Hej alla!
Har läst lite i här och ni verkar vara så erfarna kring detta med cerklage, så jag hoppar in och joinar er lite för råd och tips. Jag har två barn, 9 och 11 år. Den första ville komma ut i vecka 24+2, så då blev jag inlagd med strikt sängläge, dvs behoven gjordes på bäcken och maten intogs liggandes. Andra sonen höll på att bli ett missfall redan i vecka 11 och jag fick då cerklage vilket togs ut i vecka 36 och han kom i vecka 37.
Nu undrar jag, är det någon som fått cerklage flera gånger? Håller livmodertappen för det? När jag födde yngsta sonen så ville knappt livmodertappen öppna sig eftersom den var så ärrig av cerklaget. Förlossningen gick dock på ett par timmar, så öppnade sig gjorde den ju, men den var stenhård enligt bm som undersökte mig när jag kom in? Någon mer med ärrig livmodertapp;)?
Sjukskrivning, hur har det fungerat för er? Sist blev jag sjukskriven och beordrad sängläge hemmavid från det att cerklaget sattes in i vecka 11, är ni sjukskrivna?
Kan livmoderhalsen "bli stark" av sig själv igen efter en förlossning, eller är man dömd att ha en svag livmoderhals hela livet? Tänkte eftersom det är 9 år sedan jag senast födde barn, kan den ha ändrat sig på dessa år månntro?
Jag är bara i ynka vecka 7 men börjar mer och mer bli nervös för allt vad detta med cerklage innebär...
Hoppas någon orkar svara
//Charliee