• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-10 08:26:54 följande:
    violatricolor: ja vet precis hur det är att vara i de veckor du är nu o tiden seeegar såå...men på nåt sätt så går ju tiden ändå...o man får vara ego..det är vad den här tråden handlar om..diskutera med o mot gångar sorg o lycka...:)

trassel: haha skrattade för mig själv när jag läste om toa pappret...har också sånt med röda hjärtan o första gången jag torkade mig med dom höll jag på o dö tills jag insåg att det inte var blod;)

mischooo: då var det som jag misstänkte att det var biverkningar från medicinerna..skönt att allt var lugnt annars..

själv blir jag galen på min värk under revbenen o dessutom bökar bebisen med knäna vid revbenen också.... o fogarna är ju inte så roliga...men men 19 dagar kvar tills cerklaget ska bort så det är väl bara att bita ihop...

vad hemskt att man ska gå igenom mycket... Men det som har lugnat ner mig att min älsklings rörelse har ökat sedan igår så biverkningen har tydligen börjat släppa lite. Min man kommer se en chock när han kommer hem. Har bara tvättat av mig och har en tjock tröja på mig och jag smorde in mig med olivolja och somnade så jag svettades tycker att det har hjälpt lite. Inte lika hemskt som igår....
    mamma mys skrev 2011-11-10 08:31:46 följande:
    en liten tilläggs kommentar;) tack o lov för veet hårborttagning;) skulle se ut som en varulv annars tror jag för raka benen orkar man ju inte o down there ser man ju inte..då skär man väl av nån del eller nåt,) nä veet spray till benen o veet bikinikit till musslan bara att smörja på överallt o sedan ta en liten plast spatel o dra av krämen med så följer håret med;D o samma sak på benen...en aning mindre ansträngande med en stor mage i vägen....så det blir en bahndling innan cerklaget ska bort så är man någon sånär när bebis kommer:) har dessutom färgat håret igår..nu skulle jag behöva hitta nåt bra mot dessa hormon finnar för jag blir galen på dom:/

Jag vill så gärna färga håret och klippa mig, Men hela tiden är jag orolig att behöva sitta hos frissan i flera timmar för att jag har tjockt hår. Min man sa till mig vänta till efter förlossningen så blir resultatet mycket finare. Har ej rört mitt hår sedan mars månad, inte likt mig alls
    Lill Z skrev 2011-11-10 11:15:46 följande:
    Hej!

Nu är jag tillbaka igen. Har jobbat 5 dagar i rad, blandat morgon och kvälls pass och sen sovit resten. Var på mitt ul och allt var bra. Var dock i v 13+3 istället för 12+5. Så nu blir det ännu senare med cerclaget (16+2). Ja,ja bara dem snörrper åt ordentligt så ska väl det också gå bra!!

Grattis till alla bebisar som kommit till världen!! Vilken lycka!!!

Skrattade också när jag läste om toa pappret....allt mönstrat papper är förbjudet här nu .

Violatricolor: Visst är det konstigt att tiden går så sakta precis i v 22-26, när jag väntade min dotter tror jag att det gick minst två veckor på en under den tiden.

MiScHoOo: Usch vad jobbigt med andningsbesvär. Skönt att dem hittade en orskat till det. Du verkar ju ha en jättebra Dr på lasarettet.

Mamma mys: Ja, veet ska jag komma ihåg....har ju redan fått sådan mage att jag inte längre kan se mitt kejsarsnitt förutom om jag "lyfter" på"deg klumpen". Men sist fick jag ingen mage alls så jag får väl dubbelt nu .                 

För det första ska jag gratulerar dig att dem har flyttar fram dig och inte back. Själv blev jag flyttad 4 dagar, men det är inte hela världen. Min dr är bäst i hela världen, men det tråkiga att han hinner aldrig klia sig på huvudet.

Jag kör rakning fortfarande, kör en gång i veckan. Man ser inte men man får känna efter. hehehe 

• mamma mys

mischooo: ja jag klipper o färgar håret själv så behöver inte gå iväg o fixa utan kan ta det när jag orkar:)

i helgen funderar jag på att köpa sista julklapparna till barnen o sen fixa vinterdäcken så de sitter på eftersom det pratas om att snön kommer i slutet av månaden...funderar på att köpa nya blommor till köksfönstret också...sen längtar jag tills man kan ta fram jul pyntet:) 

• Lill Z

Här färgar jag håret själv...är utbildad till frisör och har jobbat som det i 7 år innan jag läste till undersköterska!! Men borde gå och klippa mig typ för två månader sedan....

