• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

MiScHoOo: jobbigt med alla sammandragningar. Även om 1694 g kanske känns litet i förhållande till en fullgången graviditet så har du ändå kommit över vecka 30. Du kan alltid försöka trösta dig med att jag fick min dotter i 25+2 och hon vägde då bara 974 g. Ändå har det gått riktigt bra. Födde med akut kejsarsnitt. Även om man kan känna sig lite snuvad på förlossningen är det nog. Ändå bäst med snitt när barnet kommer för tidigt eftersom en vanlig förlossning kan vara för ansträngande. Håller tummarna för dig och barnet!

• mamma mys

mischooo: ja men vad bra då har du ju kommit långt ändå...det är ju jättebra med vecka 31 fulla:) håller tummarna att det dröjer ett tag till iaf... kram

• MiScHoOo

Tack becka lugnande att läsa att barn klarar sig. Vet ej om bricanylen minskar bebisrörelsen , men han rör sig inte så mycket. Kanske en puff var 4 timme. Och jag har svårt att andas. Kan inte ta djupa andetag utan att hosta och efter bricanylen så har jag jätte svårt att andas, får panik känsla och det hjälper inte om jag ligger/sitter/har fönstret öppet. Ringde dr på lasarettet tänkte det är onödigt att stressa honom genom att jag går upp. Ringde kl 7.30-8.00 kommer inte ihåg exakt tid men han har ej hört av sig än. Kanske ringer han efter rast eller innan han slutar. Kanske han har bra förklaring om min andning, bebisrörelserna och sammandragningarna och mensvärken. Tack mamma mys för svaret. Skönt att komma långt. Igår hade jag försovit mig och kom försent till bm. Det enda som ej var bra var järnet på 96 och hon sa att det kan vara därför jag har känt mig svimmfärdig. Läkaren fick endast ta vikten på bebisen för att jag hade panik till lasarettet för sista sprutan. Det ska gå 24 timmar och jag fick lov att ta det på 24 och 30 min. Tala om sista minuten

• mamma mys

mischooo:att bebisen inte rör sig så mkt beror nog på att det börjar bli trångt i magen. o att det är svårt o andas kan bero på att bebisen tar upp mkt plats..har du dessutom sd som brukar ändra sig mot slutet o det känns som lungorna trycks uppåt precis som jag har så känns det ju inte bättre, men är ju också normalt. o att andningen blir påverkad är ju en biverkning från bricanylen, jag får också så av bricanylen o det är jätte jobbigt. du får prova o äta mat som innehåller mkt järn om du inte kan/ får ta järntabletter som jag inte får pga att det gör min mage trög o det påverkar sd...jag har också en del jobbiga sd nu mot slutet o läkaren säger att det är normalt o att det vore konstigt om jag inte hade några sd pga att livmodern måste ju träna inför förlossningen...o mensvärken kan ju förknippas med tryckvärk pga att bebisen växer o att vi börjar närma oss slutet.... försök bara att ta det lugnt, läkaren ringer säkert när han har tid... mina sd påverkas av strass framförallt psykisk stress så försök att låta bricanylen värka, kanske ta en varm dusch eller ett bad om du får så lugnar det sig nog o försök o mysa ner dig i sängen eller soffan o vila lite...hoppas jag kan lugna dig lite o ta hand om dig o magen..kram

• MiScHoOo

Tack snälla mamma mys. Tog en varm dusch igår. Det var skönt värken minskade. Nu ska jag försöka sova genom denna dagen...

• mamma mys

mischooo: ingen fara;) gör så så hoppas vi få att det känns bättre sen..kramar om

• Lanie

mischooo: vill bara peppa dig lite. En jag träffar på babycaféet föddes i v 35+ men hon var väldigt tillväxthämmad så hon vägde bara lite drygt 1600 g. Hon är idag fyra månader och mår efter omständigheterna väldigt bra! De behövde bara ligga på neo några dagar sen fick hon komma hem!

• violatricolor

Åh vad långsamt tiden går.... 22+3 idag. På fredag 22+5 och den dagen i graviditeten som vår son föddes och dog. Är så rädd, analyserar varje liten känsla, toapappert osv... Längtar tills jag kan säga att jag gått 25, 28 och 30 veckor. Jag vill så gärna gå minst 30 veckor... 25 känns ju väldigt, väldigt tidigt även om det är bättre än 23 och 24. Det händer ju så himla mycket varje vecka nu. Men jag tänker att om jag klarar detta till 25 veckor så väcks kanske ett hopp om att jag ska klara det ännu längre, om ni förstår vad jag menar. Jaa... Ursäkta att jag är så här ego. Ville bara skriva av mig lite.