• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mila gross: välkommen i tråden..lägg gärna till dig på bf listan:) förstår att det är mkt som snurrar i huvudet för dig nu...detta är 3dje graviditeten som jag har cerklage o vid varje gång har jag blödit några dagar o haft sd både före o efter..detta är dock den lugnaste graviditet med cerklage jag haft...har fått cerklage i vecka 15 förutom första gången då jag fick akut cerklage i vecka 19 vra då ganska mkt öppen o fostersäcken hängde ut..blev opererad dagen efter inläggandet o låg sedan på sjukhuset i 5 veckor..blödde hela den tiden o hade mkt sd som jag fick både bricanyl tabletter o injektioner av regelbundet..sen höll det inte längre då jag fick kraftiga värkar som inte gick att stoppa födde sonen i vecka 23+4.... men de 2 senaste graviditeterna har gått bra o är nu i vecka 33... hoppas det går bra för dig med..

violatricolor: jag har ju haft uvi utan att vra gravid o det var inte alls lika som nu när jag är gravid..fick bara ont i magen..kisseriet är ju lite svårt för man kissar ju oftare som gravid o för mig har det inte svidit heller o har kissat normal mängd hela tiden..det bästa är väl att du får lämna ett nytt prov o att de kanske skickar på odling..tror inte det liksom är akut akut så du kan nog lugnt vänta till tisdag...vissa har jag hört fått mkt sd när de fått uvi som gravid...men du behöver nog inte oroa dig..du ska ju ändå lämna ett prov på tisdag....
    ja det är svårt att fördriva tiden när man inte får göra nåt... 

• mamma mys
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4

FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10

MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11

Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:???

Mamma mys BF 27/12-11 klipp???född:???

MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec

Silverklar BF 24 jan 2012 klipp:??? född:???

Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari 

Trassel BF 15/2 -12  Klipp ??? född:???

Violatricolor BF 10/3-12 klipp???född:???

Becka81: BF 20/3-12 klipp??? född???

Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april 
  • Lanie

viola: jag har haft många uvi både som gravid o ogravid. när jag var yngre visste jag direkt när jag hade fått uvi, fick alltid ont när jag skulle kissa o var kissnödig jämt.. men med åren har det förändrats. både som gravid o ogravid de senaste säg 6 åren har jag inte längre ont när jag fått uvi. jag kissar mer, men det gör inte ont, men jag känner ändå igen det för det känns som om jag är ständigt kissnödig. hade uvi ett par gånger ner jag väntade Thea nu o någon gång kände jag av att jag hade det, men någon gång kände jag inte av det. så det har varit väldigt olika för mig. hoppas provet visar att du inte har uvi för det är ju så där lagom skoj o ha det.

• violatricolor

Det verkar vara fler som tycker att uvi ger olika symtom som gravid och ogravid eller att det förändrats sedan man var yngre. Det är just det att jag inte har ont eller feber. Hade jag haft ont hade jag åkt och lämnat ett prov direkt. Det är bara den där konstanta kissnödigheten men det har jag haft mer eller mindre i tre månader utan att det varit uvi så det är jättesvårt att veta. Är så rädd att det ska vara något fel

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-11-06 13:05:56 följande:
    Mischooo och mamma mys: Ja, det är verklige. En jobbig tid nu. Grejen är att man kan ju inte göra så mycket heller så det är svårt att avleda tankarna. Åh, jag längtar också efter långpromenad! Är så rädd också att jag ska ha uvi. Har väl inga symtom men hade 4 i vita blodkroppar senast (10 dagar sen). De skickade dock ingen odling då. Hon trodde 4:an var pga flytning... Ska ta med ett prov på tisdag och detta ska de skicka på odling. Men tänk om det är försent då... Jag har bara haft solklar uvi typ 2 ggr i mitt liv så jag är inte jättebra på att känna igen det och så är det ju inte alltid man har så mycket symtom. Kissnödighet har funnits där sen v 7 typ.,,

Jag hade massa beskymmer med uvi med flickorna och tack och lov har jag inte haft det denna gången. Det var en hel  helvete förra gången. Lider verkligen med dig.
  • Trassel

Viola, i början av denna graviditeten så har jag upplevt att oron faktiskt var större än graviditeten med Sander. Nu tror jag det bytt lite. Kanske är det för att jag känner igen mej lite nu och känner när det känns konstigt så ofta vet jag att det är ok ändå. Svårt att beskriva kanske. Nu när dagarna går så vet jag ju att chanserna ökar just för varje dag som går att det kan gå bra ifall nått skulle hända. Avsaknaden av foglossningen gör nog att det känns bättre denna gången också. Men just de där dagarna man passerar när man förlorade ett barn, de är nog tunga oavsett. Jag tar en dag i taget hel tiden, det är lättast så.
    Kan du inte köpa sånna där självteststickor för uvi?

