• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

Viola, å vad jag känner igen mej. Tiden kryper fram!! Imorgon har jag faktiskt nått 26+0 vilket känns mycket bättre än det kändes för några veckor sen! V 30 känns ändå långt bort...

Tips angående toapapper och för att undvika att ge sig själv eller övriga familjemedlemmar en chock.
    Köp inte toappare med små röda hjärtan på...
    Om du får näsblod och slänger pappret i toan, glöm inte spola!!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Trassel: Jag är jättenoga med att spola ner näsblodspapper! Håller med om de röda hjärtana Precis, tiden kryper fram... Finns det något som muntrar upp en eller får tiden att gå? Vad gör du?

• Trassel

Tiden här går ju en hel del tack vare Sander. Han går 15timmar på dagis men därmellan är det ändå rätt fullt upp med vanliga vardagsbestyr. Annars försöker jag sticka en hel del och lite annat småpyssel.Hänger upp veckorna på lite TVserier som jag annars har svårt att hinna följa. Nu är det väl förvisso mest Anno1790...
    Sen förösker jag göra upp en liten plan på saker som ska fixas, pappershögar och annat som blivit liggande. Idag började jag med att rensa i tvättstugan för där har det sett ut som hej kom och hjälp mej länge nu!
    Har tur att det är lite andra kompisar som är hemma och föräldralediga så vi försöker träffas och fika lite!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Trassel: Så du får röra på dig en del? Jag känner lätt sammandragningar eller smärta när jag är igång mycket så det blir väldigt lugnt, enstaka ärenden och kortare promenader. Blir ganska mycket tv och surfande. Anno 1790 har jag dock missat. Får kolla upp det.

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-09 14:46:20 följande:
    mischooo: ingen fara;) gör så så hoppas vi få att det känns bättre sen..kramar om

tack snälla
    Lanie skrev 2011-11-09 15:59:46 följande:
    mischooo: vill bara peppa dig lite. En jag träffar på babycaféet föddes i v 35+ men hon var väldigt tillväxthämmad så hon vägde bara lite drygt 1600 g. Hon är idag fyra månader och mår efter omständigheterna väldigt bra! De behövde bara ligga på neo några dagar sen fick hon komma hem!
    Jag hoppas verkligen komma till v 35+ då är det mer lugnt än nu...
    Trassel skrev 2011-11-09 17:31:38 följande:
    Tänk bara på att fosterrörelserna INTE ska avta Helt ok att de ändrar på sig men inte avta!
    www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=449
    Tack
    violatricolor skrev 2011-11-09 22:21:13 följande:
    Åh vad långsamt tiden går.... 22+3 idag. På fredag 22+5 och den dagen i graviditeten som vår son föddes och dog. Är så rädd, analyserar varje liten känsla, toapappert osv... Längtar tills jag kan säga att jag gått 25, 28 och 30 veckor. Jag vill så gärna gå minst 30 veckor... 25 känns ju väldigt, väldigt tidigt även om det är bättre än 23 och 24. Det händer ju så himla mycket varje vecka nu. Men jag tänker att om jag klarar detta till 25 veckor så väcks kanske ett hopp om att jag ska klara det ännu längre, om ni förstår vad jag menar. Jaa... Ursäkta att jag är så här ego. Ville bara skriva av mig lite.

hoppas du går längre än v 30, jag håller mina fingrar och tår.

Själv ringde jag förlossningen och sa om mina andningsbesvärr. Fick åka in och dem körde ctg, pulsen var 108 och sedan ringde bm läkare som skickade remiss till medicinakuten. Allt såg bra ut till och med ekg. Hon misstänkte kortison sprutan som fick min puls upp och lite surauppstötningar...       

• mamma mys

violatricolor: ja vet precis hur det är att vara i de veckor du är nu o tiden seeegar såå...men på nåt sätt så går ju tiden ändå...o man får vara ego..det är vad den här tråden handlar om..diskutera med o mot gångar sorg o lycka...:)

trassel: haha skrattade för mig själv när jag läste om toa pappret...har också sånt med röda hjärtan o första gången jag torkade mig med dom höll jag på o dö tills jag insåg att det inte var blod;)

mischooo: då var det som jag misstänkte att det var biverkningar från medicinerna..skönt att allt var lugnt annars..

själv blir jag galen på min värk under revbenen o dessutom bökar bebisen med knäna vid revbenen också.... o fogarna är ju inte så roliga...men men 19 dagar kvar tills cerklaget ska bort så det är väl bara att bita ihop...

• mamma mys

en liten tilläggs kommentar;) tack o lov för veet hårborttagning;) skulle se ut som en varulv annars tror jag för raka benen orkar man ju inte o down there ser man ju inte..då skär man väl av nån del eller nåt,) nä veet spray till benen o veet bikinikit till musslan bara att smörja på överallt o sedan ta en liten plast spatel o dra av krämen med så följer håret med;D o samma sak på benen...en aning mindre ansträngande med en stor mage i vägen....så det blir en bahndling innan cerklaget ska bort så är man någon sånär när bebis kommer:) har dessutom färgat håret igår..nu skulle jag behöva hitta nåt bra mot dessa hormon finnar för jag blir galen på dom:/

• Lill Z

Hej!

Nu är jag tillbaka igen. Har jobbat 5 dagar i rad, blandat morgon och kvälls pass och sen sovit resten. Var på mitt ul och allt var bra. Var dock i v 13+3 istället för 12+5. Så nu blir det ännu senare med cerclaget (16+2). Ja,ja bara dem snörrper åt ordentligt så ska väl det också gå bra!!

Grattis till alla bebisar som kommit till världen!! Vilken lycka!!!

Skrattade också när jag läste om toa pappret....allt mönstrat papper är förbjudet här nu .

Violatricolor: Visst är det konstigt att tiden går så sakta precis i v 22-26, när jag väntade min dotter tror jag att det gick minst två veckor på en under den tiden.

MiScHoOo: Usch vad jobbigt med andningsbesvär. Skönt att dem hittade en orskat till det. Du verkar ju ha en jättebra Dr på lasarettet.

Mamma mys: Ja, veet ska jag komma ihåg....har ju redan fått sådan mage att jag inte längre kan se mitt kejsarsnitt förutom om jag "lyfter" på"deg klumpen". Men sist fick jag ingen mage alls så jag får väl dubbelt nu .                 

• mamma mys

lill z : skönt med en vecka längre än vad ni trott...jag har fått mage tidigt med alla barn..men den här gången är den minst o minst vikt uppgång också än så länge....men bebis fyller ut den ändå så man är ju inte så smidig....

vecka 33+1 idag...så himla skönt...o "bara" 19 dagar kvar till klippet:D  idag har jag faktiskt vilat några timmar..var riktigt skönt..blev sen väckt av äldsta sonens fröken som ringde o sa att sonen stukat foten o ville komma hem så nu ligger han här i soffan bredvid mig med lindad fot i högläge...