• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Mischooo: Det var intressant. Är det en högtid då ni brukar gå till graven och så? Jag visste inte vilken tro du hade. Är du muslim? Eller har jag missuppfattat? Själv är jag inte troende men jag är inte ateist heller.

• mamma mys

mischooo: allahelgona helgen handlar om att hedra de döda....jag är inte heller speciellt troende(kristen) men tycker det känns bra att tända ljus...tänder även ljus på min ängels födelsedag, dödsdag, julafton o denna helg...

åhh har haft ont nu under revbenet o det strålar bak i ryggen hela dagen..blir galen..orkar inte mer..det är pga att organen blir ihopp tryckta....hoppas att läkaren förstår mig på måndag så hon tar bort cerklaget i vecka 36 o bokar en tid för igångsättning så jag ser slutet på det här....52 dagar är lång tid när det gör ont..om den nu kommer på bf..man vet ju aldrig om den kommer tidigare eller senare.... 

• violatricolor

Mamma mys: Förstår att 52 dagar är lång tid när man har ont! Finns det något som hjälper? Värmedyna? Tens?

• violatricolor

Idag (söndag) har vi gått 22 veckor. Är i v 22+0. På fredag är v 22+5, den dagen i graviditeten då vår son föddes och dog. Vet inte hur jag ska klara den här veckan. Känns som förlossningen ska starta när son helst. Är så rädd att det ska gå fort och att jag inte ska hinna till sjukhuset, om det startar. Har en lite konstig känsla men jag tror att det bara är tarmarna som jobbar. Är så uppmärksam på minsta lilla förändring. Är så rädd att vattnet ska gå, att jag ska få en stor blödning, att cerklaget ska skära, att barnet ska ramla ut... Och naturligtvis är jag rädd för att det ska bli som förra gången: småblödningar i några dagar och sedan värkar... Usch, hur ska man stå ut och hur vet man när något är fel?

• MiScHoOo

Ja du har helt rätt jag är en troende muslim men bär dock ingen slöja. Jag lider med dig viola. Jag hade samma känsla vid varje passerat barn och sedan v 25 och sedan v 28 och efter v 28 börjar man leva dag för dag. Inga mål precis utan att man kan andas ut lite. Mammamys jag håller med dig om smärta och dessa långa dagar kvar. Jag tror läkaren blev lite tveksam sist jag var hos honom akut. Eftersom han sa om förlossningen blir akut ska jag eller min man be dem låta mitt band vara kvar till framtiden. Jag har vetat länge att det är väldigt få doktorer som tror att jag kommer att födda v38 dem flesta har sagt till mig, vi vet alla denna graviditet är inte en normal och huvudsaken bebisen väger över ett kg. Jag hoppas själv att nå till v 34 men just nu när jag är deprimerad och den smärtan tror jag inte jag når till v 34.

• mamma mys

mischooo: förstår att det är jobbigt o att du inte kan göra så mkt eftersom läkarna inte tror att du ska gå så långt i graviditeten så är det ju bäst att ta det så lugnt som möjligt...min läkare tror ju iaf att jag ska gå till planerad klipptid o nån vecka efter så därför har ju jag fått lite mer fria tyglar nu o får faktiskt göra lite mer...men hoppas att läkaren förstår mig imorgon o klipper cerklaget så tidigt hon får....

violatricolor: usch förstår att det är jobbigt..jag själv har tyckt att det är värsta tiden när man är kring de dagar som man födde förtidigt o ens barn senare dog..sen fram till vecka 28..sen har iaf jag kännt att just den biten med oron att förlora ett barn har börjat minska...sen är det ju fortfarande jobbigt att leva sitt liv med så mkt restriktioner..o inget är kul för man vill bara göra sånt man inte kan eller får..jag längtar tills cerklaget är borta då ska jag ta en lång promenad för det har jag saknat sen jag fick cerklaget..o gå till lekparken med barnen... o kunna busa med lilleman här hemma som jag inte vågat göra nu...o ha sex...sen dra lilleman i pulkan när snön kommer:) längtar:)

nä nu blir det en dusch sen åka till en kompis vars sambo ska byta däck på min bil så jag inte behöver halka av vägen när första halkan kommer..sambon har precis lagt sig efter en hel natts jobb..en ledig dag sen 2 nätter på rad sen börjar han på schema med dag o kväll..ska bli så skönt att träffa honom lite mer än några timmar:) o imorgon ska jag ladda inför läkarbesöket o hopas på det bästa:)

• MiScHoOo

Hoppas det går bra imorgon mamma mys och att du får som du vill och ja det enda nya jag fick är just att få röra mig mer genom att komma ut. Tyvärr har min familj varit upptagna dessa fyra dagarna och inte haft möjlighet att ta ut mig och jag får ej gå ut ensam av dem. Jag hoppas att jag kan gå till kyrkogården och hälsa på mon pappa och barn, men jag har ont. Ska försöka tvinga mig iallafall. Ha en bra dag alla.

• milagross

Hej! Ny här i tråden. Fick i onsdags cerklage akut insatt då jag var öppen 1cm och fosterhinnan buktade ut i en blåsa, de lyckades stoppa tillbaka och dra ihop tappen. Är nu helt i sängläge tills det ska läka. Förlorade min dotter i v21+2 och imorgon är det 1år sedan. Så det är många tankar som snurrar? Är idag gravid i v20+1. Hur var det för er när ni satte in cerklage? Blödde ni? Hur länge? Hade ni sammandragningar? Jag hade små sammandragninar redan innan och upplever att jag inte blöder så mycket men "slemmar" rosa från cervix?

Isa min ängel<3
  • Becka81

Min första graviditet fick jag inget cerklage, var då öppen 2 cm med buktande fosterhinna, var då 24+2. Denna gång fick jag 14+1. Knappt inga blödningar och inga sammandragningar alls. Det drogs 18+3 eftersom de satt det så ytligt att det lossnat. Inte heller då några komplikationer. Fick nytt i torsdags 20+2 då fick de sy djupare så blödde mycket under ingreppet men knappt inget efteråt och inga sammandragningar. Att det kommer lite rosaaktigt är ingen större fara vad jag förstått utan rätt naturligt. Börjar det bli kraftigare däremot eller man har ont så ska man ju höra av sig. Hoppas det kommer gå bra för dig.

• violatricolor

Mischooo och mamma mys: Ja, det är verklige. En jobbig tid nu. Grejen är att man kan ju inte göra så mycket heller så det är svårt att avleda tankarna. Åh, jag längtar också efter långpromenad! Är så rädd också att jag ska ha uvi. Har väl inga symtom men hade 4 i vita blodkroppar senast (10 dagar sen). De skickade dock ingen odling då. Hon trodde 4:an var pga flytning... Ska ta med ett prov på tisdag och detta ska de skicka på odling. Men tänk om det är försent då... Jag har bara haft solklar uvi typ 2 ggr i mitt liv så jag är inte jättebra på att känna igen det och så är det ju inte alltid man har så mycket symtom. Kissnödighet har funnits där sen v 7 typ.,,