MiScHoOo, tufft, jag hoppas du kommer gå ett tag till och att du inte ska behöva ha så ont! Du har ju kommit så långt nu!

Milagross, välkommen hit! Hoppas cerklaget sitter bra nu och att det kan hjälpa dej många veckor framöver. Själv har jag fått två planerade cerklage i två olika graviditeter och det har gått bra, inte blödit så mycket men efter cerklagesättning har jag alltid fått lite mer sammandragningar. De har visats sig inte påverka tappen det minsta än så länge. Jag tycker du kan be att de tar en odling på dej så ni vet att du inte har nån typ av infektion. Jag har fått ta odling inför cerklageoperationerna och har haft bakterier båda gångerna som behandlats med ab.
    Tänkt en del på att det borde vara rutin men så är det väl inte?

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Trassel: Det förstår jag att om du känner igen något som förra gången var ofarligt så blir du inte lika orolig. Jag hoppas också jag kommer känns som du om en månad, att nu ökar chanserna för varje dag. Just nu så känns varje konstighet som ett hot... Jo, självteststickor kanske vore något, men jag vet inte om jag skulle lita på det resultatet, tyvärr. Nu kollar de ju varannan vecka ungefär, hoppas det räcker... Att jag är så kissnödig nu kan lika gärna bero på hur bebisen ligger, jag känner så här vissa dagar... Men jag blir orolig varje gång. Och ibland när barnet sparkar känns det neråt på ett märkligt sätt, som jag inte kan förklara... Nu får jag vänta tills läkarbesöket på tisdag och hoppas att inget hemskt händer innan dess.

• MiScHoOo

Tack trassel. Idag var jag på kyrkogården och sedan tog vi min systerson för att köpa typ julklapp till honom och i affären kände jag hur jag blev svimfärdig och tog av mig jackan och sa till min man nu går jag ut och sätter mig blek som ett lik blev jag enligt mannen. Sedan kom vi hem sov typ två timmar min mamma och syskon med respektive och självklart min man var i fyll gång med grillningen. Åt lite och hade mycket stark mensvärk med massa flyttningar. Ringde förlossningen och självklart var jag välkommen. Läkaren misstänker foglossning och blodtrycksanfall. Hur som helst kom vi fram till att jag ska ta kortisonsprutor imorgon och övermorgon, det ska gå 24timmar emellan. Det konstiga är att läkaren hade skrivit kejsarsnitt i v 38 och även bm sa att ribban var jätte högt på tanke å min bakgrund. Och när läkaren kom sa han att det står om förlossningen startar blir det akutkejsarsnitt inte det jag hade hoppats på men flera doktorer säger det och min läkare sa det indirekt sist.

• mamma mys

mischooo: vad bra att du får kortison sprutorna..då har ni ju hjälpt bebisen lite extra om det skulle sätta igång, men vi får hoppas det dröjer många veckor till....angående kejsarsnittet så antar jag att sätter det igång så åker du ju in på en gång o då förbereder de för kejsarsnitt..alltså inget urakut snitt..men går du så långt som vecka 38 o får snitt då så är det ju jätte bra för bebisen att ligga kvar tills dess..men det är ju jätte bra att du läser på om snitt så du är förberedd så blir det inte så mkt frågetecken när det är dax....hoppas du får ha det lite lugnt nu ett tag...

själv ska jag till läkaren idag...hur stor chans tror ni jag har att de kan ta bort det där jäkla cerklaget tidigare?? har sånt tryck neråt, sd, öm i tappen i det hugger ilar o drar i tappen..känns inte bra att cerklaget sitter där ifall det drar igång..blir så orolig för när det hände i första cerklage graviditeten gjorde det såå ont..ondare än att föda barn o jag menar.. bebisen är ju så stor så den inte bara glider ut....foglossning, halsbränna o ont i revbenen...oroar mig ju så jag får huvudvärk..alvedon hjälper inte ett skit o dessa halsbränne tabletter knaprar jag ju mest hela tiden...menar när kan de tidigast ta bort cerklaget..läkaren har ju hela tiden pratat om vecka 36-37.... med förra barnet fick jag ta bort det en vecka innan planerat pga tryck neråt, men då högg det inte i tappen som det gör nu...tog då bort det i vecka 35+?.....åh kan klockan bli ett nu så jag får träffa läkaren..tycker även att jag fått lite mer flytningar o mer fart på magen.... 

• mamma mys
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4

FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10

MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11

Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:???

Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:???

MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec

Silverklar BF 24 jan 2012 klipp:??? född:???

Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari 

Trassel BF 15/2 -12  Klipp ??? född:???

Violatricolor BF 10/3-12 klipp???född:???

Becka81: BF 20/3-12 klipp??? född???

Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april