Blev ju givetvis glad att jag blev fram flyttad och inte tillbaka, men blir ju såååå nervös med tanke på cerclaget. Förresten hur har ni gjort när ni fårr cerclaget insatt, varit sövda el ryggbedövade?? 

Mamma mys: köpa de sista julklapparna!!!!!!! Shit vad jag blir stressad har inte ens börjat. Lär väl få skriva en lista och skicka mannen när det blir aktuellt! Sen ska jag snart sätta mig och göra foto böcker till Nellys mormor o morfar och farmor och farfar.

• MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-10 21:32:27 följande:

Här färgar jag håret själv...är utbildad till frisör och har jobbat som det i 7 år innan jag läste till undersköterska!! Men borde gå och klippa mig typ för två månader sedan....

Blev ju givetvis glad att jag blev fram flyttad och inte tillbaka, men blir ju såååå nervös med tanke på cerclaget. Förresten hur har ni gjort när ni fårr cerclaget insatt, varit sövda el ryggbedövade?? 

Mamma mys: köpa de sista julklapparna!!!!!!! Shit vad jag blir stressad har inte ens börjat. Lär väl få skriva en lista och skicka mannen när det blir aktuellt! Sen ska jag snart sätta mig och göra foto böcker till Nellys mormor o morfar och farmor och farfar.

med vanligt cerklage blev jag sövd och med abdominella cerklage blev jag sövd också
  • Lanie

lill z: blev sövd.. var rädd innan då jag aldrig blivit sövd tidigare, men när det sen var gjort är jag glad över att jag blev det.. speciellt då de hade lite problem med att sätta cerklaget på mig

jag fick cerklaget en vecka före julafton förra året.. så jag hade en ursäkt att inte köpa några julklappar o jag tror de flesta i familjen blev lättade över mitt förslag att inte köpa några klappar.. vi köpte bara klappar till barnen i familjen.. o vi kommer o göra ngt liknande i år...

• Lill Z

Ok, hade tänkt att jag skulle be om att få ryggbedövning då jag kräker i ca ett dygn efter att jag blivit sövd. Skulle blivit ryggbedövad sist, men den tog fel så då fick dem ändå söva. Men när jag vaknade upp så var jag inte smärtstillad så jag hade ganska ont ända tills jag tjatat till mig tillräckligt med cetogan...eller vad det heter.

• Lill Z

Ja, har ju inte tänkt på att det kan vara skönt att "sova" om det blir problem med att sätta in cerklaget....så att man slipper se när Dr sliter sitt hår!

• violatricolor

Tack så mycket för ert stöd! Ja 22-26 är nog den långsammaste tiden... Seeeegt. Man hoppas men är så himla rädd och uppmärksam på allt som kan vara hotfullt (smärta mm). Känner ni av ert cerklage? Ibland känna det som om något sticker till lite, funderar på om det är trådarna jag känner. Och så spänner det lite när jag nyser och hostar... Annars känner jag ingenting.

• MiScHoOo

har alla här inne en försvagning av cellförändring eller är det medfött. För min del gjordes endast en skrapning och troligtvis är det inte orsaken, så jag utgår ifrån medfött, hur har ni det anddra

• Trassel
    Viola, jo jag kan röra på mej en hel del trots allt verkar det som. det var värre sist. Och sist hade jag en foglossning som inte var skoj på nått sätt heller och det gjorde att det var svårt ibland att känna vad det var som gjorde ont. Jag känne av cerklaget när jag får sammandragningar, det spänner mer över det om man jämför med hur det känns utan. Stickandet tror jag är trådarna, hade så sist men inte nu.

LillZ, jag har haft ryggbedövning båda gångerna. Gillar inte att bli sövd men attans vad ryggbedövning sitter i på mej, 6-7 timmar. Nu sist tog den sådär där den verkligen behövdes så de fick lägga på extra lokalbedövning.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008