOnFire

Idag är det exakt 1 år sedan vår flicka Nellie föddes :( Konstig dag idag minst sagt. Fattar inte var året tagit vägen? Eller jo, man har ju haft en hel del andra problem att tänka på med..
    Ska till kyrkogården strax och tända ljus för vår lilla ängel. Tungt.  

• MiScHoOo

hej alla nya

ni har ställt bra frågor som jag tyvärr inte har svar på och meonfire beklagar  

• vixan
    MeOnFire skrev 2011-09-27 17:06:42 följande:
    Idag är det exakt 1 år sedan vår flicka Nellie föddes :( Konstig dag idag minst sagt. Fattar inte var året tagit vägen? Eller jo, man har ju haft en hel del andra problem att tänka på med..
    Ska till kyrkogården strax och tända ljus för vår lilla ängel. Tungt.  
    Tänker på dig och hoppas ni får en fin stund vid graven.