• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • PennyJenny
    Thalis skrev 2010-08-23 10:38:26 följande:
    Hur mås det PJ?
    Tackar som frågar :)

Vi har precis varit på flöde som var u a. På vägen mot hissen kom "vår"dr som satte mitt cerklage och som följt mig hela vägen. Han har haft semester och frågade om vi fått reda på vem som ska snitta mig. Det har vi inte, det är ju inte bestämt så långt fram ännu men han jobbar den dagen och ville gärna vara den som snittar  :) Känns kanon!! Blir nog en längre op eftersom min livmoder äri så dåligt skick, de ska försöka göra nya kanter som ska läka ihop osv :( Ser inte fram emot konvalecensen kan jag säga!!

Nu är det snart dags för viktuppskattning, ska bli spännande att se vad han väger nu i v29+4.
  • Schäfer

Thalis: förstår att du är nervös... Jag hoppas och håller tummarna för Dig i morgon!

Jag själv pratade med "min" läkare på specen innan jag blev gravid vad som skulle gälla om jag blev gravid igen och vi kom utan tvekan fram till att samma som sist måste gälla för mig... Så jag känner mig inte nervös för att bli nekad cerklage. Undrar mer hur det ska gå att vara sängliggande med en vild 2-åring hemma!? Får ju bara gå upp för att gå på toaletten och så duscha en gång om dagen...

PennyJenny: oj...lossnade cerklage helt av sig själv? Det gjorde mitt första och jag tyckte det var läskigt att det slets loss av trycket och "försvann" utan att jag egentligen märkte det trots att jag var inlagd!?
    Planerat prematurtkejsarsnitt var nytt för mig, när får du det? Akut har man ju såklart hört talas om...
    Ser att du är i v.30 nu och det är ju i alla fall kanon - några veckor till så är ju även lungorna ikapp
    Antar att du är inlagd på sjukhus, hur mår du? Sjukhustiden är absolut bland den värsta tiden i mitt liv Bara tanken på att hamna där igen gör att jag sporras till att ligga stilla i soffan och inte röra mig upp mer än absoluta nödfall...!

• Thalis
    PennyJenny skrev 2010-08-23 10:44:09 följande:
    Tackar som frågar :)

Vi har precis varit på flöde som var u a. På vägen mot hissen kom "vår"dr som satte mitt cerklage och som följt mig hela vägen. Han har haft semester och frågade om vi fått reda på vem som ska snitta mig. Det har vi inte, det är ju inte bestämt så långt fram ännu men han jobbar den dagen och ville gärna vara den som snittar  :) Känns kanon!! Blir nog en längre op eftersom min livmoder äri så dåligt skick, de ska försöka göra nya kanter som ska läka ihop osv :( Ser inte fram emot konvalecensen kan jag säga!!

Nu är det snart dags för viktuppskattning, ska bli spännande att se vad han väger nu i v29+4.
    Men vilken underbar läkare!!! Man blir så rörd när man hör talas om läkare som bryr sig!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • PennyJenny
    Schäfer skrev 2010-08-23 10:52:51 följande:
    PennyJenny: oj...lossnade cerklage helt av sig själv? Det gjorde mitt första och jag tyckte det var läskigt att det slets loss av trycket och "försvann" utan att jag egentligen märkte det trots att jag var inlagd!?
    Planerat prematurtkejsarsnitt var nytt för mig, när får du det? Akut har man ju såklart hört talas om...
    Ser att du är i v.30 nu och det är ju i alla fall kanon - några veckor till så är ju även lungorna ikapp
    Antar att du är inlagd på sjukhus, hur mår du? Sjukhustiden är absolut bland den värsta tiden i mitt liv Bara tanken på att hamna där igen gör att jag sporras till att ligga stilla i soffan och inte röra mig upp mer än absoluta nödfall...!
    Cerklaget har inte släppt helt men sitter bara fast i ena sidan och har alltså noll effekt, jaghar gått med buktande hinnblåsa ut i cervix sedan v26... Trodde aaaaaldrig jag skulle komma såhär långt :) Jag är inne på min nionde sjukhusvecka nu, drygt som bara attans! Har två barn hemma som är 8 och 11 år så dom förstår ju, men gud vad det har varit mkt tårar denna sommaren....
    Thalis skrev 2010-08-23 11:02:40 följande:
    Men vilken underbar läkare!!! Man blir så rörd när man hör talas om läkare som bryr sig!
    Ja, känns helt underbart. Och han är alltid så lugn i alla situationer, t om på förlossningen när allt dragit igång och han ville se om han kunde sätta ett cerklage. Han är min hjälte :) Utan honom hade vi förlorat vår bebis i v20.
  • giraffas

