• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MeOnFire

Mamma mys: Stort Grattis! En underbar känsla är det verkligen!Skål Skålar i alkofritt! ;)

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-09-20 14:50:34 följande:
    jag klarade uppkörningen:) JAG HAR KÖRKORT NUUU:)

har bf den 27 dec... 
    ooooooooooooooooooooh grattttttttttttttttttiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis bra kämpat
  • MiScHoOo
    FruHellström skrev 2011-09-20 16:31:10 följande:
    Just nu är jag urless på o vara gravid...

Bor hos mor nu medans huset renoveras, hård bäddsoffa utan ngn fjädring, man känner sig lite påträngande...
    Längtar hem galet mkt, håller på o renoverar fönster, jobbigt o tungt att stå framåtlutad o slipa, kitta o måla, men snart e dom klara iaf...!!  

Förhoppningsvis kan man flytta hem till nästa helg, vore underbart o hinna inreda lite innan bebis kommer,
    Måla skötbord o säng o få lite ordning o sen (förhoppningsvis) hinna ladda några veckor...?

Har sammandragningar o börjar bli sådär toktjock o så noll muskler kvar...

Det är kul nästan jämt...

Kram på er! 
    jag upplever det samma. här däremot har jag min familj inflyttade hos mig. tiden går fort ska du se
  • Silverklar

GRATTIS Mamma mys till körkortet! Glad

Det blir cerklage imorgon, onsdag, för mig!
    Tappen hade fortsatt att krympa. Var nu 3 cm istället för 3,5-3,9 cm i förra veckan. Tappen såg även lite öppen ut i flera vinklar även om den inte såg fullt så trattlik ut i någon som förra gången. I alla fall tvekade inte läkaren utan sa ganska direkt att det blir cerklage imorgon, utan påverkan från mig (vilket jag tycker känns skönt).
    Troligen blir jag sjukskriven 1-2 veckor, hoppas på 2. Jag har ett kontorsjobb, men pendlar till jobbet och får inte alltid sittplats + plus att man kan vara mer stilla och vila hemma förhoppningsvis. Får se vad de säger mer bestämt om sjukskrivningstiden när jag åker hem på torsdag.
    I alla fall känns det bra med hur dagen utvecklade sig. Förhoppningsvis kommer det att gå bra nu! De brukar klippa i v. 36 sa läkaren. Låter bra med mig

• klogu

Grattis eller vad man säger Silverklar. Hoppas det känns bra! Själv har jag en tapp på 11 mm och funneling men inget snack om cerklage. Så sjukt konstigt att det är så olika i landet.

• Lanie

silverklar: vad skönt att läkaren tagit ett så snabbt beslut! Lycka till imorgon! Jag blev (efter mkt tjat o en del tårar på uppvaket) sjukskriven 4 veckor. Jag har också kontorsjobb o jag har också pendling med både buss o tåg (7 mil enkel resa) jag fixade så jag kunde få jobba hemifrån då bara tanken på att stressa med tåg o bussar gjorde att det kändes som att jag skulle öppna mig när som helst. Tågen är ju sena typ jämt o hinna med bussar då blir inte lätt så det fanns inte i min värld att åka till jobbet.. men jag har en bra arbetsplats som tillät mig att få vara hemma.. dessvärre visade det sig ju sen att jag knappt kunde sitta så det hade ju inte gått ändå. Dock kunde jag jobba halvtid hemifrån, liggandes i soffan...nu håller jag tummarna för er!

• Lanie
    klogu skrev 2011-09-20 21:38:05 följande:
    Grattis eller vad man säger Silverklar. Hoppas det känns bra! Själv har jag en tapp på 11 mm och funneling men inget snack om cerklage. Så sjukt konstigt att det är så olika i landet.
    hur går det för dig? är det fortfarande avvaktande?
  • klogu

Det har inte diskuterats något mer om cerklage. Dom verkar inte så intresserade. Därför vore det intressant om nån i den här tråden har erfarenhet av cerklage och Karolinska i Solna och isf vad som har sagts tidigare. Jag vågar inte vara den som kräver det om det skulle gå snett. Jag vill inte vara den som beslutar så att läkarna kan säga att dom inte har något ansvar. Vet ju inte hur sent man kan sätta cerklage heller.

• Lanie
    klogu skrev 2011-09-20 21:46:35 följande:

Det har inte diskuterats något mer om cerklage. Dom verkar inte så intresserade. Därför vore det intressant om nån i den här tråden har erfarenhet av cerklage och Karolinska i Solna och isf vad som har sagts tidigare. Jag vågar inte vara den som kräver det om det skulle gå snett. Jag vill inte vara den som beslutar så att läkarna kan säga att dom inte har något ansvar. Vet ju inte hur sent man kan sätta cerklage heller.

men det har varit oförändrat läge för dig de här dagarna? hade gära hjälpt dig med erfarenheter från ditt sjukhus, tyvärr kan jag inte ge dig det..vet inte heller var den övre gränsen går för o sätta cerklage.. men jag vet att om jag inte hade varit öppen när jag kom in med Wilton i v 23+5 så hade de nog försökt o sätta ett, om de inte hade skickat iväg mig till ngt annat sjukhus först...