• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-25 00:07:06 följande:
    Jag är försäkrad med Trygg-Hansas väntabarn, alltså den som kostar 1050:- De sa inget om cerklage, ingen hälsokoll eller så, bara o betala in, o då frågade jag och förklarade min sits med försvagad tapp, inga problem...
    Så den funkar, om man nu vill ha dem  

Nu längtar jag verkligen till klippet..:!!

Sammandragningar tillochfrån, trycker neråt o tycker mig känna att det drar lite i bandet... jag vill bara föda barn nu!!! :-P
    Jag betalar 690kr för min försäkring tecknade hos länsförsäkringar.

Jag tycker du ska knipa tills du kommer till v37. Min dotter föddes i v 35+0 vilket är samma vecka som jag var i går (rekord nu med 35+1) Det var helt okej att få barn då men man får stanna kvar på bb och det vill inte jag vill hem så fort som möjligt.

Jag har faktiskt inga sammandragningar eller få men trycket nedåt känner jag av. Förvånar inte mig om jag går över tiden. Jag hoppas på att de retar tappen när de tar bort cerklaget och så sätter det igång men det var inte vanligt så min läkare utan tvärtom så håller tappen sig vilket kunder bero på ärrbildningar. 

• FruHellström
    vixan skrev 2011-09-25 11:16:18 följande:
    Jag betalar 690kr för min försäkring tecknade hos länsförsäkringar.

Jag tycker du ska knipa tills du kommer till v37. Min dotter föddes i v 35+0 vilket är samma vecka som jag var i går (rekord nu med 35+1) Det var helt okej att få barn då men man får stanna kvar på bb och det vill inte jag vill hem så fort som möjligt.

Jag har faktiskt inga sammandragningar eller få men trycket nedåt känner jag av. Förvånar inte mig om jag går över tiden. Jag hoppas på att de retar tappen när de tar bort cerklaget och så sätter det igång men det var inte vanligt så min läkare utan tvärtom så håller tappen sig vilket kunder bero på ärrbildningar. 
    Absolut vill jag ju att lillfis stannar tills efter klipp iaf, men man är inte kaxig nu, sen är jag så sugen på o komma igång med träning o promenader. Hoppas hösten är lång o mysig o bjuder på mkt sol.

precis, vill INTE stanna mer än nödvändigt på bb, så jag lovar o knipa så långt det är möjligt

Skönt o slippa sd, trycket känns så skumt med tkr jag, hela vägen, framifrån o bak, känns ju som man ska ski*a ner sig emellanåt, hahah!!

Min bm sa med att hon varit med om cerklagedamer som gått över tiden tom, beror nog som du säger på ärrbildning. Kanske e samma för mig iom koniseringarna...?  
  • MiScHoOo
    måste jag berätta någonting sjukt. Bebisen sparkar rätt så ofta nu. Varje gång mannen lägger handen slutar den sparka. Vet inte om det är respekt eller vad hehe, men igår natt la mannen huvudet på magen för att höra och vad händer... Barnet sparkar pappan med all sin kraft på hans öra. Kunde inte låta bli att skratta. Kanske bllir det mammas lilla bebis trotts allt
  • Trassel

Appråpå klipp av cerklage och hur lång tid det sen tog så klipptes mitt i v 35+3 och Sander föddes 39+3. Ca en vecka efter klippet var jag öppen 2 cm och det fanns bara lite väldigt mjuk tapp kvar då.Men då höll det ju! Konstigt det där och det ska bli spännande att se hur det blir denna gång.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan

Nu efter 20 veckors sjukskrivning har jag vant mig vid detta lataliv. Ser inte framemot att putsa fönster och storstäda som jag gjorde innan. 

Har ju slagit rekord är i v35+2 så länge har jag inte varit gravid tidigare.  Har inte varit så här stor tidigare heller. Denna graviditet har jag expanderat 13kg. Gick bara upp 7 kg med dottern som kom i v 35. =)

• MiScHoOo
    vixan skrev 2011-09-26 12:11:22 följande:
    Nu efter 20 veckors sjukskrivning har jag vant mig vid detta lataliv. Ser inte framemot att putsa fönster och storstäda som jag gjorde innan. 

Har ju slagit rekord är i v35+2 så länge har jag inte varit gravid tidigare.  Har inte varit så här stor tidigare heller. Denna graviditet har jag expanderat 13kg. Gick bara upp 7 kg med dottern som kom i v 35. =)

stort grattis, jag förstår att man blir lat, men inte jag, jag kan ge order fortfarande vad som ska göras, så illa att jag sitter på en stol och gör det på mitt sätt och dessutom få utskällning, jag längar in i bomeben efter ett levande barn och längar att jag en månad efter kejsarsnittet så ska jag stooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooor sstäda oj oj oj vad jag hatar mitt hem just nu
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-09-26 14:17:28 följande:
    stort grattis, jag förstår att man blir lat, men inte jag, jag kan ge order fortfarande vad som ska göras, så illa att jag sitter på en stol och gör det på mitt sätt och dessutom få utskällning, jag längar in i bomeben efter ett levande barn och längar att jag en månad efter kejsarsnittet så ska jag stoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooor sstäda oj oj oj vad jag hatar mitt hem just nu
    Så kände jag också innan men inte nu längre =)
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-09-26 14:45:33 följande:
    Så kände jag också innan men inte nu längre =)

kanske finns det hopp för mig också Flört
  • FruHellström

jag längtar MASSOR efter att få svinga runt moppen, stå på alla fyra o dammsuga under soffan o sängar, klättra på stolar o tvätta fönster, bära in ved o stora tvättsäckar <3
    Kommer bli underbart!!

Eller... I helgen ska vi flytta hem till huset om allt går enligt planerna, då ska alla rum storstädas, det går lixom bara inte o dammsuga av lite lätt efter de har stått o sågat o slipat o haft sig... "VI löser det säger sambon....Frågan är, gör vi det, jag tror kvinnor har liiite mer öga för o se vad som eg behöver göras... Jag vill ju att gardinerna ska ner o tvättas, strykas. Lister o foder måste torkas, o över o under överallt, sängar som ska dammsugas o täcken som ska skakas... Eller så spar man på det till efter den 12e... Fast vore skönt o bara softa o ladda 1-2 veckor innan FL o inte tokstäda... Well återstår att se..

Imorgon ska jag upp till Ikea o träffa min barndomsvän som oxå är gravid, får se hur långt vi orkar gå, kommer bli mkt fika o soffprovning... Men dessvärre nödvändigt med ett besök dit..!!