Nån här som har erfarenhet om hur de är i dalarna. Om de är "snåla" med cerclage här.

• Thalis
    giraffas skrev 2010-08-23 11:50:37 följande:
    Nån här som har erfarenhet om hur de är i dalarna. Om de är "snåla" med cerclage här.
    De är ganska snåla med cerklage i hela Sverige.....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA

hej tjejer

hann inte ringa spec mvc i morse. jag och pojken försov oss och sen fick vi skynda oss till dagis och jobb, så teltiden missade jag. ska prova i morgon igen.

Schäfer: hej! en sanbbgenomgång från mig... jag har inte blivit nekad. men min läkare vill avvakta å se hur det ser ut på nästa koll då jag är i vecka 16. tappen är så mkt längre nu är förra grav, därför han itne vill gå in och störa än. jag är jättevirrig. vet inte alls hur ajg ska känna. när jag väntade Alex blev jag "lovad" tidigare cerklage vid nästa grav. nu känns de som att dom vill testa å se... men jag vet inte.... som sagt. virrigt. nästa koll är det en annan läkare, så jag hoppas få en annan syn på det hela av henne, kanske hon är mer inne på cerklage?

giraffas: säger som Thalis: de är snåla överallt. sätter inte i onödan, då det finns risker med cerklage också. här i Övik, som visserligen itne är så stort, sätts ca 1/år. 

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-23 12:23:12 följande:
    hej tjejer

hann inte ringa spec mvc i morse. jag och pojken försov oss och sen fick vi skynda oss till dagis och jobb, så teltiden missade jag. ska prova i morgon igen.

Schäfer: hej! en sanbbgenomgång från mig... jag har inte blivit nekad. men min läkare vill avvakta å se hur det ser ut på nästa koll då jag är i vecka 16. tappen är så mkt längre nu är förra grav, därför han itne vill gå in och störa än. jag är jättevirrig. vet inte alls hur ajg ska känna. när jag väntade Alex blev jag "lovad" tidigare cerklage vid nästa grav. nu känns de som att dom vill testa å se... men jag vet inte.... som sagt. virrigt. nästa koll är det en annan läkare, så jag hoppas få en annan syn på det hela av henne, kanske hon är mer inne på cerklage?

giraffas: säger som Thalis: de är snåla överallt. sätter inte i onödan, då det finns risker med cerklage också. här i Övik, som visserligen itne är så stort, sätts ca 1/år. 
    Fast att det inte sätts in cerklage,har inte med riskerna att göra utan att svenska läkare ogärna vill sätta denna typ av diagnos. Men visst finns ju riskerna men chansen att få ett levande barn är 85-90% om man får preventivcerklage,och det överväger riskerna.
  • MagdaA
    Thalis skrev 2010-08-23 13:11:27 följande:
    Fast att det inte sätts in cerklage,har inte med riskerna att göra utan att svenska läkare ogärna vill sätta denna typ av diagnos. Men visst finns ju riskerna men chansen att få ett levande barn är 85-90% om man får preventivcerklage,och det överväger riskerna.
    fast det är nog inte fallet med just min läkare. han är snarare tveksam just för riskerna. men det kan säkert variera mellan olika läkare.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny

Nu har jag gjort både flöde och viktuppskattning. Flödet var helt utmärkt, som vanligt. Känns väldigt skönt då min förra son dog pga syrebrist som uppstått redan i magen. Vikten skattades  till hela 1457 gram

Svar på tråden Cerclage?